Rekordmånga ser elithockey
Fakta för SHL 2014/2015 är att de 330 matcherna lockade totalt nästan 2 miljoner besökare i de tolv arenorna runt om i landet.
Det historia skedde också att snittet per match passerade 6 000 åskådare.
Totalt steg publiksnittet från 5 983 personer till 6 024.
Trenden visar plus
- Vi är naturligtvis glada att vi även i år kan visa upp positiva siffror men är långt ifrån nöjda och fortsätter våra ansträngningar, säger SHL:s vd Jörgen Lindgren.
- Det pågår ett ständigt arbete med att på många olika sätt förbättra upplevelsen i SHL-arenorna.
Siffrorna för de tre senaste säsongerna ser ut så här:
SHL 2012/2013: 1 883 124 åskådare, 5 706 i snitt
SHL 2013/2014: 1 974 346 åskådare, 5 983 i snitt
SHL 2014/2015: 1 987 974 åskådare, 6 024 i snitt
Mycket Djurgårdens förtjänst
Ökningen på 0,69 procent kan tyckas blygsam, men i den hårda konkurrens som råder är det ändå ett styrkebesked.
- Ishockeyn i allmänhet och SHL i synnerhet är starka krafter när det gäller upplevelser och underhållning, säger Jörgen Lindgren.
En starkt bidragande orsak till ökningen är nykomlingen Djurgården, som med sitt snitt på 7 924 åskådare per hemmamatch är näst bäst i hela ligan. Ohotad etta är fortfarande Frölunda som redovisar ett snitt på 9 087 åskådare per match i Scandinavium och Frölundaborg.
Publiksiffrorna på bortaplan toppas av Leksand, med 6 907 åskådare i snitt, och Brynäs, med 6 568.
Förutom nykomlingen Djurgården är det tre klubbar i SHL som visar upp en positiv förändring sedan säsongen 2013/2014.
Färjestad ökade med 0,5 procent från 5 963 till 5 992 i snitt.
HV71 ökade med 3,0 procent från 6 587 till 6 784.
Örebro ökade med 2,4 procent från 5 027 till 5 148.
Örebro nära 100 procent
Publiksnitt i all ära, men det är också relevant att titta på publiksnitt i relation till hur stor arena som respektive klubb har tillgång till.
Tre klubbarna kommer över 95 procent. Bäst är Örebro med 99,0 procent, vilket är en fantastisk siffra som inte har uppnåtts av något annat lag under de två föregående säsongerna.
Därefter återfinns Djurgården åter på topplistan med 97,9 procent, tätt följda av HV71 på 96,9 procent.
SHL som helhet landar på 80,2 procent i beläggningsgrad, vilket får anses vara en hög siffra och en stark utgångspunkt inför framtiden.
Någon publikkris, som det heter emellanåt i rubrikerna, finns det knappast. Klubbarna har skäl att ändå se positivt på framtiden.
Mest lästa just nu
Allmänna arvsfonden är mycket viktig, för att inte säga avgörande partl för fler och bättre idrottsanläggningar.i Sverige. Bara under 2023 kom 235 miljoner den vägen till idrotten..
Därför blir reaktionen kraftig inom idrotts-Sverige när Riksrevisionen något obetänksamt publicerar en granskningsrapport av Allmänna arvsfonden och föreslår att fonden bör avvecklas.
Den svenska OS-truppen till Paris växer – och ambitioner och förhoppningar gör det samma. Utgifterna också för den delen.
I förra veckan gav SOK klartecken till ett handbollslag, ett bordtennislag, två lagkapper i simning och åtta individuella idrottare.
Det är en idrottslig mobilisering för 100 miljoner.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.