Satsning på flexibla säsongskort

Att gå på hockey, lösa en prenumeration med en rad förmånliga tjänster, det låter som framtiden och som modell för många elitklubbar. Lösningen är redan här.
Färjestad blir först i landet med en ny unik publikservice. Foto: TT

 

Färjestads BK går i bräschen och presenterar en prenumerationstjänst för supportrarna. Den här tjänsten har det snackats om på strategimöten och arenakonferenser i några år, men modellen kräver mod och ingen hade förväntat sig att någon skulle gå live förrän om något år.

Flexibla säsongskort

Nu tar värmlänningarna två stora steg framåt för svensk arenaidrott. Dels med prenumeration som ny modell och dels med att göra fysisk konsumtion i arena eller digital sådan lika.

- Vi märker förändringar i konsumtionen bland våra kunder, vilket givetvis är helt naturligt. Flexibilitet är den viktigaste faktorn för tillväxt och då blir en abonnemangsfunktion för säsongskort högt prioriterad, säger Johan Kemi, Biljett- & Eventchef, Färjestad BK. 

Fansen erbjuds att bli en del av Färjestad BK, vilket både blir enkelt och helt utan extraavgifter. 

I samverkan med Transticket har Färjestad utvecklat den nya tjänsten med flexibla säsongskort. Med en prenumeration får supporters möjlighet till enkla prenumerationer av matchbiljetter, livesändningar i mobilen eller tv:n och matpaket på arenan.

Introduktionsår

Lösningen är en rolig nyhet för både Färjestad BK och publiken. Hockeyklubben ger sig in i framtiden och kan öka intäkterna på ett kreativt sätt. Samtidigt erbjuds åskådarna en flexibel lösning som passar det sätt de vill konsumera på.

- Abonnemangsbetalning har blivit ett väldigt populärt betalsätt, vilket vi ser tydliga exempel som Spotify eller Netflix. Det här ska bli otroligt spännande och öppnar många nya möjligheter, säger Jonas Ekegren, vd på AXS Transticket AB.

Det här blir ett introduktionsår där klubb och fans får lära i takt med erfarenheterna.

Det finns ett gammalt småländskt talesätt som lyder ”dä gaur allri”. Men när det gäller bandy och klubben Åby/Tjureda är kanske den rätta tillämpningen ”dä gaur allti”.

När förstudiegruppen inledde sitt arbete dagen efter den var tillsatt kännetecknades arbetet av ”finns inte en dag att förlora, bara tid att vinna”. Hallen står klar till seriestarten oktober 2019.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nordea har i många år haft en framträdande position inom svensk idrottssponsring. Främst har det handlat om Masters i golf respektive tennis med bl a Nordic Light Open, I år har eventmanagern Tomas Björklund i stället gett klartecken till GKSS Match Cup Sweden som är Sveriges största seglingsevent. I fjol såg 50 000 åskådare tävlingen. Nordea går in som ny huvudpartner. Och notera: arrangörerna lovar plastfritt i Marstrand vid tävlingen. 

Denna ständiga följetong om för mycket spelreklam.  Nu tydliggör Spelinspektionen och Konsumentverket samarbetet i tillsynen av spelbolagens marknadsföring.

Samtidigt urskiljer sig idrottsstjärnor som förmådde sig att säga nej till spelbolag och de som inte kunde motstå pengarna från bolagen.

Nu straffas också de första bolagen.

SVT gör sig nu gällande i kampen om rättigheter till olika idrotter och tävlingar. Armand Duplantis, Sarah Sjöström och Daniel Ståhl är trion som blir mer synliga framöver.De tre och Europas övriga stjärnor i friidrott och simning kommer att tävla om EM-medaljer i SVT från 2020 till 2024.

Allmänt talas det om att klubbarna i bandy-Sverige har problem med ekonomin. Men Edsbyn klarar att lösa Simon Jansson. Men så sker det med hjälp av supportrarna som har gjort en insamling och fått ihop en kvarts miljon kronor!