Sensationell ny affär vid Friends

Friends arena i Solna har förlorat 600 miljoner kronor sedan invigningen. Men på tisdagsmorgon avslöjades att franska Lagardère Stadium Solutions tar över driften av arenan.
Lagardère Stadium Solutions lovar bättre behållning för både åskådare och ansvariga vid Friends Arena. Foto: Henrik Montgomery, TT

 

Lagardère Stadium Solutions tillhör det franska koncernen Lagardère som har redan är etablerad i Sverige.

2007 köpte Lagardére det svenska bolaget IEC in Sports som sysslar med TV-rättigheter. Lagardére äger även PR Event, det Göteborgsbolag som tog över Båstad-tennisen och förvandlade den till en vinstgivande turnering. Senare avslöjades också att Lagardére tog ansvar för Stockholm Open.

Äger flera svenska arrangemang

I höstas tillkännagavs att Lagardére ska stå för Nordea Masters som flyttas från Bro Hof till Bara utanför Malmö i år.

Nu kommer den största nyheten när Lagardére även axlar driften på Friends Arena.

Det är via de svenska Lagardére-intressena som kontakter och samtal har lett till övertagandet. Enligt uppgifter har allt sin uppkomst i relationen mellan bröderna Paulsson från Peab, som har stora intressen i Bara golfbana, byggandet av Friends Arena och utvecklingen av Båstadtennisen. Där har gamla PR Event, med Christer Hult och Thomas Wallén visat sin kreativitet, och via samtal mellan duon och bröderna Paulsson har det ena gett det andra. 

- Det har förhandlats under ett bra tag kring det här och det finns ett stort förtroende mellan Paulssons och gamla PR Event som numera ägs av Lagadère, sägen en källa med god insyn.

Lagardére har gedigen erfarenhet av att drifta och utveckla liknande anläggningar och har för närvarande avtal med ett 20-tal evenemang i världen, bland andra Commerzbank Arena i Frankfurt, Imtech Arena i Hamburg och Arena Castelão Fortaleza i Brasilien.

"Vi tror på arenan"

- Vi tror på arenan och framtiden. Vi kan det här och genomför affären med en stark förhoppning om att utveckla verksamheten, betonade Ulrik Ruhnau, Managing Director på Lagardère Unlimited Stadium Solutions.

Med ett leende sa han också:

- Vi är inte 'the good guys' från Paris som kommer hit med en kasse pengar. Vi är helt övertygade om att vi ska vända resultatet till en  vinst redan första året.

Fler intressenter

Sedan augusti i fjol har en omfattande research skett från Friends i en förhoppning om att hitta en ny partner. Det har också inneburit ett antal kontakter och samtal med internationella bolag.

- Det har funnit flera aktuella aktörer, medgav Thomas Perslund, vd vid Friends Arena.

Affären är inte slutförd ännu, men parterna har skrivit ett letter of intent och Thomas Perslund är trygg i vad som nu ska ske.

- Vi har en långtgående avsiktsförklaring skriven. Vi har satt grunderna för avtalet i ekonomiska parametrar. Det är en garantihyra i botten och en vinstdelning ovanpå det, förklarar han.

Intentionen är att Lagardére tar över befintlig organisation och infrastruktur som byggts upp via dagens driftbolag, Sweden Arena Management. Thomas Perslund kvarstår som vd. 

480 avtal

När väl Lagardére framstod som främsta alternativet och parterna fann en enighet har man övergått till att titta på villkoren.

Totalt handlar det om 480 avtal som noggrant ska synas och ge rätt villkor inför övertagandet.

Lagardére står för erfarenhet och kompetens inom kommersialiserad idrott och vill inte bara vara Europas största media- och sportbolag utan också ett av världens största. Tidningar, tv- och radiokanaler är kärnverksamheten, sedan ett antal åt utbyggd via detaljhandel på flygplatser och järnvägsstationer och numera ledande inom sportbusiness med en omsättning 2013 för koncernen om 7,2 miljarder euro.

Fotbollsbasen andas ut

Karl-Erik Nilsson, ordföranden Svenska Fotbollförbundet (som äger 33 procent av dagens driftsbolag), och Thomas Perslund betonade hur det året som gått har gett rätt förutsättningarna.

- Nu har vi etablerat arenan och visat att den fungerar. Vi har haft 1,2 miljoner besökare här och i Europa är många imponerade. Det gäller allt från fotbollsfolk till nöjesarrangörer.

Affären innebär att såväl Tele2 Arena och Friends Arena får utländskt ansvar på driftsidan. Amerikanska AEG driver Globen-området sedan flera år, vilket inkluderar Globen, Tele2 Arena och Johanneshov Isstadion.

Thomas Ejderhov

Nils (inte verifierad)

tis, 2014-03-18 19:25

1. Same same same

Arenan är fortfarande för stor. Antalet evenemang fortfarande för få. Prispressen på tänkbara evenemang är lika hård. Visst kan nya ägarna vara lite duktigare på att driva arenan effektiv. Visst kan dom via sina internationella kontakter kanske hitta något extra evenemang. Men på det stora hela ändras inget som på ens på sikt kan antas förbättra resultatet. Ingen går in i affär av detta slag för att man tycker det är roligt utan man vill ju tjäna pengar. Undrar hur mycket ägarna till nuvarande driftbolag till slut tvingas lämna i garantier för att affären ska gå i hamn. Skulle vara otroligt intressant att få ta del av det slutgiltiga avtalet...

Det här samarbetet hör till de mest oväntade och udda. Om du köper biljett till basketlandskampen Sverige-Turkiet i Globen får du möjligheten att se hockeymatchen Tre Kronor-Tjeckien i Beijer Hockey Games  - på köpet. 

Idrottssverige skriker efter anläggningar av alla slag. Det går trögt på de flesta håll. Men det finns en kommun som gör något åt behoven: Nacka kommun, 8 kilometer utanför Stockholms centrum. Fram till 2035 kommer kommunen att satsa 2 miljarder kronor på olika anläggningar.

AIK var länge den fula ankungen i bandysagan tills framför allt miljonären Marco Engborg ville att AIK skulle återta en plats bland hermelinerna. Med hjälp av en välfylld plånbok förverkligade Engborg sin dröm och på några snabba säsonger var AIK tillbaka i högsta serien inför säsongen 2019-2020.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

BAUHAUS samlar på idrotter och sponsoravtal. Nu har företaget utökat avtalet  med Svenska Skidförbundet. Under säsongen 2018/2019 var BAUHAUS partner till svensk skicross, men tar nu ytterligare ett steg och utökar samarbetet genom att bli huvudsponsor för den framgångsrika skicross-verksamheten.

Nu gör SVT en egen lansering. ”SVT – kanalen för damfotboll!”

Sportevenemang och tv – men i vilken kanal… Den här gången är det SVT som har varit på tårna. SVT har klart med större delen av det svenska damlandslagets kvalmatcher och landskamper och nu står det klart att EM 2021 sänds i SVT. 

När Östersunds stjärna Saman Ghoddos kom hem till Östersund från utflykten till Huesca augusti fjol trodde han att han skrivit på ett papper om läkarundersökning för La Liga-nykomlingen. Papperet var istället ett övergångskontrakt. Sen började cirkusen.