Så vill Viasat sända Premier League

Nu är det bekräftat. Canal+ tappar Premier League. Från nästa säsong får alla fotbollsentusiaster köpa abonnemang hos Viasat för att kunna se tv-bilder från såväl engelska ligan som Champions League.

Rykten har återkommit i allt snabbare takt den senaste tiden – och pekat ut en ny leverantör av Premier League-bilder till svenska tv-tittare.

Full satsning hos Viasat

På måndagen kom bekräftelsen att MTG har köpt rättigheterna. Premier League kommer att sändas i Viasat Fotboll, Viasat Sport och Viasat Sport HD samt på den helt nya Viasat Premier League HD-kanalen.  Totalt blir det direktsändning av minst 228 matcher varje säsong, fördelade på sex-åtta starttider i veckan, kompletterat av program med höjdpunkter, intervjuer och analyser.

- Med rättigheten och det intresse som finns följer ett stort ansvar att utveckla inramningen och bevakningen, säger Viasats sportchef Per Tellander och fortsätter:

- Vi kommer att göra studioprogram minst två dagar i veckan med våra uppskattade programledare, experter och kommentatorer. Och vi kommer att vara på plats i England varje vecka för att kunna göra specialreportage kring lagen och deras stjärnor.

”Går inte att räkna hem”

Canal+ tvingas ge upp kampen och tappar det paket som många älskar – sändningarna från en rad engelska matcher varje vecka under vinterhalvåret.

- Det är en sådan prisbild på de svenska rättigheterna att vi inte kan räkna hem det, medgav Jonas Eriksson, vd vid Canal+, i Fotbollskanalen.

- Och vi sitter på en rättighetsportfölj som är så stark att vi inte behöver betala det priset.

Han tänker på allsvensk fotboll och La Liga i första hand. Men frågan är vad tittarna tycker och framför allt hur de reagerar när de båda bolagen saluför utbudet till nästa säsong.

Motgång för Bonniers

Uppenbarligen ville MTG till varje pris komma över Premier League och då räckte inte Bonniers kraft. Men när Bonnier via TV4-gruppen köpte Canal+ för 3 miljarder i fjol var just engelsk fotboll den största erövringen.

Nu uppstår en situation där Viasat kan satsa kopiöst medan Canal+ måste omvärdera sitt utbud. Det finns en stor risk att många abonnenter lämnar kanalen.

Så sent som i mitten på januari stoltserade Canal+ med 1 miljon kunder i Norden vilket skulle vara en fördubbling sedan år 2000.

- En miljon abonnenter är en fantastisk siffra, det visar att vi erbjuder en eftertraktad produkt.Nu ser vi fram emot att växa ytterligare, sa Jonas Eriksson vid det tillfället.

Årliga jätteförluster

Men det har varit en dyrbar resa och lagom som det blev en bra affär tappar kanalen det absolut viktigaste inslaget.

När Canal+ köpte FilmNet 1997 hade företaget 250 000 abonnenter och 320 000 som allra bäst.

Nu blev det full satsning och just engelsk fotboll var vägen till framgång. Den effekten dröjde och väntan blev dyrbar. Canal+ gjorde förluster varje år på runt 300 miljoner kronor.

Siffror som övertygade Bonniers

Enligt uppgifter till Idrottens Affärer skulle Canal+ enligt budget ha nått en miljon tittare redan 2006. Men det dröjde ytterligare tre år och kostade.

Slutligen uppnåddes 950 000 abonnenter och från en vinst på 50 miljoner kronor året innan noterades ett plus om 210 miljoner 2009.

Det var siffror som var avgörande när Bonnier tog initiativet till ett köp. Opinionen tystnade inför vinsten och förhoppningen inför om nya, givande år. Annars fanns inom Bonnier-koncernen en opionon mot det höga priset, 3 miljarder kronor. Notera förresten att Bonniers sa nej till att köpa företaget för 700 miljoner 2003.

