"Största internationella mötesplatsen"
SKF fortsätter som huvudpartner till Gothia Cup. Det nya avtalet sträcker sig till 2022 och parterna tittar nu på hur de kan utveckla det nära samarbetet som byggts upp under många år. Högt upp på önskelistan: en utbyggnad av SKF Arena på Heden till nästa sommar.
SKF har varit engagerade i turneringen sedan 2006 och blev året därpå huvudpartner till världens största ungdomsturnering.Sålunda har byggt ett förhållande över 15 år, från 2007 till 2022.
Läktare för närmare 10 000
De sju senaste åren har SKF Arena, turneringens huvudarena på Heden, växt fram till en favorit hos de fotbollsälskande göteborgarna och publiksuccén slog alla rekord i somras med fullsatta läktare varje dag under turneringen. Gothia Cup och SKF tittar därför på möjligheten att bygga ut arenan till nästa sommar och höja publikkapaciteten från nuvarande 7202 personer.
– När vi kan erbjuda ungdomsfotboll i världsklass mitt i centrala Göteborg, vill vi att alla som vill ska ha möjlighet att ta del av den. Eftersom vi ser att SKF Arena är fullsatt flera gånger under turneringen – och att det står mängder av människor på utsidan som vill in och titta – så är det en självklarhet för oss att se över om vi kan utöka publikkapaciteten till nästa år, säger tävlingsledare Niclas Freiholtz.
Samarbetet med Gothia Cup är SKF:s största CSR-engagemang, där företaget arrangerar förturneringar i 25 länder varje år, så kallade Meet the World-turneringar. De segrande lagen i varje land bjuds in till Gothia Cup och representerar SKF och sitt land i turneringen.
Investera i evenemanget
– Gothia Cup är ett av världens största idrottsevenemang och ett perfekt sätt för oss att visa vårt engagemang för ungdomar och för staden Göteborg. Vi kommer att fortsätta att investera i det här fantastiska evenemanget och ser fram emot att välkomna ungdomar från hela världen till Sverige, säger SKF:s VD Alrik Danielson.
Den tredje stora delen i samarbetet är att SKF sedan tre år tillbaka erbjuder alla livestreamade matcher under Gothia Cup gratis till hundratusentals tittare över hela världen.
– SKF bidrar med sitt genuina engagemang, vilket generellt hjälper oss att sprida cupandan om glädje och jämlikhet i världen. Men de bidrar också i allra högsta grad rent konkret, genom Meet the World-turneringarna, till att vi kan skapa världens största och mest internationella mötesplats för ungdomar under Gothia Cup. Vi ser med glädje fram emot ytterligare tre år tillsammans med SKF som vår huvudpartner, säger generalsekreterare Dennis Andersson.
Nästa år spelas Gothia Cup 12–18 juli.
Mest lästa just nu
Allmänna arvsfonden är mycket viktig, för att inte säga avgörande partl för fler och bättre idrottsanläggningar.i Sverige. Bara under 2023 kom 235 miljoner den vägen till idrotten..
Därför blir reaktionen kraftig inom idrotts-Sverige när Riksrevisionen något obetänksamt publicerar en granskningsrapport av Allmänna arvsfonden och föreslår att fonden bör avvecklas.
Den svenska OS-truppen till Paris växer – och ambitioner och förhoppningar gör det samma. Utgifterna också för den delen.
I förra veckan gav SOK klartecken till ett handbollslag, ett bordtennislag, två lagkapper i simning och åtta individuella idrottare.
Det är en idrottslig mobilisering för 100 miljoner.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.
Skriv kommentar