Idrotten måste göra hemläxan

Det hjälper inte, trots att sponsorsatsningarna ökar i Sverige så är det chefen och vederbörandes intresse som ändå styr. Rider dottern, ja, då gynnas hästsport...
Stunden då avtalet tecknas - den stunden uppnås via förslag och diskussioner. Och där måste parterna lyssnar bättre till varandra. Foto: TT

 

Hälften av Sveriges storsponsorer, och 8 av 10 rättighetsinnehavare, medger att sponsringsfrågor delvis drivs mer av personliga preferenser än av affärsmässiga överväganden. Att tro att en affärsstrategi ligger bakom företagens beslut om sponsring, är att lura sig själv.

Det är en av slutsatserna från den nationella undersökningen ”Sponsring i Sverige 2016” utförd av sponsringsbyrån Pack Train, i vilken 50 rättighetsinnehavare och 50 storsponsorer i Sverige deltagit. 

Sponsringsbranschen växer och omsatte enligt IRM 6,9 miljarder kronor 2015. 

Måste göra hemläxan

Samtidigt som investeringarna ökar varje år, höjs kraven på mätbara resultat, kreativa aktiveringar och skräddarsydda avtal.

- Det är anmärkningsvärt att personliga preferenser fortfarande har stor del i besluten i en miljardindustri,  säger Joel Pallvik, pr-strateg på Pack Train. 

- Samtidigt är det inte helt förvånande eftersom rättighetsinnehavarna i dagsläget inte riktigt kan erbjuda affärsmässigt beslutsunderlag i form av data, relevanta mätningar och attraktivare avtal. 

Han är övertygad om att branschen skulle växa ännu mer och snabbare med ett bättre beslutsunderlag.

Viktigast är mätning av ROI, alltså associationsvärdet och rätten att marknadsföra produkter och tjänster 

De största utmaningarna som rättighetsinnehavarna, dvs klubbar, förbund och evenemang, står inför är mätningar av ROI, aktiveringar och skräddarsydda sponsorpaket. Idrotten måste göra hemläxan, dvs läsa på och kunna motivera och argumentera för sina förslag. 

Som vanligt, det krävs kreativitet

Vad står ROI för?

- Det är hur sponsringen påverkar försäljningen, till exempel när Carlsberg väljer att sponsra EM för 400 miljoner danska kronor ser de till att få ensamrätt på ölförsäljningen i olika fan-zones.

- Det är också hur sponsringen påverkar varumärket när mätningar sker via marknads- och varumärkesundersökningar.

Joel Pallvik betonar:

- Den stora utmaningen, och den stora potentialen, ligger i att skapa kreativa aktiveringar, som träffar målgruppen i hjärtat, som får spridning i sociala medier och får redaktionellt utrymme. 

Modellen är egentligen enkel - sponsringen ska vara en integrerad del av den övriga marknadskommunikation. Det ska finnas ett definierat syfte, klara mål, uppföljningar och hur event eller kommunikation förtjänar målgruppens tid och engagemang. 

Sponsringen ökar 

Nu är det faktiskt på det viset att en av fyra sponsorer avser att öka sponsorinvesteringarna. 

Kruxet är att rättighetsinnehavare och sponsorer inte verkar tala samma språk. Företagen söker kreativa idéer med ett nyhetsvärde och det erbjuder klubbar och förbund sällan.

- Men de får lite väl mycket kritik i undersökningen. Det gäller också att sponsorerna avsätter budget och kompetens.

I Nordamerika, som ligger i framkant inom sponsring, kan man se tydliga exempel på hur de rör sig  från exponering i TV och online till kreativa lösningar som lever på sociala medier istället. Budweiser har exempelvis tagit bort all exponering i samband med deras sponsring av UFC (Ultimate Fighting Championship) och satsat på dokumentära filmer där fans får uppleva hur det är att leva som en UFC-stjärna för en dag. Filmerna sprids på Youtube och når miljontals fans. 

Liknande exempel på den svenska marknaden är Vitamin Well, som har arbetat framgångsrikt i samarbetet med Zlatan Ibrahimovic, i kampanjen ”Zlatan at Work”. 

Fakta

Sponsorer

Enligt Sveriges sponsorer är följande komponenter viktigast vid ett sponsorskap (topp fem): 

Tydliga kriterier för att utvärdera sponsorskapet       73 %

Ökad varumärkesassociation               70 %

Relationsbyggande aktiviteter            47 %

Förhöjd varumärkeskännedom              47 %

Ökad varumärkeslojalitet                37 %

Anser du att sponsring drivs mer av personliga preferenser än på affärsmässiga grunder?

