Ännu fler matcher ska nu sändas
(TT) Konsumenterna är både vinnarna och förlorarna när fler utländska fotbollsligor strömmas på nätet. Till helgen lanseras ännu en tjänst – Strive. "Det är ett maxat utbud, frågan är om det verkligen finns en marknad på sikt", säger Thomas Ejderhov, chefredaktör på Idrottens Affärer.
På fredag inleds spanska La Liga och på lördag italienska Serie A. Förra säsongen kunde ligorna framför allt ses i Nordic Entertainment Groups (NENT) Viasat-kanaler och strömningstjänsten Viaplay.
Bilder när, var hur som...
Hela den digitala världen tar upp kampen med den analoga världen. Vi ska kunna titta på tv var vi än befinner oss, när vi än vill titta. Vi kan koppla upp oss var vi än är, säger Thomas Ejderhov.
Två av världens största ligor kan den här säsongen – av tittare i Sverige – endast ses i strömningstjänsten Strive. En ytterligare plattform för fotbollsälskare att köpa abonnemang till. När tjänsten lanseras på fredag så är det med engelska kommentatorer.
Det är många som trängs redan. Hela tiden kommer nya aktörer och ett nytt utbud, säger Thomas Ejderhov.
Nu kommer nya aktörer
I början av 2000-talet var Canal+ en ledande aktör på marknaden för internationell herrfotboll i svensk tv. Under 2010-talet har NENT varit dominerande.
I takt med att den smarta mobiltelefonen tagit över mångas vardag har det också ändrat människors tv-tittande. Under tisdagen stod det klart att sociala medier-jätten Facebook köpt strömningsrättigheterna för La Liga i stora delar av Asien den här säsongen.
När är marknaden mättad?
TT: Var är rättighetsbranschen på väg?
Det är jättesvårt att sia om. Tillgänglighet och kvalitet styr ju mycket förstås. Det är en marknad som är otroligt stor. Svårigheten som konsument är att välja rätt, för annars kan sitta du fast i något avtal du måste vara trogen. Konsumenten är en vinnare i den bemärkelsen att utbudet blir bara större och bättre. Konsumenten är också en förlorare vad det gäller kostnader och ett beroende. Det gäller att maxa sina köpbeslut, att man har rätt avtal och har friheten att välja när nästa säsong börjar, säger Thomas Ejderhov.
Mest lästa just nu
Allmänna arvsfonden är mycket viktig, för att inte säga avgörande partl för fler och bättre idrottsanläggningar.i Sverige. Bara under 2023 kom 235 miljoner den vägen till idrotten..
Därför blir reaktionen kraftig inom idrotts-Sverige när Riksrevisionen något obetänksamt publicerar en granskningsrapport av Allmänna arvsfonden och föreslår att fonden bör avvecklas.
Den svenska OS-truppen till Paris växer – och ambitioner och förhoppningar gör det samma. Utgifterna också för den delen.
I förra veckan gav SOK klartecken till ett handbollslag, ett bordtennislag, två lagkapper i simning och åtta individuella idrottare.
Det är en idrottslig mobilisering för 100 miljoner.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.
Skriv kommentar