Satsning på flexibla säsongskort

Att gå på hockey, lösa en prenumeration med en rad förmånliga tjänster, det låter som framtiden och som modell för många elitklubbar. Lösningen är redan här.
Färjestad blir först i landet med en ny unik publikservice. Foto: TT

 

Färjestads BK går i bräschen och presenterar en prenumerationstjänst för supportrarna. Den här tjänsten har det snackats om på strategimöten och arenakonferenser i några år, men modellen kräver mod och ingen hade förväntat sig att någon skulle gå live förrän om något år.

Flexibla säsongskort

Nu tar värmlänningarna två stora steg framåt för svensk arenaidrott. Dels med prenumeration som ny modell och dels med att göra fysisk konsumtion i arena eller digital sådan lika.

- Vi märker förändringar i konsumtionen bland våra kunder, vilket givetvis är helt naturligt. Flexibilitet är den viktigaste faktorn för tillväxt och då blir en abonnemangsfunktion för säsongskort högt prioriterad, säger Johan Kemi, Biljett- & Eventchef, Färjestad BK. 

Fansen erbjuds att bli en del av Färjestad BK, vilket både blir enkelt och helt utan extraavgifter. 

I samverkan med Transticket har Färjestad utvecklat den nya tjänsten med flexibla säsongskort. Med en prenumeration får supporters möjlighet till enkla prenumerationer av matchbiljetter, livesändningar i mobilen eller tv:n och matpaket på arenan.

Introduktionsår

Lösningen är en rolig nyhet för både Färjestad BK och publiken. Hockeyklubben ger sig in i framtiden och kan öka intäkterna på ett kreativt sätt. Samtidigt erbjuds åskådarna en flexibel lösning som passar det sätt de vill konsumera på.

- Abonnemangsbetalning har blivit ett väldigt populärt betalsätt, vilket vi ser tydliga exempel som Spotify eller Netflix. Det här ska bli otroligt spännande och öppnar många nya möjligheter, säger Jonas Ekegren, vd på AXS Transticket AB.

Det här blir ett introduktionsår där klubb och fans får lära i takt med erfarenheterna.

Östersunds FK har lyckats samla in 20 miljoner kronor.

- Målet är uppnått, lyder glädjemeddelandet på klubbens hemsida

Det var tidigt i höstas som ÖFK satte upp målet att få in 20 miljoner kronor i externt kapitaltillskott för att klara ekonomin.

Handbolls-EM, startar i dag, fredag. Spelplats som så många gånger förr, i olika sporter, är Scandinavum i Göteborg.

”Sveriges mesta arena” sedan invigningen 1971 – här har inte mindre än 16 europeiska mästerskap genomförts i arenan. Nu är det åter dags när EM i handboll 2020 drar igång och då blir arenans 17:e EM. Tillsammans med 18 världsmästerskap gör det Scandinavium till en riktig mästerskapsarena.

Han beskriver sig själv som ekonom i livserfarenhet. Egenskaper som ska bidra till att pågående EM, det 14:e mästerskapet i ordningen, blir tidernas svenska handbollsfest. Trots fiaskot mot Portugal.

EM-generalen, Krister Bergström, rekryterades från AhaWorld AB,  som investerar inom internet-baserat spel med kärnverksamhet i nätcasino-branschen. Hans stora utmaning är att fylla 170 000 stolar i de arenor där mästerskapet äger rum. Gruppspelet i Göteborg blev en fullträff, med tre utsålda Scandinavium, totalt över 30 000 åskådare.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Ibland tar sig idrottssponsring uttryck i de mest märkliga och positiva formerna. Som  i Göteborg. I december genomförde Göteborgsvarvet, till förmån för WaterAid, en julkampanj för att samla in pengar till ett livsviktigt arbete - och resultatet blev strålande!

Sportbladet inleder en storsatsning på bandy som innebär sändning av Elitseriens samtliga matcher. Aftonbladet fortsätter arbetet med Bandypulspå samma sätt som tidigare, men utvecklar samtidigt sändningarna för att få en större målgrupp.

Juventus betalar Atalanta runt 365 miljoner kronor för Dejan Kulusevski, men hans moderklubb får varken utbildningsersättning eller solidaritetsersättning. 

Och det är helt i sin ordning. Så märkliga är fotbollens regler.