Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

Svårbedömt bokslut för Lagardére

Lagardére ansvarar för drifte på Friends Arena och det inkluderar både idrott och exempelvis artistuppträdanden. Som här, final i Melodifestivalen 2016. Foto: Fredrik Sandberg / TT

 

Verksamheten omfattar tv-rättigheter på ett stort antal områden även globalt, event (golf, tennis, motorsport, cykling), sponsorverksamhet (AIK fotboll, HIF, Örebro, Halmstads BK och Modo Hockey) samt driften av Friends arena.

Det är det första bokslutet som sammanslaget bolag och siffrorna är före dispositioner och skatt.

Årsredovisningen är konsoliderad, det är omöjligt att bryta ut respektive affärsområde. Det är ingen kritik, jag hade gjort samma själv och alla andra med liknande verksamhet också.

Betydande belopp, men...

Som dotterbolag till en gigantisk global aktör föreligger också osäkerhet om hur bl a tv-rättigheter har hanterats med ägarna.

Det är klart att 55 miljoner i förlust är betydande, frågan är om det är dåligt, det kan till och med vara bra.

Mina gissningar och antaganden ser då ut som följer:

Tv-rättigheter tuffar på, här finns kompetens och en än så länge god marknad. Det är tre-sju år innan vi vet vilka de stora förändringarna blev på tv-området och till dess är det i normalfallet en god affär att äga rättigheter.

Sverige för litet

Eventen har det tufft. Att på en extremt liten marknad som Sverige finna sponsorer och eventomsättning där den stora kostnaden är extremt bortskämda spelare som ställer krav på service, pengar för att komma och höga prispengar att spela om har bara blivit svårare. 

I år försvann damgolfen. Tourerna i golf och tennis är krassa aktörer som ställer höga krav så affärsrisken i den här verksamheten är ingenting för någon med dåliga nerver. Min upplevelse från sidlinjen är att LSS gör ett bra jobb, frågan är om det räcker. 

Så kallade utövarevent där cyklister betalar för att få ett diplom när de slitit sönder kroppen i syfte att framstå som trendig och inne tror jag mera på. Kostnaden en stor del av svenska folket är beredda att betala för att framstå som atletiska i sina selfies på Facebook verkar inte ha någon som helst gräns. 

Annorlunda värden i dag

Sponsorförsäljning åt klubbar är lika tuff. Värdet på exponering har gått ner dramatiskt genom internetutveckling, enstaka klubbars produkter på kundvård är ofta begränsade av arenan som man inte kontrollerar och barteravtal med leverantörer blir ingen ett dyft gladare av om det inte saknas reellt marknadsvärde och annan kund vilket då är ett jätteproblem. 

Ligorna hanterar en växande del av klubbarnas immateriella rättigheter vilket till och med kan skapa konkurrens med de av klubbarna ägda ligorna. Fem klubbar varav en i Superettan och en numera i HockeyAllsvenskan är förmodligen inte tillräcklig volym. 

Sverige med kombon av att ligga före i digitalisering, vara få människor och ha starka ligor går inte jämföra med Tyskland med många människor och stor andel analoga media.

Slapp hyran på Friends

Sedan återstår Friends arena. 

Här är antagandet att LSS betalade 0 eller nära 0 i hyra 2015 som var första året. Trots det föreligger stora kostnader innan man har en fungerande organisation och verksamhet på plats. Arenan är inte optimerad för arenaomsättning ännu och trots avsaknad av hyra är det naturligt att se startskostnader som så omfattande att 15 blev ett negativt resultat.

Med ungefär samma åskådarantal omsätter AEG:s bolag för Globenområdet ca 200 miljoner och brukar redovisa runt 10 miljoner i förlust. 2015 var inget glimrande eventår men slutsatsen blir ändå att de 80 miljoner i omsättningsökning med Friends som ny verksamhet innebär minskande omsättning på övriga områden.

Sammantaget finns det i nuläget inte underlag för att påstå att LSS inte varit duktiga på sin verksamhet. Det krävs flera jämförbara resultat och tillkommande publika förändringar som gör att det går att göra seriösa antaganden om de olika delarna. Här skall jag också villigt och glatt erkänna att ekonomin runt tv-rättigheter är något jag inte kan.

Annars skilsmässa

Det jag som svensk med 20 år i globala bolag utanför Sverige kan misstänka inte är helt enkelt att hantera för det svenska bolaget är den extrema toppstyrning franska och tyska bolag är kända för. Eftersom de dessutom har extremt skilda kulturer är den kombon ingen lek. 

Ett av mina löften till mig själv är att livet är för kort för att ha en fransk eller tysk chef. Hur detta påverkar har jag ingen aning om men blir man som dotterbolags-vd överkörd för många gånger när man vet att besluten fattas på grunder som inte föreligger får det konsekvenser.

Det jag vet om internationella globala aktörer som Lagardère som koncern är att de sällan drivs av sentimentala skäl. Ledningen i det skandinaviska bolaget har fått en tid på sig att få ordning på affären men varje delområde som inte påvisar en resa mot svarta siffror kommer förr eller senare att antingen få ny ledning eller läggas ned.

AIK Fotbolls rapport för Q2 pekade på att det gnisslar rätt ordentligt i relationen, här behöver man återgå till ett fungerande äktenskap under hösten annars är en skilsmässa oundviklig. 

Hur man hanterar den med arenan är en fråga som jag inte hittar annat svar på än att man bara har alternativet att få relationen att fungera fram tills den dag då AIK påvisar att den sportsliga prestationen förhindras.

Etablerad, ändå tvivel

Så sammanfattningsvis. Lagardère är en stor seriös global aktör med massor av kompetens. De finns kvar i Sverige när det gäller driften av Friends avtalsperioden ut och de kommer att tjäna pengar på den. 

Ingen vet vad som händer med tv-rättighetsmarknaden på fem år eftersom ingen egentligen vet hur man definierar tv om fem år. Sponsring och event är de delar av bolaget som det går att singla slant om vad gäller bolagets fortsatta engagemang. 

Dock om nu annan media sågar LSS för att förlusten efter dispositioner och skatter hamnar på -73 och drar slutsatser av detta så betyder det, om de inte sitter med inside information på nivån att någon begår trolöshet mot huvudman, bara att de inte förstått.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

AIK Fotboll AB:s delårsrapport, perioden januari-mars 2024, är ingen munter läsning för nyvalde ordföranden Mikael Jomer, 40 år, civilekonom och operativ chef för ett medicinteknikföretag. Han kommer närmast från förtroende uppdrag i Svarta Massan, en fristående ekonomisk förening som finns i AIK:s bakgrund.

Resultatet, drift, för perioden är minus 37,5 miljoner kronor och vd Fredrik Söderberg flaggar för att spelarförsäljningar blir nödvändiga under sommarens transfer fönster.

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Nej, några pengar tillbaka blir det inte för de motionslöparna som hade betalat in startavgift till Göteborgsvarvet 2021, men som sedan tvingades acceptera att Coronapandemin stoppade ett genomförande.

Göteborgs Friidrottsförbund stämdes då av Konsumentombudsmannen och Nu har två domstolar instämt i arrangörens linje – och de slipper betala tillbaka pengarna, enligt Göteborgs-Posten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.