Peter Liljestrands revanch

Måndagens nyhet betyder också att Medge Consulting, bolaget som bildades för bara ett år sedan, har lyckats med sin jätteaffär. Uppbackade av en eller flera hemliga finansiärer förmådde man först komma över rättigheterna för 1,4 miljarder kronor, sannolika siffror enligt många källor, och sedan göra enskilda affärer i Finland, Norge respektive Sverige. Tidigare har Canal+ ensamt ägt de nordiska rättigheterna.

Nu blir det TV2 som visar engelsk fotboll i Norge, SBS i Danmark och Viasat i Sverige.

Inom TV-gruppen diskuteras olika motdrag. Ett troligt scenario är att flytta spanska ligan från TV4 Sport till Canal Plus.

Hela händelseförloppet runt tv-rättigheter och Premier League är spännande och bjuder på allt från rekordhöga belopp, avslöjanden och affärstaktik.

Peter Liljestrand hade en ledande roll tidigare på Canal+ innan han tvingades lämnade företaget i december 2006. Han bildade Medge Consulting och i dag har han förändrat hela TV-landskapet och styrt affärsintressen för ett par miljarder.

Tack vare goda kontakter i England från tiden på just Canal+ lyckades han köpa rättigheterna för Premier League 2010-13. Den affären slutfördes i december och bara fyra månader senare kan han sälja dem till olika TV-bolag.

En representant för den utländska sponsor som ska rädda ÖFK:s existens med en gåva om 15 miljoner kronor förnekar i lördagens Expressen all kännedom om en sådan transaktion. Senare på lördagen presenterades ett uttalande på klubbens hemsida under rubriken ”ÖFK ochPuls8 gör ett gemensamt uttalande".

66-årige Lasse Diding, välkänd i Varberg som mångmiljonär, kommunist , fastighetsägare och tidigare hotelldirektör får rubriker eftersom han vill köpa namnet på stans bästa fotbollsarena, gamla traditionella Folkbergsvallen  och  döpa om den till Leninstadion

Diding  har redan en Leninstaty som han vill ställa vid fotbollsarenan i Varberg – lagom till den allsvenska arenan.

Det var som en saga. Lilla Åby-Tjureda gjorde på tre år en blixtresa till elitserien i bandy. Byggde rekordsnabbt och rekordbilligt en hall för 43 miljoner kronor som stod klar till premiären. Allt var glädje, hurrarop och applåder. Men alla sagor slutar inte lyckligt. Laget kom toksist i elitserien.

Så frågan är vad som händer? Blir det en snabbresa nedåt nu?

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Han kunde inte ens drömma om vad som skulle hända. Men det är han själv som med idéer, målmedvetenhet och mycket arbete ligger bakom allt.

Andreas Ottermark är ett bevis på vad målmedvetenhet och entusiasm kan åstadkomma.

Han äger nu ett företag som 2020 beräknas omsätta 200 miljoner. Och som har en tillväxt om minst 50 miljoner per år. Jo, faktiskt, sådan framgång har ISP Sport & Marketing.

Han lever ensam i dag och på existensminimum med en skuld hos Kronofogden på 20 miljoner kronor. Hustru och barn har flyttat och han tvingades lämna hus och jobb, men har nu varit spelfri i 20 månader och ser, trots all bedrövelse, en fortsättning på livet.

På ett år omsatte han 200 miljoner hos spelbolagen, han som knappt hade köpt en trisslott tidigare… Nu berättar han allt i boken Lukas Betting. Inte minst hur lätt det är att bli spelmissbrukare.

EBU, Europeiska radio- och TV-unionen, har säkrat både en förlängning och ett nytt avtal med  Internationella skidskytteförbundet. Ett kontrakt som gäller fram till 2026, med en möjlighet för IBU och EBU att förlänga ytterligare fyra år. Det innebär att det blir fortsatt mycket skidskytte i SVT.

Juventus betalar Atalanta runt 365 miljoner kronor för Dejan Kulusevski, men hans moderklubb får varken utbildningsersättning eller solidaritetsersättning. 

Och det är helt i sin ordning. Så märkliga är fotbollens regler.