Zlatans ego passade Volvo

Sveriges största idrottsstjärna lanserar nya bilmodeller åt Volvo. Varför just Zlatan? Och hur reagerar vi som konsumenter?
Volvos reklamkampanjer med Zlatan visade sig överträffa förväntningarna.

 

Det är fråga om att hitta något utlösande. Vad är det för varumärkesassociationer som gör Zlatan intressant för marknadsförarna? 

Brand Discovery är ett undersökningsföretag som hjälper företag med insikter och uppföljning av varumärken och sponsorobjekt. Nu gällde uppdraget att mäta varumärket Zlatan Ibrahimovic.

Hur gynnas företagen?

Zlatan är rubrikernas man som väcker uppståndelse med det han säger och gör. Han är dessutom en fantastisk fotbollsspelare. 

Men vad får ett företag för värden av att förknippas med Zlatan - utöver kopplingar till fotboll och hans status som framgångsrik fotbollstjärna?

Brand Discovery har lagt mycket tid på att utveckla mätningar av just varumärkesassociationer. I vardagen ingår att på detaljerad nivå förstå skillnaden mellan varumärken inom olika branscher; t ex bilar, dagligvaror, tjänsteföretag mm.

- I somras fick vi tillfälle att mäta och analysera Sveriges kanske största varumärke och sponsorobjekt, Zlatan Ibrahimovic, berättar Anders Fährlin.

- I vårt mätverktyg för varumärkesassociationer stoppade vi in Zlatan Ibrahimovic som mätobjekt. Vi var lite spända när vi genomförde fältarbetet på ett riksrepresentativt urval och tog ut resultaten.

Måste beröra rätt känslor

I en värld med allt fler produkter, alltifrån bilmärken till försäkringsbolag och drycker, är varumärkesägarnas stora utmaning att se till så produkten blir vald i sin kategori.

Forskningen visar att känslor och hjärta ofta styr köp och val av produkt. I kommunikationen handlar det därför om att lägga beslag på de varumärkesassociationer som berör och skapar känslor. Men det behöver vara rätt känslor. Dvs de som säljer.

- Om någon hade frågat oss innan mätningen, så hade vi inte  gissat att Zlatan Ibrahimovic skulle bestå av så många som drygt 30 specifika karaktäristika. De tio största associationerna kring Zlatan, upplevs var och en av mer än 10 procent av Sveriges befolkning, fortsätter Fährlin.

Resultaten visar bland annat att ”Självförtroende & mod” är något som Volvo Cars nu får en riklig del av. Att varumärkesassociationen ”kaxig” är en positiv association i Zlatans fall är också intressant att reflektera över i Volvos varumärkesresa.

”Proffsig och målmedveten” finns naturligtvis även med.  Listan med intressanta varumärkesassociationer är lång. Flertalet handlar om personlighet.

Både Zlatan och Volvo vinnare

- Det finns naturligtvis negativt varumärkesinnehåll även för världsstjärnor, det handlar då ofta om emotioner eller något som sagts eller gjorts, eller som publicerats stort i media. I Zlatans fall är bl a varumärkesassociationer förknippade med ”Ego” exempel på det.

Sommarens V90-kampanj kan ses som en "perfect match" mellan Volvo och Zlatan. 

Båda har ett intressant ursprung och signalerar att de kämpat hårt för att nå framgång. Att bli bäst. Filmerna bygger dessutom inte bara Volvo, utan förstärker även Zlatan - som under sommaren lanserat sitt egna klädvarumärke, A-Z.

Grunden för varumärket Zlatan Ibrahimovic är lagd genom hans fotbollskarriär. Volvos grund har funnits sedan årtionden, men med hjälp av Zlatan putsas den nu till. För varje dag som går slipas två av Sveriges prestigemärken ytterligare – i symbios.

Svenska Ishockeyförbundets licensnämnd underkänner SHL-laget Malmö Redhawks årsredovisning för säsongen 2018-2019 och tvingar ut laget i ett så kallat kontrollår säsongen 2019-2020.

Det innebär att Redhawks bokslut våren 2020 måste visa ett eget kapital på  minst 6 miljoner kronor, annars hotar omedelbar nedflyttning. Det har aldrig hänt tidigare att SHL-lag degraderats på grund av ekonomisk obalans.

"Kommunerna har slutat planera för idrott och fritid"

Många var överens vid ett seminarium i Almedalen på onsdagen, där Riksidrottsförbundet och Tankesmedjan Movium presenterade  en ny exempelsamling som belyser utmaningarna att planera för social hållbarhet och plats för idrott..

Det var förre fotbollsstjärnan och affärsmannen Kay Wiestål, 78, som initierade Victoriadagen i Borgholm på Öland. Ifjol tackade han för sig efter 40 år som ansvarig. Wiestål träffade kung Carl Gustaf XVI 1976 på dåvarande kändiskrogen Alexandra i Stockholm och lade fram sin idé att kronprinsessans födelsedag borde firas på Öland. Kungen nappade på förslaget.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

På bara sex månader har var fjärde spelbolag brutit mot den svenska spellagen. Nätkasinon och vadhållningsbolag har totalt tvingats betala 98 miljoner kronor i sanktionsavgifter. 

Ola Wenström leder studiomagasinet Klubbhuset efter varje speldag och sändningar delas mella  betalkanalerna Visat Golf och Viaplay men det blir också bilder i TV6 och TV10. TV NENT Group direktsänder 47 timmar från världens äldsta golftävling The Open (18-21 juli), på Viasat Golf och Viaplay samt slutrundan även på TV6. 

Hedvig Lindahl, 36, gjorde succé i VM. Det stora skyltfönstret i Frankrike har gett Hedvig ett ettårskontrakt med den tyska storklubben Wolfsburg. ”Jag känner mig hedrad”, säger svenskan till klubbens hemsida.