Optimism i Redhawks efter glädjebeskeden

Från ett minus på 13,6 miljoner kronor i fjol till ett plus på 4 miljon i år. Malmö Redhawks har gjort den verkliga bedriften i  SHL:s penningliga.

Redhawks gör en budget på 6400 åskådare i snitt per match i Malmö Arena nästa säsong, och det är de lägsta siffrorna som klubben någonsin har budgeterat med.

Från ett minus på 13,6 miljoner kronor i fjol till ett plus på 4 miljon i år. Malmö Redhawks har gjort den verkliga bedriften i  SHL:s penningliga.

– Vi har förbättrat vårt resultat med 18 miljoner kronor, betonar klubbens ordförande Mats Larsson och berättar glatt om resultatet för klubben där

Succé med ISP

det ofta har handlat om miljoner men med ett minustecken. Nu kan han presentera plussiffror som innebär att klubben får större resurser.

Mats Larsson framhåller beslutet att engagera sponsor- och säljbolaget ISP från Göteborg är ett av de främsta skälen till att vinden har vänt. Samtidigt har publikintäkterna ökat och när också en mycket större kostnadsmedvetenhet har genomsyrat klubben så har plustecknen vuxit

– Framför allt har vi sparat pengar, genom kostnadsminskningar, och vi har fått högre intäkter i lösbiljetter och sponsorer. Dessutom ett något högre bidrag centralt från SHL, säger Mats Larsson till Kvällsposten.

En betydande förklaring är att Nils Wiberg, och hans Prioritet har blivit ny partner till Redhawks.De har ingått ett treårigt samarbetsavtal enligt ett helt unikt upplägg. 

-Vi går även in och garanterar klubbens likviditet under avtalsperioden och erbjuder en factoringlösning med väldigt förmånliga villkor. Det stärker och stabiliserar klubbens ekonomi och gör det möjligt att långsiktigt utveckla den sportsliga verksamheten, säger Nils Wiberg, vd på Prioritet Finans.

– Men vi är försiktiga. Vi kommer säkerställa att vi går med vinst efter grundserien och att ett eventuellt slutspel bara innebär intäkter för oss, säger Malmö Redhawks ordförande.

Försiktig budget och avvaktande beteende

Men säsongens resultat innebär också högre krav på både säljare och försäljning av biljetter.

– Vi flyttar upp budgetmålet på sponsringen, så det ligger på samma nivå som utfallet i år. Vi lägger inte in någon budget på att vi ska öka. 

-Vad gäller publikintäkter så hade vi i år ett utfall på tio miljoner kronor i intäkter, när budgeten låg på åtta miljoner. Där lägger vi oss nu mitt emellan och och har satt budgeten till nio miljoner kronor i intäkt. För att få en mer lättöverskådlig bild, så handlar det då om runt 6400 åskådare i snitt per match, vilket är vår lägsta notering någonsin i SHL

Samtidigt rapporteras att avtalet med Malmö Arena är klart. Och det är mer förmånligt än det gamla, som skrevs 2014. Der ny är mer förmånligt för Redhawks och är skrivet på tre plus två år.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Wayne Gretzky, världens kanske bäste ishockeyspelare genom tiderna, är delägare och marknadsförare i  Gold Town Games, ett företag i Skellefteå som utvecklar mobilspel. World Hockey Manager har blivit en succé i en rad länder. Gretzky upptäckte och tyckte själv om spelet när han fick testa lite tillsammans med en av sina söner hemma i Los Angeles.

Det finns ingen gata i Sverige som kan mäta sig med Evenemangsgatan i Göteborg. Sträckan mellan Scandinavium och Ullevi, med närheten till Gamla Ullevi och Valhalla är arenatätast i landet och har därtill med ett massivt utbud.

Men det finns heller ingen gata i landet som är så omdiskuterad och väcker så mycket tankar på förändring. Nu finns förslag om att riva både Ullevi och Scandinavium!

Sverige  blir platsen för en unik golftävling de tre närmaste åren. På Bro Hof ska 78 damer möta 78 herrar i ett exceptionellt arrangemang i premiären 2020. Affischnamn  och värdar är de svenska essen, Annika Sörenstam och Henrik Stenson.

Scandinavian Invitation ( före detta Scandinavian Masters) får nytt format och blir Scandinavian Mixed.

Scandinavian Invitation ( före detta Scandinavian Masters) får nytt format och blir Scandinavian Mixed.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nils Wiberg med sitt företag Prioritet Finans är en av landets största idrottssponsorer. Nu har han tagit nya beslut. Hans miljoner ska få fart på de svenska herrarna i längdåkning och samtidigt blir han stjärnsponsor till IFK Göteborg Futsal. 

14-20 oktober vänds tennisblickarna mot Kungliga Tennishallen i Stockholm när det är dags för klassiska Stockholm Open. Nu är det klart att hela turneringen sänds på Eurosport och Kanal 9.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.