Gyllene Hjulet blir ännu större

Den 26 mars är det dags för den 18:e upplagan av Gyllene Hjulet, sponsrings- och eventbranschens hyllning till 2014 års bästa projekt. Sex nya kategorier har tillkommit.
Här är några lyckliga vinnare vid fjolårets gala. Bl a konsultföretaget ATEA som vann Årets Interna Event för sin briljanta Sverigestafetten! Bakom stod också Minnesota, Communication och Twitch & Drosbakken AB. Foto: Jonas Borg

 

- Branschen utvecklas hela tiden och vår uppgift är att driva på den utvecklingen, att våga vara moderna och modiga. De sex nya kategorierna är en effekt av det. Sponsrings- och eventföreningens resa är också Gyllene Hjulets resa, förklarar Niklas Birgetz, vd på Sponsrings & Eventföreningen, angående tillökningen av antalet kategorier.

Kliva fram i rampljuset

De sex nya kategorierna är:

• Årets långsiktiga: projekt som get resultat under en längre tid och nått fram bra i bruset. 

• Årets internationella: projekt som skapats utomlands och plockats hem till Sverige, och då anpassats för den svenska marknaden, eller tvärtom. 

• Årets nytänkande: projekt som totalt utmanat konventionerna och valt att nå fram på ett helt nytt sätt. 

• Årets hantverk: ljus, ljud, scenografi, miljöer…Allt det som sker bakom kulisserna och som är så betydelsefullt för resultatet av projektet. Nu ska äntligen människorna som är bakom kulisserna få kliva fram i rampljuset. 

• Årets endorsement: Företag eller rättighetsägare som bäst lyckats att knyta en känd person till sitt eget varumärke, och haft en affärsmässig nytta av det. 

• Årets digitala: all sponsoring och event är inte knutet till en fysisk plats eller en produkt som går att hålla i handen. Nu får dessa digitala projekt en egen kategori. 

Totalt 13 kategorier

Dessa sex kategorier kompletterar de redan befintliga sju i form av Årets sponsring, Årets rättighetsinnehavare, Årets event B2B, Årets event B2C, Årets interna event, Årets samhällsengagemang och Årets kreativa lösning. 

Totalt tävlar nu branschen alltså i 13 kategorier. 

2014 kom det in 122 förslag till tävlingen. I år hoppas Sponsrings & Eventföreningen på åtminstone 150 bidrag, bland annat tack vare de sex nya kategorierna. 

- Dels hoppas vi på fler tävlande, dels hoppas vi att de som skickar in bidrag gör det i fler kategorier. Det finns många bra projekt därute som förtjänar uppmärksamhet, säger Niklas Birgetz och nickar med riktning mot fönstret.

Gyllene Hjulet arrangeras den 26 mars på restaurang K-märkt på Garnisonen i Stockholm. Du följer tävlingen via Sponsrings & Eventföreningens Twitter, Facebook och Instagram – och här på Idrottens Affärer i efterhand.

Commercial Sports Media (CSM), med Jonas Persson i spetsen och med kontor i Stockholm, har fått ett ståndsmässigt uppdrag. CSM blir exklusiv rådgivare åt norsk topphockey.

Det har gått drygt elva år sedan invigningen och verkligheten har både kommit ikapp och sprungit förbi Borås Arena. Men nu ska det bli ändring på den saken. 100 miljoner kronor satsas när arenan ska bli modern.

Tio klubbar i herrarnas elitserie har beviljats elitlicens för säsongen 2018/19. Övriga fyra klubbar kommer fortsatt att granskas under innevarande verksamhetsår.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Folkspel har gjort höstens värvning. Sportkrönikören Jennifer Wegerup har inlett ett samarbete med Folkspel och därmed blir hennes texter också publicerade här på idrottens Affärer. Hon ska från och med i dag skriva krönikor om de eldsjälar som finns därute i föreningslivet, om allas rätt till idrott och motion, om dem om gör så mycket gott i det tysta.

Franska PSG hade ”shoppat” för närmare 4 miljarder svenska kronor, när fotbollens internationella transferfönster stängdes den 31 augusti. En pengarullning som föranleder UEFA, det europeiska förbundet, att öppna en utredning med misstanke om brott mot UEFA:s Financial Fair Play.