Nu ska även VM genomföras i Lysekil

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Jämställdhet inom idrott handlar inte bara om att det är ideologisk rättvist att män och kvinnor får samma möjligheter. Genom att inte satsa på damidrott bortser sponsorer från ett enormt kommersiellt värde.

Det är intensiva strider mellan båtarna i Lysekil.

Just nu pågår världens största seglingstävling för kvinnor i Lysekil. Världens bästa matchracinglag gör upp i Lysekil Women’s Match, som också ingår i seglingens enda professionella serie för kvinnor – Women’s International Match Racing Series. 

Stort underhållningsvärde

Det är ett evenemang med stort underhållningsvärde, hårt satsande lag gör upp i korta matcher med små marginaler i högt tempo. Även det kommersiella värdet är stort. 

Vi lockar en stor publik och har ett medialt genomslag både lokalt och nationellt, Sportspegelns reportage om favorittippade Team Anna i söndags är ett exempel. 

Vår huvudsponsor Preem, som har många anställda runt Lysekil, drar nytta av evenemanget både kommersiellt och kommunikativt. De bjuder in sina kunder men passar också på att vara goda grannar genom att bjuda in till gratis familjeaktiviteter och konserter. 

Vi är stolta över att vara en förebild för andra kappseglingar runt om i världen. Vi vill fortsätta utveckla både tävlingen i Lysekil och WIM Series kommersiellt. Därför strävar vi mot att vara det mest professionella seglingsevenemanget i världen – alla kategorier. Där slåss vi mot stora tävlingar som America’s Cup, en tävling som traditionellt bara varit för herrar. Med fler och större sponsorer kan vi få mer prispengar och större möjligheter för våra kvinnliga seglare att utvecklas. 

Snedvridna sponsorinvesteringar 

Fler företag och varumärken borde få upp ögonen för damsegling. En utmaning vi delar med många andra sporter. I Sverige ser vi att vi i flera idrotter har framgångsrika tjejer men att företagens sponsorinvesteringar fortsatt är snedvriden. 

Det handlar inte bara om rättvisa och att vi vill nå fram till de mål som bland annat Riksidrottsförbundet har om jämställd idrott. Genom att inte ta till vara på den kommersiella kraft som finns inom damidrott, bortser de företag som väljer sponsring som kanal från 50 procent av den potential som finns. 

Världen blir mer jämställd. Ibland med små steg och ibland med stora kliv framåt. Damidrott är fortfarande en mycket undervärderad aktie, det gäller inte minst inom segling. 

AAnna Holmdahl White

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Om man kan och vill tro på artificiell intelligens tar USA, Kanada och Sverige topplaceringarna vid ishockey-VM. Artificiell intelligens kan mycket väl gissa rätt, eftersom den redan lyckades förutspå det finska mästerskapet i hockey, som slutspelades för några veckor sedan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.