Luleå utvecklar arenaupplevelsen

Luleå Hockey kommunicerade i förra veckan att klubben satsar 40 miljoner kronor på att utveckla arenaupplevelsen genom en stor satsning på modern IT. Del av satsningen finansieras av Jakob Porsér, en av de fyra grundarna som blev miljardär vid försäljningen av Minecraft till Microsoft för 18 miljarder. 

Coop Arenas interiör. Foto: Dag Lindgren

Jakob är en stor Luleåsupporter och hans engagemang har möjliggjort investeringen. Förmögna supportrar är viktiga för svensk idrott.

För mig som är Luleåsupporter sedan tiden de hette Groko Hockey efter en plåtfirma och Kiruna och Boden var de viktigaste derbyna är det här fantastiska nyheter.

Fel satsning

Kommentaren på sociala media på temat att de borde köpt spelare för pengarna lät inte vänta på sig. Den är självfallet både en kortsiktig och felaktig åsikt.

Elithockeyn är sedan länge en del av en upplevelseindustri där konkurrensen om människors fritid hela tiden ökar. Skall man fylla arenan i framtiden måste upplevelsen hela tiden utvecklas. Den andel av publiken som är sällanbesökare, men är beredda att lägga mer pengar per besök ökar på hardcoresupportrarnas bekostnad.

Ur de här perspektiven är Luleås satsning bara positiv. Sen skall man vara medveten om att det förmodligen inte räcker utan det krävs löpande utveckling och förbättring för att förstärka och bevara publiken.

Den alltmer bortskämda publiken vill ha bättre service på alla punkter (gäller självfallet alla orter, inte bara Luleå), kortare köer, mer att välja på, dock är man beredd att betala för sig så det är inget problem.

Annons olönsam

Det tillkommande stora problemet är att det krävs aktivt arbete för att få folk till arenan, det vill säga det går inte förvänta sig att biljetter köps, biljetter måste säljas. Traditionell marknadsföring av typen annons i Norrländskan räcker inte, den är förmodligen olönsam.

Här har Porsér mer kunnande än 99,99999 procent av svenska folket. E-spel är uppbyggda på AI och algoritmer för att attrahera, behålla och utveckla kunderna.

Det i kombo med dynamisk prissättning, paketering men framförallt en kundbas som hela tiden växer. Luleå Hockey bör ha som mål att ha 100 000 presumtiva besökare i sina databaser.

Då men först då kan man fylla arenan varje match till det optimala priset. Då kan REVPAS (Revenue per available Seat) löpande ticka upp mot 150-170 kronor och arenakonsumtionen kan ticka upp mot 130 kronor exempelvis moms.

En full arena ger också ökade sponsorintäkter och det tillsammans ger de medel som rätt utnyttjad ger ett SM-guld vart tredje år.

Det är dit vi längtar som Luleåsupportrar.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

 

 

 

Mikael  Ahlerups förväntan var stor, men det blev korta gästspel inom elifotbollen. i två skilda klubbar, stora, etablerade AIK och nykomlingen, uppstickaren Dalkurd. Nu har han fått nytt jobb igen. Han återvänder till nöjesindustrin.

Nu sätter ledningeb hos anrika Sirius, bildad 1907, ned båda fötterna och ber Dalkurd, klubben utan land, bildad 2004, liksom kommunen att fara åt h… Så drastiskt uttrycker sig inte ordföranden Ove Sjöblom och klubbchefen Michael Lundgren på hemsidan men budskapet går inte att missförstå.

Ironman i Kalmar ärdet yttersta beviset på hur idrottsturism skapas.  Nu har ett nytt avtal  precis blivit klart  och det innebär att det  populära evenemanget blir kvar i regionen i ytterligare fem år.

Varje tävlande i Kalmar har i genomsnitt med sig 4 medföljare och de stannar i genomsnitt 4,7 nätter. Den turistekonomiska effekten i samband med evenemanget beräknas till ca 41 miljoner kronor, enligt en dokumentation.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Göteborgsvarvet växer på alla sätt. I takt med ökad storlek blir det också lättare att hitta samarbetdpartners. Senast nya sponsorn är WaterAid som blir ny s k välgörenhetspartner till, vilket innebär att löpare kan välja att köpa sin startplats till förmån för WaterAids livsviktiga arbete för att fler människor i världen ska få rent vatten. 

Östersund var inte långt ifrån att bli en vinnare i dubbelmötet med Arsenal. London-klubben drog dock det längsta strået till slut, men det fanns stora vinnare. Östersunds vinst på bortaplan bidrog till att tre kuponger på Europatipset lyckades pricka in 13 rätt och 1 miljon kronor i vinst.

Vill du se Innebandy i TV,ja, då är du hänvisad till Kanal 5, Kanal 9, Eurosport och Eurosport Player. Efter en överenskommelse mellan Discovery och Svensk Innebandy ska Superligan och innebandy-VM förmedlas via Discovery.