Optimism i Redhawks efter glädjebeskeden

Från ett minus på 13,6 miljoner kronor i fjol till ett plus på 4 miljon i år. Malmö Redhawks har gjort den verkliga bedriften i  SHL:s penningliga.

Redhawks gör en budget på 6400 åskådare i snitt per match i Malmö Arena nästa säsong, och det är de lägsta siffrorna som klubben någonsin har budgeterat med.

Från ett minus på 13,6 miljoner kronor i fjol till ett plus på 4 miljon i år. Malmö Redhawks har gjort den verkliga bedriften i  SHL:s penningliga.

– Vi har förbättrat vårt resultat med 18 miljoner kronor, betonar klubbens ordförande Mats Larsson och berättar glatt om resultatet för klubben där

Succé med ISP

det ofta har handlat om miljoner men med ett minustecken. Nu kan han presentera plussiffror som innebär att klubben får större resurser.

Mats Larsson framhåller beslutet att engagera sponsor- och säljbolaget ISP från Göteborg är ett av de främsta skälen till att vinden har vänt. Samtidigt har publikintäkterna ökat och när också en mycket större kostnadsmedvetenhet har genomsyrat klubben så har plustecknen vuxit

– Framför allt har vi sparat pengar, genom kostnadsminskningar, och vi har fått högre intäkter i lösbiljetter och sponsorer. Dessutom ett något högre bidrag centralt från SHL, säger Mats Larsson till Kvällsposten.

En betydande förklaring är att Nils Wiberg, och hans Prioritet har blivit ny partner till Redhawks.De har ingått ett treårigt samarbetsavtal enligt ett helt unikt upplägg. 

-Vi går även in och garanterar klubbens likviditet under avtalsperioden och erbjuder en factoringlösning med väldigt förmånliga villkor. Det stärker och stabiliserar klubbens ekonomi och gör det möjligt att långsiktigt utveckla den sportsliga verksamheten, säger Nils Wiberg, vd på Prioritet Finans.

– Men vi är försiktiga. Vi kommer säkerställa att vi går med vinst efter grundserien och att ett eventuellt slutspel bara innebär intäkter för oss, säger Malmö Redhawks ordförande.

Försiktig budget och avvaktande beteende

Men säsongens resultat innebär också högre krav på både säljare och försäljning av biljetter.

– Vi flyttar upp budgetmålet på sponsringen, så det ligger på samma nivå som utfallet i år. Vi lägger inte in någon budget på att vi ska öka. 

-Vad gäller publikintäkter så hade vi i år ett utfall på tio miljoner kronor i intäkter, när budgeten låg på åtta miljoner. Där lägger vi oss nu mitt emellan och och har satt budgeten till nio miljoner kronor i intäkt. För att få en mer lättöverskådlig bild, så handlar det då om runt 6400 åskådare i snitt per match, vilket är vår lägsta notering någonsin i SHL

Samtidigt rapporteras att avtalet med Malmö Arena är klart. Och det är mer förmånligt än det gamla, som skrevs 2014. Der ny är mer förmånligt för Redhawks och är skrivet på tre plus två år.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Det här samarbetet hör till de mest oväntade och udda. Om du köper biljett till basketlandskampen Sverige-Turkiet i Globen får du möjligheten att se hockeymatchen Tre Kronor-Tjeckien i Beijer Hockey Games  - på köpet. 

Nu börjar den ena efter den andra kommunen i och runt Stockholm att vilja göra sig gällande på området utbyggnad av idrottsplatser. Solna Stad  lanserar en ny idrottsplats med tre fotbollsplaner och ny entré till naturreservatet på Norra Järvastaden. Först ska samråd genomföras för planförslaget.

De turister som besökte VM i Åre respektive Östersund spenderade nästan exakt lika mycket pengar per dag. Det är en slutsats i den stora VM-studien från Mittuniversitetets turismforskningscentrum ETOUR. Deras svar: 1 552 kronor/dag

Den totala ekonomiska effekten av världsmästerskapen i alpint och skidskytte för Jämtlands län beräknas uppgå till minst 176 miljoner kronor

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

BAUHAUS samlar på idrotter och sponsoravtal. Nu har företaget utökat avtalet  med Svenska Skidförbundet. Under säsongen 2018/2019 var BAUHAUS partner till svensk skicross, men tar nu ytterligare ett steg och utökar samarbetet genom att bli huvudsponsor för den framgångsrika skicross-verksamheten.

Nu gör SVT en egen lansering. ”SVT – kanalen för damfotboll!”

Sportevenemang och tv – men i vilken kanal… Den här gången är det SVT som har varit på tårna. SVT har klart med större delen av det svenska damlandslagets kvalmatcher och landskamper och nu står det klart att EM 2021 sänds i SVT. 

När Östersunds stjärna Saman Ghoddos kom hem till Östersund från utflykten till Huesca augusti fjol trodde han att han skrivit på ett papper om läkarundersökning för La Liga-nykomlingen. Papperet var istället ett övergångskontrakt. Sen började cirkusen.