MTG i nytt avtal med Champions League

MTG förlänger sina exklusiva direktsändningsrättigheter till UEFA Champions League-fotbollen i Sverige. Det nya avtalet gäller till och med 2014-15 och ska utnyttjas maximalt med sändningar i TV, mobiler och internet. I synnerhet om affären kostara 210 miljoner euro.

Obekräftade uppgifter hos resume.se anger att MTG betalar 210 miljoner euro – runt 2 miljarder kronor – för de nya Champions League-rättigheterna för Skandinavien fram till 2015. Att priset bev så högt berodde främst på att TV4 länge var en konkurrent, men fick ge sig när priset antog sådana höjder.

MTG:s gällande avtal kostade 85 miljoner euro. Det inkluderar rättigheterna i tre år för Skandinavien och ska ha kostat 85 miljoner euro. Kostnadsökningen skulle alltså vara cirka 250 procent för att nå 210 miljoner euro.

- När vi köper så här stor rättighet är det viktigt för oss att visa allt. Våra tittare kommer att kunna se varje minut, säger Manfred Aronsson, MTG:s Sverigechef.

Alla kanaler utnyttjas

MTG ska sända samtliga Champions League-matcher på sina TV-kanaler. De flesta matcherna från turneringen kommer även i fortsättningen att visas på Viasat Fotboll.

En match i veckan visas på den reklamfinansierade TV-kanalen TV10, men Viasat ska också erbjuda ytterligare sändningar via sin portfölj av tematiska betal-TV-kanaler. Förutom matcher i HD möjliggörs också vissa sändningar i 3D för Viasats parabolkunder, något som Viasat var först med i Sverige.

Matcherna blir även tillgängliga på Viaplay, som är en skärmoberoende internetbaserad streaming-tjänst för video. Viaplay erbjuder direktsändningar av premiumsport till persondatorer, läsplattor, smarta mobiler och TV-apparater med internetuppkoppling.

18 år hos MTG

- Det är naturligtvis mycket glädjande att vi har förlängt detta avtal. Champions League är världens bästa fotboll och har haft sin hemvist hos oss i 18 år, säger MTG:s Sverigechef Manfred Aronsson.

MTG innehar redan de exklusiva sändningsrättigheterna till och med slutet av 2011/2012 års säsong. Koncernen har haft sändningsrättigheterna till turneringen sedan 1993. Rättigheterna har förvärvats från TEAM Marketing, som är UEFAs globala agent för försäljning av de kommersiella rättigheterna till UEFA Champions League, och gäller för hela Skandinavien.

- Vi är oerhört glada och det är riktigt kul att få fortsätta visa världens bästa fotboll för våra TV-tittare, säger Hans Skarplöth, VD Viasat Sverige.
Tre år i rad har Viasat utsetts till årets TV-bolag av Sponsor World och Sport Business. Viasat Fotbolls expertkommentator Glenn Strömberg har vunnit Guldskölden som årets TV-kommentator.

Noterbart – MTG har nu en palett bestående av OS, Premier League och Champions League.

Fakta

MTG:s sporträttigheter

Fotboll: Champions League, Premier League, FA-cupen, Ligue 1 och U21-EM för herrar.

Golf: Ryder cup, Solheim Cup, LPGA-, PGA samt Europatouren och ett flertal andra tävlingar.

Ishockey: NHL, Hockeyallsvenskan och KHL.

Motor: F1, WRC, Nascar, MotoGP och STCC och ytterligare tävlingar.

Övrigt: Svenska basketligan och NFL.

Källa: Viasat Sport

Djurgården vinner inte allsvenskan, men tar hem ett pris som innehåller nog så mycket ära och heder.

Revisions- och rådgivningsföretaget EY har synat de allsvenska klubbarnas ekonomi för att hitta samband mellan framgångar på planen och ekonomiska förutsättningar – här var Djurgården mest framträdande av alla föreningar.

SOK slår på stort och gör något som man aldrig har gjort förut: Satsar ett antal miljoner på att bygga en unik mötesplats under OS i Pyeongchang. En Sweden Arena.

Visma Ski Classics växer i alla bemärkelser. Nu har vd:n David Nilsson nått en uppgörelse med italienska tv-kanalen RAI och det innebär att parterna har kommit överens om att bolaget ska sända alla italienska evenemang på skidturnén. Sedan många år har RAI sänt Marcialonga, nu tillkommer både Sgambeda och Toblach-med live-bilder.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

Programmet Skavlan i SVT har hittills kanske inte varit känt som idrotts-TV. Det kanske blir ändring på det: i kvällens program medverkar både Janne Andersson och Gunde Svan.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.