Friends Arena blir namnet!

Nu kommer bekräftelsen – Nationalarenan byter namn. Från Swedbank Arena till Friends Arena. Redan för halvår sedan läckte planerna ut. Nu bekräftar Swedbank att efter att ha köpt rättigheterna för 150 miljoner skänker man bort dem!

Många trodde eller rentav hoppades att planerna bara var tillfälliga och att Swedbank Arena skulle bli det framtida namnet.

"Byter kännedom mot gillande"

Men nu säger Thomas Backteman, kommunikationsdirektör på Swedbank till Sportbladet att förslaget blir till en realitet.

- Vi vill byta kännedom mot gillande.

Han bekräftar:

- Det har pågått diskussioner om alternativa vägar ett bra tag.

Köpt för 150 miljoner

- I takt med den finansiella krisen har vi känt av ett minskat förtroende. För oss är inte problemet att vi inte är väl kända för svenskarna. Vi vill byta kännedom mot gillande, säger Backteman.

Banken har köpt tolv års namnrättigheter för cirka 150 miljoner kronor och söker positivt gehör genom att skapa uppmärksamhet till Friends, en antimobbningsorganisation som Swedbank har ett brett samarbete med.

Nu återstår bara ett godkännande från Friends och Arenabolaget innan Friends Arena är ett faktum.

Den 27 oktober ska invigning ske och bygget ligger faktiskt något före tidtabell.

Kommentarer Vi vill ha din åsikt — skriv ny kommentar →

Lance A

tis, 2012-03-27 11:18

1. Apar Swedbank efter Livstrong Arena?

Försöker Swedbank apa efter Livstrong Arena i USA? Synd bara att det inte finns en enda likhet. Surret går redan vilken motsatt effekt bankens tilltag kommer att få. Väl investerade 150 miljoner kronor, gratis Swedbank?!

KentW

tis, 2012-03-27 13:33

2. Swedbank vill inte "kopplas" till mutbrottshärvan!

Självklart vill i Swedbank bli sammankopplade med den mutbrottshärva som just nu behandlas i Solna Tingsrätt!

Vi vill ha din åsikt

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Staffan Dahl har i flera år burit på idén. Plötsligt sprang han på några andra entreprenörer och tillika finansiärer och nu växer sajten Sportway, ungdomarnas egen sportkanal.

De kommer från Afrika, Indien, Indonesien, Jordanien, Armenien och Tajikistan och de är minst av allt bortskämda. Det de 25 ungdomarna också har gemensamt är intresset för idrott och utbildning. Därför är de på Bosön.

De är vana vid att vara omskrivna. Nu byter de sida, nu blir de själva krönikörer. På det viset kommer Idrottens Affärers läsare att få ta del av deras kunskap och erfarenhet. 

Den 18 september tar hästar och ryttare över i legendariska Central Park i New York. På plats finns bl a Antonia Ax:son Johnson som är en av de främsta sponsorerna till evenemanget.

Josep Mara Bortomeu, Barcelonas president, kan tänka sig en att avstå miljarder. Hans klubb och Real Madrid tjänade bara i fjol vardera nära 1,4 miljarder kronor på att själva sälja TV-rättigheter. Nu ska alla lagen dela på jätteintäkterna.