Nu blir han också huvudsponsor

Håkan Mild är den förre landslagsspelaren och klubbdirektören i IFK Göteborg som nu blir sponsor. Och han tänker på sin gamla moderklubb.
Håkan Mild och hustru Katarina driver ett glassföretag som nu blir huvudsponsor hemma i Trollhättan där Håkans karriär en gång började.

 

Det var i Trollhättan allt började. 1988 värvades Håkan Mild som 17-åring från Trollhättans som gick samman  2001 med lokalrivalen Trollhättans IF och bildade FC Trollhättan.

Klubben spelade i Superettan 2009 och 2010, men åkte ur och återfinns numera i division 2. Håkan gick vidare i karriären – IFK Göteborg, landslaget, VM, och proffsspel i Real Sociedad, Servette, Real igen och sedan hem till IFK, där han avslutade karriären och sedan blev sportchef 2006 och stannade till i somras.

Nu hägrade nya mål, framför allt att plugga företagsekonomi och samtidigt utveckla hustrun Katarinas glassföretag Lejonet & Björnen i Göteborg. 

Nu kommer han med det överraskande beskedet att företaget blir en av FC Trollhättans huvudsponsorer. Lejonet & Björnens logo ska synas på Trollhättans matchtröjor samt på idrottsplatsen Edsborg IP.

Förutom att vara biträdande vd i företaget är Håkan Mild numera expertkommentator efter Ralf Edström i Sportradion.

Hur  ansträngd situationen är i Östersunds FK beskrivs av dagens fakta – klubben har fått in drygt 7,7 miljoner kr, men behöver ytterligare 11 miljoner! Sedan den 1 september har klubben lyckats samlat in7,7 miljoner kronor av de tio miljoner kronorna som föreningen behöver kortsiktigt och av de 15 miljoner kronorna som behövs långsiktigt.

Sportprofilerna Niklas Wikegård och Jonas Eriksson expanderar sitt träningskonceptet WE och öppnar ett nytt träningscenter tillsammans med hälsoentreprenören Peter Bláha. 

Svaneholm Open lockade med några av världens bästa spelare till den nya tennisturneringen vid slottet. Men det kom alldeles för få åskådare och arrangemanget gick back. 

Arrangörsbolaget saknar pengar och kan inte betala räkningarna, enligt Sydsvenskan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nordea återkommer som landets ledande sponsor till tennis. Banken har en lång tradition som tennissponsor, allra senast för Nordic Light Open åren 2002–2008. Damturneringen i Båstad gällde det då, nu går banken all- in för både damtävlingen och herrturneringen, den som är en av tourens äldsta och mest populära tävlingar. Nu skaSwedish Open bli Nordea Open, en tvåveckors tennisfest sommaren 2020.

Rättigheter att sända stora idrottstävlingar i tV  halkar hit och dit. Köpslåendet är intensivt och som konsument är det inte lätt att alltid hänga med. De gäller att ha rätt abonnemang.

Glädjen över att SVT var tillbaka i en huvudroll vid ishockey-VM i fjol blev kortvarig. Förvisso är SVT kvar VM t o m 2023, men sedan tar Nent Group med Viasat-kanalerna, Viaplay, TV3 och TV6 tillbaka ett eget herravälde. Kontraktet är signerat och gäller fem år, 2024–2028.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.