Fler kvinnor berikar golfen

Sen golfen startade sitt 50/50 projekt med målet att få fler kvinnor att spela golf har jag följt det av två skäl. Jag gillar jämställdhet och jag blir glad om klubbarna kan tjäna mera pengar. 

Då det krävs i runda slängar 130 000 nya kvinnliga spelare för att nå målet så handlar det om ca 1,5 miljarder i nya intäkter till golfen om vi räknar in klubbarna, golfresor, golfkläder, golfutrustning, golfkrogar, greenfee på andra klubbar och allt annat som blir konsekvensen om man börjar spela golf. Är man med i snitt 25 år så handlar det om +35 miljarder kronor.

Det vore ett helt fantastiskt lyft för golfen. Det största som hänt sedan den boom vi hade i slutet på 80-tal och början på 90-tal.

Frågan är då hur vi billigast och snabbast gör golfen attraktiv för kvinnor i segmentet 30-60 år? 

Vi vet att golfen är perfekt ur hälsosynpunkt. Benskörhet hos kvinnor är ett problem som golf åtgärdar. Som lågintensiv konditionssport för hela livet finns mycket stora hälsovinster. Fyra timmar golfrunda är 1500 kalorier om man behöver hjälp att nå sin målvikt. Golf är ett väl fungerande nyckelord på datingsiter för vuxna som söker en livskamrat och också en gemensam glädje som förstärker en relation.

Många fördelar

Golfen är naturupplevelser av rang, den är social, dvs går utmärkt att umgås med vänner, det finns massor med underbara golfklubbsterrasser där man tillsammans kan äta något gott och till och med dricka ett glas vin om det är plus fyra timmar innan någon skall köra. 

Golfen är en livsstil som borde attrahera kvinnor men som med 28 procent av golfarna som är kvinnor uppenbarligen inte gör det. Då frågar man sig varför.

Golfen är en konservativ industri som inte vuxit i samma takt som övriga delar av den upplevelseindustri man konkurrerar med om människors fritid.

Produkten är gjort för män i stor utsträckning. Utsikten från herrtee är oftast vackare än från damtee. Damtee är inte placerad för att en kvinna med 15 i hcp på 50 år skall ha samma klubba in som en jämnårig man med 15 i hcp om båda slagit ett hyfsat slag. Det finns tiotusentals ställen på banan där en man kan kissa. Oftast bara någon enstaka halvsunkig bajamaja för damerna. Menyn i restaurangen har sjutton varianter på hamburgare med pommes men få rätter anpassade till damer. Tolv sorters öl för killar och i bästa fall en sorts huset vita för tjejer. Menyn kan låta som generaliseringar men jag upplever samma problem att hitta ett bra glas rött och en lagom stor rätt god riktig mat, dvs inte burgare, pizza och dylikt som man bör undvika i min ålder. Damtoaletter och damernas omklädningsrum har ofta enligt mig närstående sämre kvalitet än herrarnas vilket ju är en tydlig signal för varje kvinna att be klubben hoppa och fara. 

Gästbemötandet måste bli avsevärt bättre

Sen är gästbemötande livsviktigt. I synnerhet gentemot nya kunder/medlemmar som är osäkra på hur man beter sig och känner sig utanför. Här finns massor att göra.

Vi har fler kvinnliga Vd-ar på våra klubbar även om det i de här sammanhanget är helt ointressant vilket kön Vd har. Bara hen är serviceorienterad och har god kunskap om hur aktörer inom upplevelseindustrin skapar goda kundupplevelser.

I de här sammanhangen är genus i styrelser och kommittéer också helt ointressant. Min fru och jag som är typiska livsstilsgolfare med +70 rundor per år har ingen av oss minsta aning om vem som sitter i klubbens styrelse eller vilken könsfördelning den har. De 15-18 procent av medlemmarna som bryr sig om föreningen har förhoppningsvis valt kloka personer till styrelsen. Vi har precis som de flesta andra aldrig besökt ett årsmöte. Vi har inte ens deltagit i någon klubbtävling på de år vi varit medlemmar. Däremot tävlar vi alltid mot varandra och med vänner.

Vi försöker vara goda kunder som utnyttjar restaurang och shop vid varje besök. Det tror vi är viktigare.

Nu skall vi rent statistiskt för varje 1000 nya kvinnliga golfare vi får över tid nå 5-10 procent som engagerar sig i föreningen och den vägen rent naturligt förbättrar eventuell sned könsfördelning i styrelser. Finns ingen anledning att fokusera på det problemet. Det problemet löser sig av sig självt om man får dit kvinnorna. Det är självfallet inte så att en mer jämställd styrelse lockar fler kvinnor eftersom 85 procent inte bryr sig om föreningsverksamheten. Den siffran är helt jämställt, gäller både kvinnor och män.

