Handbolls-VM en gigantisk kassaapparat

Ett värde av smått osannolika 258 miljoner kronor. Till den uppskattningen kommer HUI Research (f d Turismens Utredningsinstitut) som har synat vad handbolls-VM i Sverige gav i utbyte – i turismkonsumtion, arbetstillfällen, besök och annonsvärde.

Arrangemanget är ytterligare ett bevis för betydelsen av stora evenemang.

Handbolls-VM 2011 hade en omsättning på cirka 110 miljoner. Biljettintäkterna var cirka 85 miljoner.

VM sågs av 222 000 åskådare, målet om att sälja 80 procent av de 275 000 biljetterna uppnåddes.

Därtill en PR-effekt eftersom tv-tittare i 162 länder kunde se matcherna.

25 miljoner till förbundet

Handbolls-VM 2011 AB hade budgeterat en återbäring till Svenska Handbollförbundet, SHF, på 10 miljoner kronor. I själva verket blev det nära 25 miljoner.

Nu är siffror också klara för i turistekonomiskt avseende.

HUI Research (f d Turismens Utredningsinstitut) har mätt den turistekonomiska betydelsen av VM, totalt och separat för de åtta arrangörsstäderna Göteborg, Jönköping, Kristianstad, Linköping, Lund, Malmö, Norrköping och Skövde.

121 årsverken

Totalt uppskattas värdet på turisternas konsumtion till 258 miljoner kronor och evenemanget genererade 121 årsverken. Det var framförallt inom "restaurang", "handel" och "logi" som turisterna spenderade sina pengar.

Det gjordes 214 569 besök av 104 290 unika besökare under turneringen. Varje besökare såg i genomsnitt 2,1 matcher. Av de totalt 280 000 biljetterna såldes ca 222 000, vilket innebär en beläggningsgrad på omkring 80 procent.

De flesta turister (93 procent) hade världsmästerskapet som primärt syfte med besöket på spelorten. Det innebär att nästan samtliga turister var ett direkt tillskott till besöksnäringen på respektive destination. Två tredjedelar av besökarna var män och medelåldern var 39 år.

Många övertygande siffror

Turistandelen, det vill säga andelen boende i en annan kommun än evenemangskommunen, var 67 procent.

Andelen utländska besökare (exportandelen) var hela 29 procent. Den enskilt största nationaliteten var danskar.

Det totala annonsvärdet för Handbolls-VM i svenska, danska och norska medier uppgick till 159,5 miljoner kronor. Den delen av publiciteten som var direkt turismrelaterad landade på 63,1 miljoner kronor.

Karin påminner om behållningen

- Studien ger nya belägg för att stora idrottsevenemang gynnar hela samhället. Det är dags att dra slutsatsen av den kunskapen.

- Stora evenemang är inte bara en idrottspolitisk utan lika mycket en näringspolitisk fråga. Därför måste det till en helhetssyn och en strategi där alla intressenter medverkar för att Sverige ska få arrangera fler evenemang, säger Riksidrottsförbundets ordförande Karin Mattsson Weijber.

- Den strategin måste regeringen stå i spetsen för.

Kristof (inte verifierad)

ons, 2011-04-27 21:32

1. mao var så mkt som 67% bara

mao var så mkt som 67% bara en överföring av konsumtion från andra kommuner vars näringsliv därmed mest sannolikt upplevde ett kapacitetsöverskott.

Ja, Häcken har ju så de klarar sig tack vare de årliga miljonvinsterna från Gothia Cup, de är en återkommande kommentar från övriga fotbolls-Sverige. Oavsett vilket, nu framkommer att Klubben har sålt spelare för 145,2 miljoner sedan 2009.

Nu agerar Vasaloppets organisation och kommer till insikten om att man måste bidra till säkrare och mer miljövänligt resande till alla lopp. Med knappt tre månader kvar till Vasaloppets vintervecka 2019, som redan har över 50 000 anmälda deltagare, har buss- och tågbokningarna börjat ta fart ordentligt. 

Ett  flertal förbund och föreningar samt konsulter inom den svenska sportindustrin var på plats för att göra fler affärer, hitta nya samarbetspartners och hänga med i branschens utveckling vid den tionde branschträffen Sport & Pengar i Stockholm. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Svenska Parasportförbundet får  drygt 10 miljoner kronor från Arvsfonden för sitt projekt ParaMe, ett nytt digitalt verktyg som ska underlätta och möjliggöra mer idrottande för barn och unga med funktionsnedsättning.

Det är med stolthet som jag idag kan berätta för er att SVT utsetts till världens bästa sporttv-kanal! SVT tilldelas priset “TV SPORT EMOTION AWARD - The best Tv Sport Channel of the World” i kategorin ”Sport values of a TV programme” på sportfilmfestivalen i Milano den 17 november.

Festivalen är en av världens största och mest ansedda film- och TV-festivaler med fokus på sport,skriver Åsa Edlund, chef för SVT Sport om priset och äran.

Leksands IF har sedan en tid sökt efter en ny General Manager som skall ha det övergripande sportsliga ansvaret för föreningens herrlag, damlag och juniorlag. Nu står det klart att Thomas Johansson blir den som kommer att axla rollen som GM. I Leksand betraktas han som en drömvärvning..