Nu höjer sponsorn bidraget ännu mer

Svenska skidförbundets och längdlandslagets satsning med Team Bauhaus har blivit en sportslig succé med bland annat nio pallplaceringar i världscupen i vinter.

Nu utvecklas samarbetet ytterligare genom att Bauhaus går in och premierar framgångar i världscupen.

Johan Sares, längdchef i Skidförbundet och delvis ansvarig för marknadsarbetet, har framgång i sitt umgänge med sponsorer. Foto: Anders Wiklund / TT

- Det känns väldigt bra att vi kan ta det här steget tillsammans, säger längdchefen Johan Sares.

När längdlandslaget i våras presenterade sina träningsgrupper inför säsongen 2018/2019 fanns sju herrar och sju damer uttagna i A-gruppen och lika många herrar och damer i nysatsningen Team Bauhaus.

Sponsorn höjer bidraget

Uttagningarna grundade sig på föregående säsongs resultat. 

A-gruppens åkare skrev under ett åkaravtal med Svenska skidförbundet som bland annat innehåller ett bonusprogram. Det är också en del i det åkarbidrag som Svenska skidförbundet betalar ut till varje medlem i A-landslaget. Bland annat utlöser avtalet en bonus på 100 000 kr till varje åkare om de tillsammans levererar 30 pallplaceringar i världscupen och samtidigt kvalificerar sig till kommande säsongs träningsgrupp.

Någon liknande bonus har inte funnits för Team Bauhaus mer än segerbonusen som samtliga aktiva äger rätt till.

Men nu är den aktiva sponsorn så nöjd med utvecklingen att den vill bidra ytterligare:

- Bauhaus är jättenöjda med det samarbete de har med längdlandslaget och har varit aktiva i att hitta en lösning där pallplatser ska betala sig för gruppen under A-laget. Lösningen innebär att Bauhaus premierar varje pallplats med 20 000 kronor till den aktiv som lyckas ta en pallplats vid ett världscuplopp.

- Vår satsning med ”Team Bauhaus” tillsammans med skidförbundet har under året varit en succé och att vi kan gå in och stötta det ytterligare genom att premiera sportsliga framgångar till dem som ingår i teamet känns väldigt bra för oss på Bauhaus säger Johan Saxne marknadsdirektör på Bauhaus.

- Det känns förstås väldigt bra att Bauhaus, förutom den sportsliga uppbackningen, också vill bidra ytterligare med ekonomisk stöttning utöver den vi redan har inom skidförbundets landslagsverksamhet, säger Johan Sares.

Hittills har två åkare från Team Bauhaus tagit pallplatser i världscupen i vinter. Maja Dahlqvist sju stycken och Evelina Settlin två.

Maja Dahqvist 140 000 kronor rikare

Maja Dahlqvist från Borlänge har varit den stora sensationen i längdskidåkningen Trots att hon inte tillhör A-gruppen har hon tagit sju pallplatser i världscupen – hittills. 

Eftersom hon inte tillhör A-gruppen utan är en av sju damer och sju herrar som finns  en trappa ned i Team Bauhaus. Nu har Bauhaus beslutat att stötta åka i teamet med 20 000 kronor för varje pallplats. Det betyder 140 000 kronor till Maja.

Skidförbundets bonusprogram för A-truppens sju damer och sju herrar innebär att om de kommer upp i 30 pallplatser i världscupen utgår 100 000 kronor till varje åkare. Nu är åkarna uppe i 29 pallplatser och det blir säkert fler än 30.

Trots succén för Maja Dahlqvist har hon stått utanför den premien. Men nu så…

Skidförbundets och Bauhaus samarbete har blivit en succé. Hittills har åkarna i Team Bauhaus tagit nio pallplatser i världscupen.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Temperaturen i Östersund kryper under nollan men för de ansvariga i Östersunds FK känns det som ljumma vårvindar. På måndagen blev det klart att det anrika byggföretaget Diös blir ny sponsor inför 2020. Under veckan har klubben också betalat av drygt en miljon på skatteskulden.

Det finns ingen gata i Sverige som kan mäta sig med Evenemangsgatan i Göteborg. Sträckan mellan Scandinavium och Ullevi, med närheten till Gamla Ullevi och Valhalla är arenatätast i landet och har därtill med ett massivt utbud.

Men det finns heller ingen gata i landet som är så omdiskuterad och väcker så mycket tankar på förändring. Nu finns förslag om att riva både Ullevi och Scandinavium!

Sverige  blir platsen för en unik golftävling de tre närmaste åren. På Bro Hof ska 78 damer möta 78 herrar i ett exceptionellt arrangemang i premiären 2020. Affischnamn  och värdar är de svenska essen, Annika Sörenstam och Henrik Stenson.

Scandinavian Invitation ( före detta Scandinavian Masters) får nytt format och blir Scandinavian Mixed.

Scandinavian Invitation ( före detta Scandinavian Masters) får nytt format och blir Scandinavian Mixed.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nils Wiberg med sitt företag Prioritet Finans är en av landets största idrottssponsorer. Nu har han tagit nya beslut. Hans miljoner ska få fart på de svenska herrarna i längdåkning och samtidigt blir han stjärnsponsor till IFK Göteborg Futsal. 

14-20 oktober vänds tennisblickarna mot Kungliga Tennishallen i Stockholm när det är dags för klassiska Stockholm Open. Nu är det klart att hela turneringen sänds på Eurosport och Kanal 9.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.