Blev aldrig någon jätteaffär

Plötsligt hade Djurgården fått en multinationell sponsor. Det lät nästan för bra för att vara sant. Det var det inte heller. Jätteaffären blev något hela annat.
Djurgårdens Gunnar Gidefeldt tycks inte ha något annat val än att säga upp avtalet med den så kallade jättesponsorn.

 

”Jätteaffären för Djurgården” presenterades med unika förtecken. Som ett av de första kontrakten som en allsvensk klubb har skrivit med ett utländskt företag.

Stor irritation

”Al Shaheen Group är ett multinationellt förvaltningsbolag som genom dotterbolag är inblandade i många olika verksamheter med fokus på investment banking, kapitalförvaltning och finansiella tjänster, fastighetsutveckling, sjukvård och hospitality”, var lanseringen.

I själva verket har inte Djurgården fått en enda krona.

- Irritationen är stor. Det är stor risk att det blir så, säger Gunnar Gidefeldt, kommersiellt ansvarig för Djurgården, till Sport-Expressen.

Avtalet bryts

Nu bryts troligen avtalet mellan Djurgården och Al Shaheen Group  som fick företagsnamnet på både matchdräkter och hemsida som en huvudpartner.

Det var en affär med stor potential. Samarbete skulle utvecklas och många djurgårdare såg större pengar i framtiden.

Nu gör uppgifter gällande att klubben inte har fått några pengar. 

"Olika sätt att göra affär"

- Det stämmer till en viss del. Men det finns andra delar i avtalet också, säger Gunnar Gidefeldt till Sport-Expressen.

- Bluff är fel ord. Jag var själv nere i Dubai och det fanns ett kontor och det fanns människor. Det handlar väl snarare om olika sätt att göra affärer i olika länder, säger Gidefeldt.

- Men det är en stor irritation och jag ska ha möte med Al Shaheen.

AIK Bandyförening och SvartGul Bandy utreder just nu av Skatteverket. Det handlar om från vilket konto spelarnas och ledarnas löner har kommit. ”Jag har hela tiden tyckt att det är fel eftersom det inte är SvartGul Bandy som betalat ut lönerna utan att det är föreningen som har gjort det”, säger Ingemar Andreasson, handläggare på Skatteverket, till SVT Sport.

Åbytravet byter vd.Johan F Lundberg får lämna sin roll och ersättare blir förre vd:n Kenneth Thollström. 

– Efter flera år av tunga investeringar måste vi ta ett steg framåt och lägga ökat fokus på lönsamhet och förbättrade intäkter, säger ordföranden Fredrik Tenfält. 

SKF fortsätter som huvudpartner till Gothia Cup. Det nya avtalet sträcker sig till 2022 och parterna tittar nu på hur de kan utveckla det nära samarbetet som byggts upp under många år. Högt upp på önskelistan: en utbyggnad av SKF Arena på Heden till nästa sommar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”  The same procedure as last…”. Det passar sannerligen in på rättighetsföretaget ISP Sportunder de här dagarna. Lagom som de nya avtalen för SHE, damhandbollen, hade avslöjats kom nästa presentation. ISP har snickrat ihop en överenskommelse mellan Kopparbergs/Göteborg FC och Prioritet Finans.

Svenska sporträttighetsagenturen Spring Media har inlett ett samarbete med Red Bee för att lansera Wnited /juːˈnaɪtɪd/– världens första globala streamingtjänst tillägnad damfotboll. Presentationen skedde på måndagen under Sportel Monaco. 

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.