ISP når 200 miljoner i omsättning i år

Han kunde inte ens drömma om vad som skulle hända. Men det är han själv som med idéer, målmedvetenhet och mycket arbete ligger bakom allt.

Andreas Ottermark är ett bevis på vad målmedvetenhet och entusiasm kan åstadkomma.

Han äger nu ett företag som 2020 beräknas omsätta 200 miljoner. Och som har en tillväxt om minst 50 miljoner per år. Jo, faktiskt, sådan framgång har ISP Sport & Marketing.

Möte hos ISP. Till slottet Stora Torp i Göteborgs utkant kommer många företag, förbund oc klubbar och gör affärer inom sponsring. Foto: Tommy Holl

Andreas Ottermark är pojken med guldbyxor. 32-åringen från Göteborg har svarat för en bedrift. 2009 tog han över ÌSP Sport & Marketing. Grundaren Sven Ivarsson hade byggt upp ett välrenommerat företag och sålt arenareklam med framgång under många år. Men nu kände han att det fick vara nog.

En gyllene resa

Där och då började en gyllene resa. Sedan dess är det här en framgångssaga utan dess like.

Andreas visste tidigt vad han ville skapa. Utbudet skulle bli så mycket större och annorlunda med betoning på sponsring.

- I dag är vi ett mediehus och producerar så mycket mer än enbart sponsring, betonar han. Vi är ett helt annat bolag idag än 2011. Vi har sökt, och hittat, rätt kompetens i rätt personer och kan idag erbjuda våra kunder och uppdragsgivare en helhet som är unik i vår bransch.

ISP har i dag över 30 anställda, med huvudkontor i Göteborg men också verksamhet i såväl Malmö som Stockholm. Medelåldern är låg, men på avlöningslistan finns också namn som Mats Persson, tidigare klubbdirektör i IFK Göteborg, och förre längdchefen i Svenska Skidförbundet, Johan Sares, som senior advisor.

Nya avtal är ständigt aktuella. Som det senaste av format, paketlösningen med Prioritet Finans, Volkswagen och Brixly som som går in i Kopparbergs Göteborg FC samtidigt som huvudsponsorn Kopparberg, Rasta och SKF är kvar.  Större resurser har ingen annan svensk damfotbollsklubb aldrig haft. 

En komplett byrå i dag

- Allt vad vi gör bygger på relation, socialt engagemang, upplevelser och exponering, framhåller Andras.

Han ser hur verksamheten ständigt förändras. I dag handlar det mycket mer om digitalt arbete.

- Vem kunde tro för några år sedan att vi skulle göra film… Men det krävs i dag.

Modellen har framgång. ISP behöver inte jaga kunder eller uppdragsgivare. Företag, föreningar och förbund söker kontakt med ISP och vill förhöra sig om möjligheter.

Vägen in till härligheten och alla kontrakten öppnades via de annorlunda affärerna med Djurgården. Via de avtalen inleddes expansionen i företaget. I dag utgör ISP försäljningsavdelning hos såväl Djurgården Fotboll respektive Djurgården Hockey som Malmö Redhawks. Och notera, det var klubbarna som först kom med förslaget till ett samarbete.

Kontrakt med stora förbund

ISP har också stora, tunga kontrakt med ett flertal förbund, bl a friidrott, fotboll, skidor och handboll. Dominansen kan inte bli så mycket mer markant. 

ISP:s genombrott kom samtidigt med att  Lagardère Sports Scandinavia AB lämnade Sverige.  Det franska företaget packade ihop kontoret i Stockholm och det lämnade utrymme för ISP som i dag är klart största sponsorföretaget i Sverige. Utan konkurrens, ska tilläggas, och det är egentligen märkligt att det inte finns fler aktörer på marknaden. 

Och ISP tänker växa ytterligare. Redan finns planer på att komma in i de andra nordiska länderna. Och utifrån har Andreas fått tipset om att det finns möjligheter på Island.

- Spännande. Det måste vi kolla. Nu skruvar vi upp tempot.

Säger han med ett leende. Han älskar sitt jobb – och det är inte undra på.

Den nya affärsplanen som omfattar fem år innehåller så mycket mer – i alla avseenden.

Thomas Ejderhov

 

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Att aldrig stå på fel sida – det är nyckelord för Never Offside som erbjuder svenskt föreningsliv nya inkomstmöjligheter. Företaget startades 2014 och är idag en viktig samarbetspartner för flera elitklubbar i våra största lagidrotter.

Never Offside bygger digitala nätverk i syfte att skapa nya intäkter där klubbens olika partners, och supporters, kan möta varann.

Rögle ska förbli en elitklubb i ishockey. Mot den bakgrunden satsas 250 miljoner krnor för att bygga ut Carena arena i Ängelholm för att få en anläggning som uppfyller kraven.

Den nuvarande hallen blir sju meter högre, utökas med 3 450 kvm och det innebär att publikkapaciteten ökar med drygt 1500 platser och totalt  6 550 platser. Detta via nya balkongläktare, loger, ståplatser och större restaurangytor. Och inte minst, en tredje träningshall med anslutning till arenan tillkommer.

Idrottsförbunden  har kölapp hos idrottsminister Amanda Lind den här veckan. I takt med samtalen stiger förväntningarna.Många ser hur idrotts-Sverige snart öppnar igen.

Då tar statsepidemiolog Anders Tegnell till orda och slår igen dörren med kraft och utan minsta vilja att diskutera ett öppnande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

SDHL och SHL har tecknat ett nytt samarbetsavtal som ger den svenska damhockeyligan miljoner i flera år framöver.

– Det här skapar en trygghet för damligan att kunna utvecklas, säger Agne Bengtsson, SDHL:s ordförande.

Handbollsmålvakten Johan ”Hubbe” Sjöstrand räddar inte bara bollar. Han vet hur man kryssar i travkuponger. ”Hubbe” har varit utlandsproffs sedan 2009 men svensk travsport har han järnkoll på. På V75 på Bollnäs i helgen fick hans andelssystem in sju rätt. Utdelning: 5 007 965 kronor.

Varje andel kostade 385 kronor. 51 andelsköpare kunde kvittera ut 99 959 kronor. 5-miljonersvinsten var den största i landet.

SVT och TV4 gör gemensamma affärer igen.  Den 14 augusti är det säsongspremiär för friidrottens  Diamond League – och nu står det klart att tävlingarna ska sändas av båda bolagen, Inte bara i år utan det nya avtalet gäller de kommande fem säsongerna.