Färjestad testar omdiskuterade biljettpriser

Att se en attraktiv match kostar mera, däremot blir den mer intetsägande matchen billigare. Som första klubb i ishockeyns elitserie drar Färjestad lärdom av reaktionerna från publiken. Kommande säsong blir det differentierade priser på biljetterna.

Beslutet i klubben innebär att priset sänks på en tredjedel av biljetterna jämfört med den gångna säsongen.Södertälje en tisdagskväll eller HV 71 en lördagseftermiddag. För en åskådare är det skilda lockelser.

Nu ska värmlänningarna och andra också se en skillnad på priset. Att köpa biljett till samma plats i Löfbergs Lila Arena ska kosta olika mycket – och den som bestämmer är motståndaren.

- Det har förekommit såna här uppdelningar på andra ställen också och vi försöker hitta rätt balans. Det handlar om speldagar och motstånd. Guldmatcherna är de hetaste medan de vita är lite mer normala matcher, säger Färjestads klubbdirektör Håkan Loob till Värmlands Folkblad.

Han aktar sig för att säga att vissa matcher skulle vara sämre än andra. Färjestad har delat in hemmamatcherna i tre kategorier: guld, grön och vit. Guld består av de tio attraktiva matcher och kostar mest.

Vit är Kategori Billigt – och…

- Det är ju inget att hymla med att det är enklare att locka publik mot vissa lag och på vissa dagar, säger Loob.

Det här sker i Färjestad som till nästa säsong har gjort en mångmiljonsatsning och bytt ut nästan halva spelartruppen. Laget är rejält förstärkt och det märks redan på intresset från publiken.

- Det märks att det är mer tryck i år jämfört med i fjol och det är jättekul.

Temperaturen i Östersund kryper under nollan men för de ansvariga i Östersunds FK känns det som ljumma vårvindar. På måndagen blev det klart att det anrika byggföretaget Diös blir ny sponsor inför 2020. Under veckan har klubben också betalat av drygt en miljon på skatteskulden.

Det finns ingen gata i Sverige som kan mäta sig med Evenemangsgatan i Göteborg. Sträckan mellan Scandinavium och Ullevi, med närheten till Gamla Ullevi och Valhalla är arenatätast i landet och har därtill med ett massivt utbud.

Men det finns heller ingen gata i landet som är så omdiskuterad och väcker så mycket tankar på förändring. Nu finns förslag om att riva både Ullevi och Scandinavium!

Sverige  blir platsen för en unik golftävling de tre närmaste åren. På Bro Hof ska 78 damer möta 78 herrar i ett exceptionellt arrangemang i premiären 2020. Affischnamn  och värdar är de svenska essen, Annika Sörenstam och Henrik Stenson.

Scandinavian Invitation ( före detta Scandinavian Masters) får nytt format och blir Scandinavian Mixed.

Scandinavian Invitation ( före detta Scandinavian Masters) får nytt format och blir Scandinavian Mixed.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nils Wiberg med sitt företag Prioritet Finans är en av landets största idrottssponsorer. Nu har han tagit nya beslut. Hans miljoner ska få fart på de svenska herrarna i längdåkning och samtidigt blir han stjärnsponsor till IFK Göteborg Futsal. 

14-20 oktober vänds tennisblickarna mot Kungliga Tennishallen i Stockholm när det är dags för klassiska Stockholm Open. Nu är det klart att hela turneringen sänds på Eurosport och Kanal 9.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.