Håller helt med                 0 %

Håller med                      10 %

Håller delvis med                       44 %

Håller inte alls med            46 %

Vanligaste rättighet att sponsra

Idrottsförening eller klubb             73 %

Organisation inom CSR eller hållbarhet  63 %

Individer inom idrott, kultur och populärkultur 43 %

Kultur                   30 %

Arena                   23 %

Evenemang                       24 % 

*en sponsor kan sponsra inom fler olika områden 

Hur förändras sponsringsutgifterna de närmast 12 månaderna (sponsorer)? 

Öka                     28 %

Minska                  17 %

Oförändrat                      52 %

Vet ej                  3 %

Har ni  tydliga mål för vad ert sponsorskap ska ska resultera i? 

Ja                      66%

Nej                     34 %

Vet ej                   0 %

Rättighetsinnehavare 

Enligt Sveriges rättighetsinnehavare är sponsring bra för följande syfte (topp fem)* 

Ökad varumärkesassociation              55 %

Förhöjd varumärkeskännedom              55 %

Relationsbyggande aktiviteter           52 %

Försäljning                     49 %

Ökad varumärkeslojalitet                38 %

*flersvarsalternativ 

Anser du att sponsring drivs mer av personliga preferenser än på affärsmässiga grunder?

Håller helt med                 2 %

Håller med                      15 %

Håller delvis med                       63 %

Håller inte alls med            19 %

Vet ej                   1 %

Om undersökningen: Konsumenter, 1 017 webbintervjuer genomfördes av 18-65 åringar med ett riksrepresentativt urval med hänsyn till ålder, kön och region. Insamlingen genomfördes i maj 2016.

Fotbollstjejerna och ledarna i Piteås damfotboll var både besvikna och arga över det allsvenska spelschemat.

När programmet presenterades blev de inte bönhörda och och det blev omöjligt att pussla ihop bortamatcher och beta av flera lag under en och samma långresa.  

Men mitt i all upprördheten har flera personer hört av sig och velat hjälpa till. Nu är en hotellägare deras hjälte

HL-laget Örebro HK är Sveriges mest publikdragande lag. Det visar Idrottens Affärers genomgång av den så kallade beläggningsgraden på ishockeyns och fotbollens arenor. Med beläggningsgrad avses det antal stolar som är sålda vid varje matchtillfälle.

Apropå publiksiffror och betydelse: I diskussionen om när fotbollen kan återstartas är det centrala för SEF-klubbarna, Allsvenskan och Superettan, att rädda det nya TV-avtalet.  Uppgörelsen med sändande Discovery garanterar klubbarna 700 miljoner kronor årligen under sex år.

39 kommuner kan bli Sveriges bästa idrottsstad 

För tionde gången ska SVT Sport  ranka och utse ”Sveriges bästa idrottsstad”.

För första gången klarar inte den forna stolta idrottsstaden Sundsvall kriterierna för att vara med i omröstningen.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Det är ett av de största sponsorkontrakten som har skrivits i Norden. Norske skidstjärnan Johannes Hösflot Kläbo är garanterad 25 miljoner kronor de närmaste fem åren efter en uppgörelse med bensinbolaget Uno-X

– Ett viktigt och stort avtal för mig, säger Kläbo till tidningen VG.

Och vad annat ska han säga…

Statistik från Skatteverket visar en förflyttning av spelare. Men de har inte till nätkasino, utan många föredrar spel på hästar

Under våren har socialförsäkringsministern fört fram bilden av att spelandet på nätkasino ska ha ökat kraftigt under den pågående pandemin. Några fakta för detta påstående har inte presenterats, menar BOS (branschföreningen för onlinespel i ett uttalande.

Svenska Fotbollförbundet, SvFF, hotar med repressalier mot distriktsförbund vid fortsatt samarbete med streamingtjänsten Solidsport.

Flera stora förbund som Skåne, Västergötland och Småland har efter förbundets påtryckningar tills vidare avbrutit all samarbete – och därmed har distriktets mindre klubbar förlorat chansen till  värdefulla tillskott till klubbkassan. Extra värdefullt nu i corona-tider.

Under måndagen höll Cas, Idrottens skiljedomstol, en hearing med Saman Ghoddos och Östersunds FK. Anledningen känner ni till. Ghoddos underskrift med den spanska klubben Huesca, kovändningen till ett nytt kontrakt med franska Rennes som till slut blev ett kontrakt franska Amiens. Någon dom i ärendet kom inte.