Nu får David Nilsson starta eget
- Redan för ett år sedan kom signaler om att Lagardere ville skifta bolagskod med inriktning mot att att köpa och sälja sändningsrättigheter och stå för TV-produktion. Då erbjöds vi möjligheten att knoppa av vår del av företaget, berättar David Nilsson.
Fem medarbetare
Sedan dess har han vid sidan av främst produktionen av vinterns Ski Classic jobbat för att bilda det företag som han nu kan presentera.
I W sportsmedia ingår fem medarbetare från start, med David Nilsson som vd, Mari Haugli som head of sponsorships, Erik Nilsson, head of W Events, Oskar Svärd, head of W Athletes och Karel Jonas, head of W Productions.
De har jobbat tillsammans inom den innovationsdel inom IEC som uppstod för fyra år sedan och som har växt i omgångar och i dag har en omsättning på nära 30 miljoner kronor. Då inkluderas Ski Classic, Team Coop, Team Coop Talent, Årefjällsloppet samt Gärdets skidspår I Stockholm.
Entreprenörsanda
En entreprenörsanda präglar David Nilsson och hans medarbetare som vill jobba med hela kedjan.
- I vilken sport som helst och för vilken enskild sportutövare gäller i dag så mycket mera. Där vill vi vara med och vi har bevisat att vi behärskar sport business.
- Vi vill ta ett helhetsansvar, säger han och räknar upp områden som event, tour, TV-produktion, distribution, marknadsföring, internet, tv och inte minst fansen.
- Det är hela värdekedjan som gäller alla och alltid.
Har vuxit snabbt
Ski Classic och tillväxten från starten 2008 visar också på utbudet i gruppen:
- 18 länder direktsänder varje lopp, 73 länder totalt visade bilder.
- Proffsteam tillkommer varje säsong.
- Sponsorinsatserna blir allt större och är uppe i mångmiljonbelopp.
- Samtidigt har Årefjällsloppet utvecklats och inte minst Gärdets skidspår som stockholmarna uppskattade och där det registrerades 100 000 varv på tre veckor.
Men planerna är långt fler och större än så, men den expansionen vill man tala tyst om än så länge.
Stark styrelse
David Nilsson har också rekryterat en stark styrelse med Lars Friberg, från Swedbank, Lars Spongberg, tidigare vd för flera börsbolag, Jannica Westling, vice president Eklund Sthlm-New York (och Davids syster) och Sten Söderman, professor Stockholms universitet.
- Precis de personer som jag önskade, framhåller David Nilsson som är majoritetsägare men alla anställda har också ett visst ägande.
Inom sport business hade Sverige länge en stark aktör i IMG, innan verksamheten minskade avsevärt för cirka tio år sedan. Nu kommer en aktör med avsikt att bli en efterföljare och behovet är stort bland förbund, föreningar, idrottare och företag.
Thomas Ejderhov
Mest lästa just nu
Allmänna arvsfonden är mycket viktig, för att inte säga avgörande partl för fler och bättre idrottsanläggningar.i Sverige. Bara under 2023 kom 235 miljoner den vägen till idrotten..
Därför blir reaktionen kraftig inom idrotts-Sverige när Riksrevisionen något obetänksamt publicerar en granskningsrapport av Allmänna arvsfonden och föreslår att fonden bör avvecklas.
Den svenska OS-truppen till Paris växer – och ambitioner och förhoppningar gör det samma. Utgifterna också för den delen.
I förra veckan gav SOK klartecken till ett handbollslag, ett bordtennislag, två lagkapper i simning och åtta individuella idrottare.
Det är en idrottslig mobilisering för 100 miljoner.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.