Gyllene Hjulet blir ännu större

Den 26 mars är det dags för den 18:e upplagan av Gyllene Hjulet, sponsrings- och eventbranschens hyllning till 2014 års bästa projekt. Sex nya kategorier har tillkommit.
Här är några lyckliga vinnare vid fjolårets gala. Bl a konsultföretaget ATEA som vann Årets Interna Event för sin briljanta Sverigestafetten! Bakom stod också Minnesota, Communication och Twitch & Drosbakken AB. Foto: Jonas Borg

 

- Branschen utvecklas hela tiden och vår uppgift är att driva på den utvecklingen, att våga vara moderna och modiga. De sex nya kategorierna är en effekt av det. Sponsrings- och eventföreningens resa är också Gyllene Hjulets resa, förklarar Niklas Birgetz, vd på Sponsrings & Eventföreningen, angående tillökningen av antalet kategorier.

Kliva fram i rampljuset

De sex nya kategorierna är:

• Årets långsiktiga: projekt som get resultat under en längre tid och nått fram bra i bruset. 

• Årets internationella: projekt som skapats utomlands och plockats hem till Sverige, och då anpassats för den svenska marknaden, eller tvärtom. 

• Årets nytänkande: projekt som totalt utmanat konventionerna och valt att nå fram på ett helt nytt sätt. 

• Årets hantverk: ljus, ljud, scenografi, miljöer…Allt det som sker bakom kulisserna och som är så betydelsefullt för resultatet av projektet. Nu ska äntligen människorna som är bakom kulisserna få kliva fram i rampljuset. 

• Årets endorsement: Företag eller rättighetsägare som bäst lyckats att knyta en känd person till sitt eget varumärke, och haft en affärsmässig nytta av det. 

• Årets digitala: all sponsoring och event är inte knutet till en fysisk plats eller en produkt som går att hålla i handen. Nu får dessa digitala projekt en egen kategori. 

Totalt 13 kategorier

Dessa sex kategorier kompletterar de redan befintliga sju i form av Årets sponsring, Årets rättighetsinnehavare, Årets event B2B, Årets event B2C, Årets interna event, Årets samhällsengagemang och Årets kreativa lösning. 

Totalt tävlar nu branschen alltså i 13 kategorier. 

2014 kom det in 122 förslag till tävlingen. I år hoppas Sponsrings & Eventföreningen på åtminstone 150 bidrag, bland annat tack vare de sex nya kategorierna. 

- Dels hoppas vi på fler tävlande, dels hoppas vi att de som skickar in bidrag gör det i fler kategorier. Det finns många bra projekt därute som förtjänar uppmärksamhet, säger Niklas Birgetz och nickar med riktning mot fönstret.

Gyllene Hjulet arrangeras den 26 mars på restaurang K-märkt på Garnisonen i Stockholm. Du följer tävlingen via Sponsrings & Eventföreningens Twitter, Facebook och Instagram – och här på Idrottens Affärer i efterhand.

Svenska Golfförbundet bygger om. Samtidigt anställs både en ny kommunikationschef och ny marknadschef. ”För att möta morgondagens alltmer digitala behov och dynamiska marknadsbild", som det heter. Det ska bidra till att positionera golfen ännu bättre som en av Sveriges största idrotter.

Den världsberömde författaren Mark Twain skrev: ”Ryktet om min död är starkt överdrivet”. Det är mycket diskussion i media om bandyn i dagarna. Häromdagen var det också fler än 100 inlägg på Facebook om den döende bandyn. 

Och det byggs nya konstfrusna bandybanor. Den 26 januari invigs Boda Isstadion i Borås med VM-matchen Finland-Kazakstan

UteblivenPubliktillströmningensom en följd av höga biljettpriser och mindre marknadsföring har diskuterats flitigt i samband med fotbollslandskamper. Men nu har fotbolllförbundet mobiliserat och ansträngningarna ger resultat. Intresset för damlandslagets match mot Tyskland på Friends Arena i april är fortsatt stort. Samtidigt som tjejerna tränar i Sydafrika har försäljningen på hemmaplan nu passerat 18 000 sålda biljetter. Siktet är inställt på att överträffa det befintliga publikrekordet, 20 301. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Vad gör man inte för att visa glädjen över ett nytt sponsorskap. I synnerhet när värdet är så högt, då kan fyra herrar till och med ta på¨sig hockeyutrustning.

200 miljoner kronor i botten plus möjlighet till en mästerskapsbonus. Bonusen är densamma för herr-och damlandslaget och kan uppgå till maximalt 1,5 miljoner kronor per år om både Tre Kronor och Damkronorna vinner VM-guld. 

De nya spelreglerna kräver mycket mer av de bolag som erbjuder spel och vadslagning på nätet. Med nya krav om licens även för kasinon och bettingbolag som finns på servrar i andra länder så förväntas den svenska spelmarknaden bli tryggare.

Staffan Lindeborg ser fram mot sitt nya liv friherre. Efter 50 år på Sveriges Radio och Sveriges Television är han nu Senior Advisor i barnens bolag Lindeborgs Communications AB. Och nu ska han skriva en bok som resande i sportens underbara värld. Han har en del att berätta efter bland annat ha kommenterat 18 olympiska spel.

IFK Göteborgs supportrar börjar se en framtid igen. Under ett halvår har det enbart handlat om förluster, antingen pengar, ledare, anseende eller spelare. Nu vänder strömmen av nyheter. Det uppstår plustecken också. Klubben håller på att att bygga en ny ekonomi och på spelar- och ledarsidan tillkommer nya namn. På måndagen tillkännagav IFK att klubben har gjort klart med ett nytt och långsiktigt samarbete med Ekkono Soccer Services, med huvudkontor i Barcelona.