Golffolket inspireras via Pippi Långstrump

Landets golfklubbar och golfanläggningar, inklusive deras partners, ska inspireras och det ska ske på nya Golfbåten. Där är Mikael Ahlerup, vd för Astrid Lindgrens Värld med bland andra Pippi Långstrump, en av föreläsarna.

- För att nå framgång behöver golfklubbarna och golfanläggningarna förstå att de arbetar inom upplevelseindustrin – och vem kan bättre inspirera dem till det än vd:n för Astrid Lindgrens Värld som är en av de snabbast växande nöjesparkerna i Sverige.

Så ska golfklubbarna stärkas

Det frågar sig Susanne Graf på Golf Trip Marketing, som tillsammans med PR-företaget Kraftfull Kommunikation AB, Svensk Golfutveckling AB och Viking Line tagit initiativet till Golfbåten, som arrangeras 6-7 december ombord på ett av kryssningsfartygen till Åbo.

Tiderna är tuffa för många golfklubbar och golfanläggningar. Blickarna kastas därför allt mer åt golfturismen, att locka såväl svenska som utländska besökare via paket med boende, spel och andra upplevelser.

Susanne Graf driver nätverken Golfdestination Stockholm – ett 20-tal golfklubbar och golfanläggningar i Stockholmsområdet, däribland Bro Hof, Fågelbro Golf & Country Club och Kallfors Golf– samt Stockholm Countryside, ett liknande initiativ i Uppland.

Konsten att ta hand om gästen

- Samarbeten mellan golfklubbar och golfanläggningar, med målet att få både svenska och utländska golfturister till just sitt område, kommer att öka. En anledning är Svenska Golfförbundet ambitiösa satsning på bokning av golfpaket via nätet, bland annat Golf.se.

- När väl golfturisten är i området gäller det att erbjuda den bästa produkten med hög kvalitet i alla led: Tillgänglighet, service i form av ett vänligt mottagande på anläggningens alla delar och en välskött bana, säger Susanne Graf.

Förra året bokade utländska golfturister 95 000 starttider i Golfens IT-system. Golfanläggningarna har dock en bit kvar till Astrid Lindgrens Värld, där 450 000 besökare gick igenom grindarna under 2010 – varav cirka 150 000 från utlandet. Nöjesparken satsar nu 50 miljoner kronor på ett Ronja Rövardotter-område, vilket är parkens största enskilda satsning hittills.

Förutom Mikael Ahlerup ska deltagarna på Golfbåten inspireras av Jan Ekblom, ansvarig för omvärldsanalys på Svenska Golfförbundet, Ana Nyblom, säljansvarig på La Cala Golf Resort på spanska solkusten, en kust i motvind, Niklas Birgetz, ansvarig för Idéer för Livet och CSR-arbetet på Skandia, Joakim Sabel, golfentreprenör och delägare i golfkoncernen Top Tee, och Dan Persson, bloggare på Idrottens Affärer och delägare i nätbokningssajten Golfbookings.eu

- Vi tror och hoppas att Golfbåten ska etablera sig som golfklubbarnas och golfanläggningarnas årliga resa med sina företagspartners. Vi erbjuder ett givande sätt att summera året som gått, och ta avstamp för nästa. Det kommer att finnas gott om tid för mingel och möjlighet att knyta ett starkare nätverk av företag till klubben eller anläggningen, säger Susanne Graf som också utlovar en minimässa ombord med utställare.

Djurgården vinner inte allsvenskan, men tar hem ett pris som innehåller nog så mycket ära och heder.

Revisions- och rådgivningsföretaget EY har synat de allsvenska klubbarnas ekonomi för att hitta samband mellan framgångar på planen och ekonomiska förutsättningar – här var Djurgården mest framträdande av alla föreningar.

SOK slår på stort och gör något som man aldrig har gjort förut: Satsar ett antal miljoner på att bygga en unik mötesplats under OS i Pyeongchang. En Sweden Arena.

Visma Ski Classics växer i alla bemärkelser. Nu har vd:n David Nilsson nått en uppgörelse med italienska tv-kanalen RAI och det innebär att parterna har kommit överens om att bolaget ska sända alla italienska evenemang på skidturnén. Sedan många år har RAI sänt Marcialonga, nu tillkommer både Sgambeda och Toblach-med live-bilder.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

Programmet Skavlan i SVT har hittills kanske inte varit känt som idrotts-TV. Det kanske blir ändring på det: i kvällens program medverkar både Janne Andersson och Gunde Svan.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.