Här är miljonintäkterna vid evenemang
Det är siffror och information som HUI Research har tagit fram och bearbetats av Idrottens Affärer.
Här betonas evenemang som pågår i flera dagar. Här väger ungdomsarrangemang över flera dagar tungt.
Startar miljonrullning
Gothia Cups betydelse för Göteborg under en dryg sommarvecka kan inte nog värderas, men det finns även ett flertal mindre arrangemang med hög omsättning.
Men med de här siffror så framgår det tydligt hur mycket pengar de stora motionsevenemangen typ Vasaloppet, Vätternrundan och Femdagars genererar.
För Vasaloppet gälle exceptionella villkor. Totalt under 2012 kan Vasaloppet räkna in 80 642 anmälda deltagare till vinterns och sommarens lopp. Mora med omnej kan plussa på intäkterna med åtskilliga miljoner under de här veckorna.
Skilda besökskategorier
Idrotten lockar till skillnad från andra evenemang ofta både fler och skilda besökskategorier, som:
• Deltagare/tävlande: 1 000 kronor
• Medföljande: 500-1 200 kronor
• Deltagare: 500-1 200 kronor (gäller främst evenemang över flera dagar)
• Övriga grupper (sponsorer, journalister etc): 1 000-1 500 kronor
Lek med tanken att ett evenemang pågår under en vecka och lockar 500 deltagare som var och en har med sig i snitt 1,5 person. Det genererar uppskattningsvis 6 000 gästnätter och leder till en konsumtion på destinationen på cirka 4 miljoner kronor.
Ytterligare fördelar
Andra effekter och faktorer som HUI Research pekar på och som gynnas av evenemang:
• Möjlighet att attrahera besökare till destinationen
• Möjlighet att attrahera strategiska målgrupper till destinationen
• Förlänga turistsäsongen
• Möjlighet att ”styra” besöksströmmar till perioder med ledig kapacitet (ex. boendeanläggningar, restauranger etc.)
• Ett sätt att skapa bättre image för destinationen
• En positiv erfarenhet från ett evenemangsbesök kan stimulera till återbesök på destinationen
• Evenemanget kan fungera som marknadsföring av destinationen både mot lokalbefolkning och turister
• Större evenemang kan bidra till utveckling och förbättring av infrastrukturen
• Evenemang kan bidra till ett ökat intresse för etablering hos externa företag
Det här är fakta som tilltalar politiker och ger stöd vid diskussioner inför satsningar på arenor och infrastruktur. Vare sig det gäller argumentation för eller emot finns det konkreta siffror på evenemangens betydelse.
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.
Jens Alm (inte verifierad)
tors, 2012-10-04 08:38
1. Även om siffrorna från HUI är
Även om siffrorna från HUI är intressanta bör man vara medveten om att HUI har ett intresse av att framställa evenemang som ekonomiskt positiva och värda att satsa på. Ser fram emot en svensk vetenskaplig rapport som belyser stora (ej återkommande) idrottsevenemangs betydelse. Gemensam nämnare för Vasaloppet, Vätternrundan och Femdagars är att alla äger rum i naturen och behöver således inga arenor eller stora satsningar på infrastruktur. Evenemang som Gothia cup och Partille cup är heller inte behov av nya arenor och har lyckats ganska bra ändå. Årligen återkommande evenemang är något som Sverige har varit och är bra på och andra länder, bland annat Danmark, studerar hur och varför Sverige har lyckats. Enligt min mening ska Sverige fortsätta på den inslagna banan och arrangera stora årligen återkommande motionslopp och en satsning på stora internationella idrottsevenemang bör inte prioriteras ur ett ekonomisk hänseende då det ekonomiska utfallet av sådana evenemang ofta är väldigt osäkert. Däremot kan evenemang generera andra betydelsefulla effekter som ett majoritet av befolkningen värdesätter. http://www.idan.dk/vidensbank/forskningoganalyser/stamkort.aspx?publikat...Jesper (inte verifierad)
tors, 2012-10-04 09:57
2. Rapporten
Går rapporten att få tag i för att kunna fördjupa sig?Jens Alm (inte verifierad)
tors, 2012-10-04 09:59
3. Till Jesper
Frågade HUI och fick följande svar: "Uppgifterna är inte hämtade från någon specifik rapport utan från våra databaser. Jag har noterat att media vid ett par tillfällen refererat till en rapport men det stämmer alltså inte".thomasejd
tors, 2012-10-04 15:13
4. Fakta bakom
Det är på sin plats att framhålla att vi har haft kontakt med HUI Research och fått information och siffror som är hämtade från besöksnäringen och som har översatts till evenemang. Det är alltså relevanta fakta. Red