Tvingas till besparingar
I Sverige har det ännu inte framkommit om och hur det blir neddragningar. I synnerhet skidor, motorsport och hästport är de sporter som skulle kunna beröras.
Som en följd av utsläppsskandalen kommer beskeden från Volkswagen-koncernen om kraftigt minskad sponsring. Samtidigt bromsar också Vattenfall in och ser över sin sponsorstrategi.
Klubbar drabbas hårt
VW:s beslut drabbar i första hand tyska fotbollsklubbar.
Som Bundesligaklubbarna Hannover 96, Werder Bremen och Schalke 04 samt 1860 München i andraligan. Här handlar det om runt 1,5 miljoner euro per år och klubb.
VfL Wolfsburg, som är ett helägt dotterföretag till Volkswagen, har redan påverkats av krisen, uppger TT. I mitten av oktober stoppades planerna på att bygga om klubbens akademianläggning för 30 till 40 miljoner euro.
VW har tillkännagett att fotbollen blir sporten nummer ett i sponsorstrategin. Däremot är det osäkert vilka belopp som ska gälla i framtiden.
Konsekvenserna är flera. VW förlänger inte avtalet med den tyska fotbollscupen DFB-Pokal och hockeyklubben Grizzlys Wolfsburg som tidigare har fått 5 miljoner euro per år måste räkna med en kraftig minskning.
Förändrad marknad
Vattenfall måste också spara pengar och företagets nya sponsorchef Lotta Lundvall meddelade via TT:
- Vi kommer att skära bort nära 30 procent i vår sponsorbudget.
I första hand är det skidsporten och SOK som berörs. Här är Vattenfall en betydande huvudsponsor.
- Energisektorn går igenom stora förändringar och vi tjänar inte pengar längre. Det gäller hela energimarknaden. Därför står vi inför en omställning och tittar över alla våra sponsorskontrakt, säger Lotta Lundvall.
- Vi kommer sannolikt att avsluta några sponsoravtal för att fokusera på några andra.
Det sker en översyn av kontrakten och en förändrade strategi ska gälla framöver.Med en försämrad marknad och minskade intäkter finns inget alternativ utan besparingar är påtvingade.
- Jag kan varken säga att vi ska fortsätta eller avsluta det avtal. Just nu håller vi på och lägger upp vår nya strategi och tittar över alla våra avtal.
Mest lästa just nu
Allmänna arvsfonden är mycket viktig, för att inte säga avgörande partl för fler och bättre idrottsanläggningar.i Sverige. Bara under 2023 kom 235 miljoner den vägen till idrotten..
Därför blir reaktionen kraftig inom idrotts-Sverige när Riksrevisionen något obetänksamt publicerar en granskningsrapport av Allmänna arvsfonden och föreslår att fonden bör avvecklas.
Den svenska OS-truppen till Paris växer – och ambitioner och förhoppningar gör det samma. Utgifterna också för den delen.
I förra veckan gav SOK klartecken till ett handbollslag, ett bordtennislag, två lagkapper i simning och åtta individuella idrottare.
Det är en idrottslig mobilisering för 100 miljoner.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.