Klubben som behåller TV-rättigheterna

Benfica har skapat sin egen tv-kanal och här får tittarna betala för att se matcher. Notera, där på klubbens hemsida och ingen annanstans kan klubbens matcher ses. Är det framtidens modell och vad både tittare och TV-bolag kan vänta sig?
Fotbollsklubben Benfica säjer inte sina TV-rättigheterna till sina hemmamatcherna utan behåller dem själva och utvecklar sin egen TV-kanal. Foto: Scanpix

 

Benficas egen tv-kanal har alltså blivit en betalkanal och det kostar 10 euro i månaden att se lagets hemmamatcher och Benfica är den första klubben i världen att behålla sina egna rättigheter och inte sälja dem till ett eller flera TV-bolag som producerar, sänder och tjänar pengar.

Ett historiskt TV-beslut

- Det är en historisk dag för Benfica. Många tvivlade på att det här var möjligt, men från och med i dag har Benfica ensamrätt på våra hemmamatcher och med det kommer ett stort ansvar, säger presidenten Luis Filipe Vieira till klubbens hemsida.

I Sverige är det oklart hur det blir med tillgång till TV-sändningarna. Men många fans förväntar sig att det ska gå att nå Benfica TV via någon operatör. Supportrar ska enligt uppgifter kunna skaffa kanalen via Telecom eller Zon, två av Portugals största tv-distributörer.

Om inte annat blir sändningarna möjliga att se via datorn.

En tankeställare för TV-bolagen

Benficas fullkomligt unika beslut att behålla sändningsrättigheter måste också skapa en tankeställare hos TV-bolagen. Om flera klubbar skulle göra det samma, vad sker då i slutänden?

Och hur resonerar klubbarna lite varstans i Europa. Är det här på sikt den bästa modellen? Inte den att ligorna går samma och gör paketförsäljningar? Eller att enskilda storklubbar själva förhandlar med intressenter?

TV-avtalen är fotbollens största intäkt jämte sponsorer och biljettförsäljning.

Benficas affärsidé

I Portugal har det alltid varit de de tre dominanterna Benfica, Sporting och Porto som tar största delen av kakan. Ungefär som Barcelona och Real Madrid gör i Spanien. I båda länderna styrs 70-80 procent av TV-miljonerna till de mest framträdande.

Men nu gör Benfica något som ingen annan klubb har gjort. Därtill har klubben, med runt 6 miljoner fans, köpt rättigheterna i Portugal för engelska Premier League under de kommande tre åren.

Redan i dag gör Benfica TV-program som täcker hela dagar. Intäkterna från betal-TV och annonser ska finansiera och helst ge stor avkastning, det är klubbens affärsidé.

Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

SOK:s orsförande, hans von Uthman har bestämda åsikter om Framtidens eliidrott i Sverige.
Idrottsrörelsen söker ökat stöd  från både politiker och näringsliv, samt ökad förståelse för elitidrottens fördelar och utmaningar.
Bakgrunden är en rapport från  Centrum för Idrottsforskning (CIF), presenterad i Idrottens Affärer. CIF:s utredare Johan R Norberg slår fast att internationell toppidrott präglas av global kapprustning.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.