Men Petter, var det så vettigt..?

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Friends byter namn till Strawberry. AIKs och herrlandslagets hemmaplan bör därmed bli Strawberry Fields. Vad säger Beatles om det intrånget?

Och hur kul blir det för AIK och herrlandslaget att meddela att de ska spela kommande match i Strawberry Arena?

Att namnge idrottsarenor efter sponsorer visar därmed hur galet just det tilltaget är. 

Petter Stordalen är entusiastisk och hyllar affären när han nu får använda nationalarenan för att marknadsföra sin hotellkedja. Men Cecilia Giertta är tveksam i sin krönika.

Ingen sponsor kan garantera att man stannar kvar tillräckligt länge för att arenan ska kunna behålla sponsorns namn även efter att avtalet gått ut. Och ingen ny sponsor kan garanterat få samma genomslagskraft som den första, i detta fallet Friends. 

Friends är en ideell organisation som jobbar med kompisskap och emot mobbing. 

Bygga värdegrunder

Strawberry är det nya namnet på norrmannen Petter Stordalens hotellkedja. Alltså är hans sponsorskap av Friends ren affärsverksamhet, inget som bygger goda värdegrunder eller ett aktivt jobb mot mobbing. Här ska tjänas pengar. Och ja, det vill ju alla göra, men att tro att man köper framgång så här lättvindigt, genom att döpa om en arena. Nä. Då är man nog ganska blåögd. Eller inbilsk.

Jag kan förstå om det blir för dyrt för Friends att sponsra Nationalarenan, även om det den här gången faktiskt inte var Friends som pungade ut med pengarna, utan Swedbank som sen generöst skänkte namnet på arenan till Friends. 

 Alla vill ha pengar, i alla led, det är gräsligt dyrt, oerhörda summor. Ni kan läsa det i Kjell Nilssons text, och i DI;artikel så sent som i höstas köptes Stockholm Lives huvudägare ASM Global upp av en annan amerikansk jätte för den lilla köpesumman på 26 miljarder. Då har lilla Friends inget att sätta emot när Swedbanks avtal gick ut, och nästa storsponsor är uppenbarligen inte lika generös med namnet...

Men det handlar om varumärke, det glömmer både norska stormagnater som Stordalen och amerikanska diton (liksom oljeshejker osv...) Och det är inte samma sak som att köpa namnet på en arena och helt plötsligt tro att alla kommer att kalla Friends för Strawberry. 

Det blir " Jordgubben"

Jag tror inte att Friends i folkmun helt plötsligt kommer att kallas Strawberry. Snarare Jordgubben. Och det låter ju verkligen gulligt, men kanske inte så mycket Nationalarena.

Så Friends blir nog fortsatt namnet på arenan som också hade kunnat heta Nya Råsunda eller bara Nationalarenan. Friends som vaarumärke för arenan har satt sig, står för nåt bra och samhällsnyttigt vilket Swedbank förstod för över tio år sen.

Strawberry tror jag faktiskt inte alls på.

Cecilia Giertta

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

SOK:s orsförande, hans von Uthman har bestämda åsikter om Framtidens eliidrott i Sverige.
Idrottsrörelsen söker ökat stöd  från både politiker och näringsliv, samt ökad förståelse för elitidrottens fördelar och utmaningar.
Bakgrunden är en rapport från  Centrum för Idrottsforskning (CIF), presenterad i Idrottens Affärer. CIF:s utredare Johan R Norberg slår fast att internationell toppidrott präglas av global kapprustning.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.