Här är miljonintäkterna vid evenemang

Här är dokumentet som idrottsledare över hela Sverige kan sätta i händerna på främst politiker. Det är fakta som visar hur mycket ett evenemang kan ge i intäkter från besökare. Det är så mycket som 800 kr i snitt per person och dag, sedan är det bara multiplicera.
Vid de många motionsevenemangen över hela Sverige ökar intäkterna avsevärt vid den s k besökskategorin. Foto: Fredrik Persson, Scanpix


Det är siffror och information som HUI Research har tagit fram och bearbetats av Idrottens Affärer.

Här betonas evenemang som pågår i flera dagar. Här väger ungdomsarrangemang över flera dagar tungt.

Startar miljonrullning

Gothia Cups betydelse för Göteborg under en dryg sommarvecka kan inte nog värderas, men det finns även ett flertal mindre arrangemang med hög omsättning.  

Men med de här siffror så framgår det tydligt hur mycket pengar de stora motionsevenemangen typ Vasaloppet, Vätternrundan och Femdagars genererar.

För Vasaloppet gälle exceptionella villkor. Totalt under 2012 kan Vasaloppet räkna in 80 642 anmälda deltagare till vinterns och sommarens lopp. Mora med omnej kan plussa på intäkterna med åtskilliga miljoner under de här veckorna.

Skilda besökskategorier

Idrotten lockar till skillnad från andra evenemang ofta både fler och skilda besökskategorier, som:

• Deltagare/tävlande: 1 000 kronor

• Medföljande: 500-1 200 kronor

• Deltagare: 500-1 200 kronor (gäller främst evenemang över flera dagar)

• Övriga grupper (sponsorer, journalister etc): 1 000-1 500 kronor

Lek med tanken att ett evenemang pågår under en vecka och lockar 500 deltagare som var och en har med sig i snitt 1,5 person. Det genererar uppskattningsvis 6 000 gästnätter och leder till en konsumtion på destinationen på cirka 4 miljoner kronor.

Ytterligare fördelar

Andra effekter och faktorer som HUI Research pekar på och som gynnas av evenemang:

• Möjlighet att attrahera besökare till destinationen

• Möjlighet att attrahera strategiska målgrupper till destinationen

• Förlänga turistsäsongen

• Möjlighet att ”styra” besöksströmmar till perioder med ledig kapacitet (ex. boendeanläggningar, restauranger etc.)

• Ett sätt att skapa bättre image för destinationen

• En positiv erfarenhet från ett evenemangsbesök kan stimulera till återbesök på destinationen

• Evenemanget kan fungera som marknadsföring av destinationen både mot lokalbefolkning och turister

• Större evenemang kan bidra till utveckling och förbättring av infrastrukturen

• Evenemang kan bidra till ett ökat intresse för etablering hos externa företag

Det här är fakta som tilltalar politiker och ger stöd vid diskussioner inför satsningar på arenor och infrastruktur. Vare sig det gäller argumentation för eller emot finns det konkreta siffror på evenemangens betydelse.

Jens Alm (inte verifierad)

tors, 2012-10-04 08:38

1. Även om siffrorna från HUI är

Även om siffrorna från HUI är intressanta bör man vara medveten om att HUI har ett intresse av att framställa evenemang som ekonomiskt positiva och värda att satsa på. Ser fram emot en svensk vetenskaplig rapport som belyser stora (ej återkommande) idrottsevenemangs betydelse. Gemensam nämnare för Vasaloppet, Vätternrundan och Femdagars är att alla äger rum i naturen och behöver således inga arenor eller stora satsningar på infrastruktur. Evenemang som Gothia cup och Partille cup är heller inte behov av nya arenor och har lyckats ganska bra ändå. Årligen återkommande evenemang är något som Sverige har varit och är bra på och andra länder, bland annat Danmark, studerar hur och varför Sverige har lyckats. Enligt min mening ska Sverige fortsätta på den inslagna banan och arrangera stora årligen återkommande motionslopp och en satsning på stora internationella idrottsevenemang bör inte prioriteras ur ett ekonomisk hänseende då det ekonomiska utfallet av sådana evenemang ofta är väldigt osäkert. Däremot kan evenemang generera andra betydelsefulla effekter som ett majoritet av befolkningen värdesätter. http://www.idan.dk/vidensbank/forskningoganalyser/stamkort.aspx?publikat...

Jesper (inte verifierad)

tors, 2012-10-04 09:57

2. Rapporten

Går rapporten att få tag i för att kunna fördjupa sig?

Jens Alm (inte verifierad)

tors, 2012-10-04 09:59

3. Till Jesper

Frågade HUI och fick följande svar: "Uppgifterna är inte hämtade från någon specifik rapport utan från våra databaser. Jag har noterat att media vid ett par tillfällen refererat till en rapport men det stämmer alltså inte".

thomasejd

tors, 2012-10-04 15:13

4. Fakta bakom

Det är på sin plats att framhålla att vi har haft kontakt med HUI Research och fått information och siffror som är hämtade från besöksnäringen och som har översatts till evenemang. Det är alltså relevanta fakta. Red

Hur  ansträngd situationen är i Östersunds FK beskrivs av dagens fakta – klubben har fått in drygt 7,7 miljoner kr, men behöver ytterligare 11 miljoner! Sedan den 1 september har klubben lyckats samlat in7,7 miljoner kronor av de tio miljoner kronorna som föreningen behöver kortsiktigt och av de 15 miljoner kronorna som behövs långsiktigt.

Det finns ingen gata i Sverige som kan mäta sig med Evenemangsgatan i Göteborg. Sträckan mellan Scandinavium och Ullevi, med närheten till Gamla Ullevi och Valhalla är arenatätast i landet och har därtill med ett massivt utbud.

Men det finns heller ingen gata i landet som är så omdiskuterad och väcker så mycket tankar på förändring. Nu finns förslag om att riva både Ullevi och Scandinavium!

Sverige  blir platsen för en unik golftävling de tre närmaste åren. På Bro Hof ska 78 damer möta 78 herrar i ett exceptionellt arrangemang i premiären 2020. Affischnamn  och värdar är de svenska essen, Annika Sörenstam och Henrik Stenson.

Scandinavian Invitation ( före detta Scandinavian Masters) får nytt format och blir Scandinavian Mixed.

Scandinavian Invitation ( före detta Scandinavian Masters) får nytt format och blir Scandinavian Mixed.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nordea återkommer som landets ledande sponsor till tennis. Banken har en lång tradition som tennissponsor, allra senast för Nordic Light Open åren 2002–2008. Damturneringen i Båstad gällde det då, nu går banken all- in för både damtävlingen och herrturneringen, den som är en av tourens äldsta och mest populära tävlingar. Nu skaSwedish Open bli Nordea Open, en tvåveckors tennisfest sommaren 2020.

14-20 oktober vänds tennisblickarna mot Kungliga Tennishallen i Stockholm när det är dags för klassiska Stockholm Open. Nu är det klart att hela turneringen sänds på Eurosport och Kanal 9.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.