Publiken satt hemma och såg matcherna

 Förra veckan fick Stockholms Fotbollförbund (StFF) klartecken av Folkhälsomyndigheten (FHM) att inleda  barn- och ungdomsfotboll. I helgen var det dags avspark i klassiska S:t Eriks-Cupen med tusentals matcher runt om i Stockholm. Många lag valde att livesända sina matcher på Solidsport.

 

– Vi är såklart glada över att så många lag redan har hittat till oss och börjat livesända sina matcher. Att så många har kunnat göra det på så kort tid visar också enkelheten i vår tjänst. Det behövs bara en telefon och bra uppkoppling, säger Tobias Thalbäck, vd för Solidsport.

En fördubbling?

Förra veckan valde Solidsport att erbjuda Stockholmslagen möjligheten att låna totalt 50 kompletta sändningsriggar helt kostnadsfritt. Något som många lag visat stort intresse för.

– Det är många lag som vill börja livesända. Det märks inte minst på det stora intresset för våra riggar men också att vi ser att vår livekalender ständigt fylls på med nya matcher. Vi räknar redan nu med att vi kommer dubbla antalet livesända matcher under kommande helg, säger Thalbäck som även lyfter fram en annan viktig aspekt.

– Rapporterna visar att matcher som har livesänds har lockat mindre publik på plats än matcher som inte har haft några livesändningar. Anhöriga har helt enkelt valt att se matchen hemifrån för att undvika smittspridning på plats.

– Jag är extra glad över att så många lag kom igång så snabbt och dessutom nådde ut med information till föräldrar och anhöriga om var matcherna sändes. 

Hög omsättning 

Ett gratiskonto hos Solidsport, en internetuppkoppling och en mobilkamera är allt som behövs för att genomföra en egen livesändning av ett evenemang.

Intäkterna från sändningen fördelas lika i ett unikt initiativ att skapa nya ekonomiska resurser till föreningar i Sverige. Hittills har 40 miljoner kronor passerat Solidsports plattform och gått vidare ut till partners.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Att aldrig stå på fel sida – det är nyckelord för Never Offside som erbjuder svenskt föreningsliv nya inkomstmöjligheter. Företaget startades 2014 och är idag en viktig samarbetspartner för flera elitklubbar i våra största lagidrotter.

Never Offside bygger digitala nätverk i syfte att skapa nya intäkter där klubbens olika partners, och supporters, kan möta varann.

Rögle ska förbli en elitklubb i ishockey. Mot den bakgrunden satsas 250 miljoner krnor för att bygga ut Carena arena i Ängelholm för att få en anläggning som uppfyller kraven.

Den nuvarande hallen blir sju meter högre, utökas med 3 450 kvm och det innebär att publikkapaciteten ökar med drygt 1500 platser och totalt  6 550 platser. Detta via nya balkongläktare, loger, ståplatser och större restaurangytor. Och inte minst, en tredje träningshall med anslutning till arenan tillkommer.

Idrottsförbunden  har kölapp hos idrottsminister Amanda Lind den här veckan. I takt med samtalen stiger förväntningarna.Många ser hur idrotts-Sverige snart öppnar igen.

Då tar statsepidemiolog Anders Tegnell till orda och slår igen dörren med kraft och utan minsta vilja att diskutera ett öppnande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

SDHL och SHL har tecknat ett nytt samarbetsavtal som ger den svenska damhockeyligan miljoner i flera år framöver.

– Det här skapar en trygghet för damligan att kunna utvecklas, säger Agne Bengtsson, SDHL:s ordförande.

Handbollsmålvakten Johan ”Hubbe” Sjöstrand räddar inte bara bollar. Han vet hur man kryssar i travkuponger. ”Hubbe” har varit utlandsproffs sedan 2009 men svensk travsport har han järnkoll på. På V75 på Bollnäs i helgen fick hans andelssystem in sju rätt. Utdelning: 5 007 965 kronor.

Varje andel kostade 385 kronor. 51 andelsköpare kunde kvittera ut 99 959 kronor. 5-miljonersvinsten var den största i landet.

SVT och TV4 gör gemensamma affärer igen.  Den 14 augusti är det säsongspremiär för friidrottens  Diamond League – och nu står det klart att tävlingarna ska sändas av båda bolagen, Inte bara i år utan det nya avtalet gäller de kommande fem säsongerna.