Idrottsvärldens främsta varumärken

Här är topplistan över idrottsvärldens främsta varumärken. Det är tidningen Sportspro Magazine som har ägnat mycket kraft åt på att försöka sammanställa alla arrangemang och dess värde. Amerikanska NFL toppar medan Ferrari bedöms som främst av allt i Europa.

USA toppar, föga oväntat. Amerikansk fotboll, baseball, basket och Nascar slår allt annat. Ferrari och Manchester United representerar Europa. Här finns också ikoner som Tiger Woods och David Beckham på listan som totalt rymmer 200 varumärken efter att Sportspro Magazine har bedömt 500 idrotter/evenemang/enskilda utövare från hela världen och deras respektive kommersiella värde.

SportsPro Magazine gör också en intressant bedömning – nämligen den att idrotten världen över sysselsätter över 126 500 beslutsfattande chefer som jobbar med finansiering, marknadsföring och för att främja idrotten.

Här listan över de 15 bästa: (varumärke, värder i dollar resp kronor)

1. National Football League    4,5 (33,3)
2. Major League Baseball     3,9 (28,8)
3. National Basket Ball Association     2,3 (17,0)
4. Nascar    1,9 (14,0)
5. World Cup     1,7 (12,6)
6. Indian Premier League, cricket     1,6 (11.8)
7. Ferrari      1,5 (11,1)
8. Manchester United      1,49 (11,0)
9. Formel 1     1,45 (10,7)
10. Dallas Cowboys    1,27 (9,4)
11. Tiger Woods      1,25 (9,2)
12. New York Yankees     1,19 (8,8)
13. Champions League     1,10 (8,1)
14. Real Madrid    1,07 (7,9)
15. Sommar-OS     1,02 (7,5)

Källa: SportsPro Magazine.

Acer (inte verifierad)

tis, 2009-08-18 15:40

1. Värdelös lista. Vart är

Värdelös lista. Vart är världens bästa fotbollsliga, engelska Premier League nånstans? Den är självskriven på såna här listor!

Räddningsaktionen för Östersunds FK fortsätter.På måndagen framkom, via tidningarna Östersunds-Posten och Länstidningen hur försäljningen har gått sedan starten i september att när aktier i klubbens dotterbolag, Östersunds FK Elitfotboll AB, började att saluföras.

Evenemangsgatan i Göteborg är något som många andra kommuner sneglar mot och ser som ett föredöme. Med arenor samlade så föredömligt  - med Scandinavium, Lisebergshallen, Valhallabadet, Heden,  Ullevi och Valhalla sporthallar finns ett jättelikt utbud av arrangemang årligen och lockar flera hundra tusen besökare. Det innebär att ingen annan stans är idrottsturismen så utvecklad – och nu hotad.Det finns ett växande behov av renovering och nybyggen. Kruxet  är politikerna inte kan hålla sams när frågorna kommer på bordet.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nu ska hockeyspelarna i Tre Kronor bli eleganta, åtminstone utanför isen. Svenska Ishockeyförbundet nämligen kan presentera Brothers som ny samarbetspartner till Tre Kronor. 

SVT har lyckats köpa sändningsrättigheter till vinteridrott som innebär mer och ett bättre innehåll i framför allt Vinterstudion. Detta efter att SVT har förlängt avtalet med Österrikes skidförbund vilket innebär tillgång till samtliga världscuptävlingar i Österrike till och med våren 2024. I rättighetspaketet ingår även  tävlingar i längdskidor, skicross, freeski och snowboard i Österrike. Avtalet sträcker sig till och med april 2024. Vinterstudion är säkrad för ett par år framåt.

Juventus betalar Atalanta runt 365 miljoner kronor för Dejan Kulusevski, men hans moderklubb får varken utbildningsersättning eller solidaritetsersättning. 

Och det är helt i sin ordning. Så märkliga är fotbollens regler.