Nordea lovar plastfritt vid jätteevenemang

Nordea har i många år haft en framträdande position inom svensk idrottssponsring. Främst har det handlat om Masters i golf respektive tennis med bl a Nordic Light Open, I år har eventmanagern Tomas Björklund i stället gett klartecken till GKSS Match Cup Sweden som är Sveriges största seglingsevent. I fjol såg 50 000 åskådare tävlingen. Nordea går in som ny huvudpartner. Och notera: arrangörerna lovar plastfritt i Marstrand vid tävlingen. 

2019 blir en sportslig höjdpunkt då GKSS Match Cup Sweden, lagom till 25-årsjubileet, är finalen på World Match Racing Tour. Det betyder att startfältet är av absolut toppklass och att de tolv bäst rankade besättningarna i världen kommer att göra upp om VM-titeln på Marstrand.

Sedan 2018 äger Create Agency rätten att arrangera Match Cup Sweden. Som ny arrangör återintroducerade Create Agency damklassen. Nordea Womens Trophy är den enda internationella damtävlingen i M32-klassen, en kolfiberkatamaran som accelererar fort upp till toppfarter runt 25 knop. 

M32:an ställer väldigt höga krav på besättningarna och bjuder publiken på spektakulära race.

Nordea går in som ny huvudpartner och äger också namnrättigheten till damtävlingen ”Nordea Women’s Trophy”.

– Mot bakgrund av Nordeas gedigna kunskap och erfarenhet från tidigare samarbeten inom både tennis och golf så är vi väldigt glada att vi har lyckats attrahera en så rutinerad partner, säger Marcus Dunér, vd för Create Agency och event director  framhåller: 

- Det blir ett event med fri entré för alla åldrar. Dessutom, på området blir det plastfritt 

GKSS Match Cup Sweden är en del av den internationella World Match Racing Tour och avgörs på Marstrand 3-7 juli. 2018 besökte 50 000 åskådare evenemanget, varav 55 procent kvinnor.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Hur  ansträngd situationen är i Östersunds FK beskrivs av dagens fakta – klubben har fått in drygt 7,7 miljoner kr, men behöver ytterligare 11 miljoner! Sedan den 1 september har klubben lyckats samlat in7,7 miljoner kronor av de tio miljoner kronorna som föreningen behöver kortsiktigt och av de 15 miljoner kronorna som behövs långsiktigt.

Sportprofilerna Niklas Wikegård och Jonas Eriksson expanderar sitt träningskonceptet WE och öppnar ett nytt träningscenter tillsammans med hälsoentreprenören Peter Bláha. 

Svaneholm Open lockade med några av världens bästa spelare till den nya tennisturneringen vid slottet. Men det kom alldeles för få åskådare och arrangemanget gick back. 

Arrangörsbolaget saknar pengar och kan inte betala räkningarna, enligt Sydsvenskan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nordea återkommer som landets ledande sponsor till tennis. Banken har en lång tradition som tennissponsor, allra senast för Nordic Light Open åren 2002–2008. Damturneringen i Båstad gällde det då, nu går banken all- in för både damtävlingen och herrturneringen, den som är en av tourens äldsta och mest populära tävlingar. Nu skaSwedish Open bli Nordea Open, en tvåveckors tennisfest sommaren 2020.

Rättigheter att sända stora idrottstävlingar i tV  halkar hit och dit. Köpslåendet är intensivt och som konsument är det inte lätt att alltid hänga med. De gäller att ha rätt abonnemang.

Glädjen över att SVT var tillbaka i en huvudroll vid ishockey-VM i fjol blev kortvarig. Förvisso är SVT kvar VM t o m 2023, men sedan tar Nent Group med Viasat-kanalerna, Viaplay, TV3 och TV6 tillbaka ett eget herravälde. Kontraktet är signerat och gäller fem år, 2024–2028.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.