Styrelsearbete ointressant

Bland medlemmar under 60 är synen på att sitta i styrelse också helt jämställt. Det upplevs inte som attraktivt för de allra flesta och det är lika oavsett kön. Vill man ändra på det så är det formerna för styrelsearbete som skall anpassas, inte genusproblematik.

Det jag sedan projektet startade saknat är åtgärderna för att locka fler kvinnor till golfen. Var är kampanjerna på sociala medier? Var är samverkan med influencers som gör golfen trendig bland kvinnor? Var är de kvinnliga förebilderna inom idrott, näringsliv, politik som spelar golf?

Var är kampanjerna till gifta och samboende manliga spelare som får dem att lära sig hur man gör för att få sina respektive att börja spela golf och tycka om det. Här får jag för mig att många agerat på ett sätt som fått det omvända resultatet.

Får man in fler kvinnor i segmentet 30-50 så får man över tid också in fler juniorer. Det är förmodligen den effektivaste juniorrekrytering man kan göra. Och av tusen nya juniorer så kommer några att vilja försöka nå eliten.

Ser man på pilotklubben Haverdal så har de utifrån texten på hemsidan gjort det mesta rätt. Men hade man 300 kvinnor innan så är 6 procent fler 18 stycken. Det är inte ett utfall som ger oss 130000 fler golfande kvinnor ens på tjugo år och det borde gå på tio år.

Golfen idealisk för kvinnor

Jag ser en risk att projektet ifrågasätts om det inte går att peka på fler kvinnliga golfare i större tal och därmed ökade intäkter för klubbarna. Det vore trist då jag har svårt att se ett område som kan göra mer för golfen än att få in fler kvinnor.

Konkurrensen om människors fritid är extremt hård och den blir värre. Skall vi nå fler kvinnor så krävs det både en förbättrad produkt, ett bättre bemötande men också en smartare marknadsföring än vad jag hittills har sett. Fokus borde bara ligga på att locka fler kvinnor. Resten ger sig över tid om man lyckas.

 

 

 

 

 

 

Dan Persson

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Att de allra bästa åkarna gick ner i lön, det tycker Charlotte Kalla är helt fel

I samband med med svenska skidspelen i Falun träffas de främsta skidåkarna och Internationella skidförbundet för att diskutera regelverket. Då har Charlotte Kalla en bestämd uppfattning.

Åby/Tjureda har gjort en blixtresa till elitserien. På tre säsonger har den småländska klubben gått igenom två serier. I september/oktober ska en egen bandyhall stå klar. Den byggs på Åby IP.

Av svenskarna är 17 procent emot ett vinter-OS och Paralympics i Sverige 2026 – medan 55 procent är för. Detta är siffror som presenterats i en ny undersökning som Internationella Olympiska Kommittén har genomfört.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Medaljer vid stora mästerskap, nya rekord och hjältar som det rapporteras om i medier och unga som är föredömen i skolor och ute i naturen. Postkodlotteriet har fem förmånstagare som arbetar med idrott och friluftsliv som tillsammans fick dela på 45 miljoner kronor.

Många förbund inom idrotten upplevde något av lilla, om inte stora julafton på onsdagen. 

Han ställde sig framför alla representanter från spelbolagen och deklarerade tydligt:

- Dämpa er. "Annars kommer regeringen att att ta fram nya regler som begränsar marknadsföring", 

Civilminister Ardalan Shekarabi (S) gjorde sig till talesman för åtskilliga svenskar

Här är gänget som får de vanliga hjältarna på tidningarnas sportsidor att förblekna. De verkliga vinnarskalllarna är. Marit Sundin, Aron Anderson, Lina Watz, Niclas Rodhborn, Andreas Neuman, Per Kasperi, Ebba Einarsson, Rebecka Sternisa Bellander. Nu ska de bli välkända via TV4.

IFK Göteborgs supportrar börjar se en framtid igen. Under ett halvår har det enbart handlat om förluster, antingen pengar, ledare, anseende eller spelare. Nu vänder strömmen av nyheter. Det uppstår plustecken också. Klubben håller på att att bygga en ny ekonomi och på spelar- och ledarsidan tillkommer nya namn. På måndagen tillkännagav IFK att klubben har gjort klart med ett nytt och långsiktigt samarbete med Ekkono Soccer Services, med huvudkontor i Barcelona.