Golffolket inspireras via Pippi Långstrump

Landets golfklubbar och golfanläggningar, inklusive deras partners, ska inspireras och det ska ske på nya Golfbåten. Där är Mikael Ahlerup, vd för Astrid Lindgrens Värld med bland andra Pippi Långstrump, en av föreläsarna.

- För att nå framgång behöver golfklubbarna och golfanläggningarna förstå att de arbetar inom upplevelseindustrin – och vem kan bättre inspirera dem till det än vd:n för Astrid Lindgrens Värld som är en av de snabbast växande nöjesparkerna i Sverige.

Så ska golfklubbarna stärkas

Det frågar sig Susanne Graf på Golf Trip Marketing, som tillsammans med PR-företaget Kraftfull Kommunikation AB, Svensk Golfutveckling AB och Viking Line tagit initiativet till Golfbåten, som arrangeras 6-7 december ombord på ett av kryssningsfartygen till Åbo.

Tiderna är tuffa för många golfklubbar och golfanläggningar. Blickarna kastas därför allt mer åt golfturismen, att locka såväl svenska som utländska besökare via paket med boende, spel och andra upplevelser.

Susanne Graf driver nätverken Golfdestination Stockholm – ett 20-tal golfklubbar och golfanläggningar i Stockholmsområdet, däribland Bro Hof, Fågelbro Golf & Country Club och Kallfors Golf– samt Stockholm Countryside, ett liknande initiativ i Uppland.

Konsten att ta hand om gästen

- Samarbeten mellan golfklubbar och golfanläggningar, med målet att få både svenska och utländska golfturister till just sitt område, kommer att öka. En anledning är Svenska Golfförbundet ambitiösa satsning på bokning av golfpaket via nätet, bland annat Golf.se.

- När väl golfturisten är i området gäller det att erbjuda den bästa produkten med hög kvalitet i alla led: Tillgänglighet, service i form av ett vänligt mottagande på anläggningens alla delar och en välskött bana, säger Susanne Graf.

Förra året bokade utländska golfturister 95 000 starttider i Golfens IT-system. Golfanläggningarna har dock en bit kvar till Astrid Lindgrens Värld, där 450 000 besökare gick igenom grindarna under 2010 – varav cirka 150 000 från utlandet. Nöjesparken satsar nu 50 miljoner kronor på ett Ronja Rövardotter-område, vilket är parkens största enskilda satsning hittills.

Förutom Mikael Ahlerup ska deltagarna på Golfbåten inspireras av Jan Ekblom, ansvarig för omvärldsanalys på Svenska Golfförbundet, Ana Nyblom, säljansvarig på La Cala Golf Resort på spanska solkusten, en kust i motvind, Niklas Birgetz, ansvarig för Idéer för Livet och CSR-arbetet på Skandia, Joakim Sabel, golfentreprenör och delägare i golfkoncernen Top Tee, och Dan Persson, bloggare på Idrottens Affärer och delägare i nätbokningssajten Golfbookings.eu

- Vi tror och hoppas att Golfbåten ska etablera sig som golfklubbarnas och golfanläggningarnas årliga resa med sina företagspartners. Vi erbjuder ett givande sätt att summera året som gått, och ta avstamp för nästa. Det kommer att finnas gott om tid för mingel och möjlighet att knyta ett starkare nätverk av företag till klubben eller anläggningen, säger Susanne Graf som också utlovar en minimässa ombord med utställare.

Vi vill ha din åsikt

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Hoppet om en nationell strategi för idrottsevenemang ökar. På torsdagen kom idrottsminister Gabriel Wikström och näringsminister Mikael Damberg till Falun för att träffa samordningsgruppen för internationella evenemang.

Allsvenskan och Superettan rustar sina arenor för en dryg miljard de kommande åren. Störst satsningen sker i Helsingborg, för drygt 400 miljoner kronor ska Olympia bli som ny.

Nu tycks det stå klart – fotboll-VM 2022 flyttas till en så annorlunda tidpunkt som november/december och dessutom ska turneringen förkortas. Det är enda lösningen för att mästerskapet ska kunna genomföras i Qatar.

Det är avtalet som båda parterna är lika rädda om. Det fungerar, utbytet är bra och man vet var man har varandra och vad man vill. Det är som ett outslitligt äktenskap och i dag är Annika Bränning en del av det.

Antonia Ax:son Johnson älskar dressyr och inför möjligheterna att få fem femstjärnig tävling i Falsterbo sa hon ja till att bli en ännu mer engagerad sponsor. Hennes Axel Johnson Group satsar nu nära 1,5 miljon kronor.

I september presenterades planerna, lotteriet Klubblo skulle bli idrottens nya finansiella källa. Nu är satsningen stoppad. På hemsidan bekräftas uppgifterna.

Med Malmö FF och Hammarby som lockar och skapar extra intresse är vinden på väg att vända för svensk fotboll. Nu kommer nästa glädjebesked – ett nytt TV-avtal ska ge klubbarna ännu mer pengar.

Marta har sett till att få ett skapligt lönepåslag under åren i Sverige. Från 17 000 kr i månaden första året till 168 000 kr under tiden i Tyresö. Varpå hon nu går med på sänkt lön i Rosengård.