Kennet Anderssons nya karriär

Kennet Andersson, VM-hjälten från 1994, tar nya steg i sin karriär. Efter att ha varit anlitad av IFK Göteborg under ett par år utvecklar han sin konsultroll ytterligare i och med engagemang för två företag.
Den klassiska målgesten - Kennet Andersson med pistolerna. Foto: Björn Lindgren

 

Han blir knuten till Sportive People i sin gamla hemstad Eskilstuna och i More PR i Göteborg.

- Två snabbväxande företag med intressanta erbjudanden som ligger helt rätt i tiden. Jag hoppas kunna bidra med mitt nätverk och erfarenhet på ett bra sätt, kommenterar Kennet Andersson.

Bemanningsbolag

Eskilstunabaserade Sportive People är ett bemanningsföretag som vänder sig till näringslivet och kopplar samman kundernas bemanningsbehov med engagemang för lokala eller nationella idrottsklubbar. Det har visat sig vara ett effektivt sätt för klubbar att bli ännu vassare i sina kontakter med sponsorer och genererar en rejäl intäkt tillbaka till idrottsföreningarna. 

Sportive People grundades av Tommy Svensson och han är mycket nöjd med sitt senaste nyförvärv från hemstaden Eskilstuna.

- Kennet har precis rätt profil för vårt erbjudande. Med sitt ursprung inom både bredd- och elitidrott vet han vilken tillgång landets idrottsklubbar är för samhället i stort och näringslivet. Kan vi hjälpa klubbarna till en starkare ekonomi och samtidigt öka sponsorvärdet så finns det bara vinnare, konstaterar Tommy Svensson.

Event- och kundansvarig

Kennet Anderssons andra nya uppdrag är som event- och kundansvarig för Göteborgsföretaget More PR. Bolaget hör till snabbväxarna inom PR-branschen och har på tre år vuxit från två till tio medarbetare.

- Kennet kommer att utveckla vårt erbjudande och arbeta med några utvalda kunder som har sport, resor och upplevelser som gemensam nämnare. Resultatet kommer vi att kunna se under hösten, säger Jan-Olof Ekelund, VD för More PR.

More PR är en traditionell PR-byrå men har också ett flertal uppdrag kopplade till sportvärlden. IFK Göteborg, GKSS, Göteborgs Nya Arena, Volvo Ocean Race och Frölunda Hockey Club finns på kundlistan och byrån hade även pressansvaret när Innebandy-VM avgjordes i Göteborg i december.

När andra funderade, då agerade IFK Norrköping och Peter Hunt, som så många gånger tidigare under de senaste åren. Därför fortsätter Linus Hallenius karriären i blåvit dress med en stjärna på bröstet.

IFK Norrköping och Peter Hunt visar en handlingskraft som måste få andra elitklubbar att ifrågasätta sitt eget agerande, Det finns många exempel på snabba affärer.

Got Event och Frölunda HC är överens om ett nytt hyresavtal för Scandinavium och Frölundaborg som sträcker sig tre säsonger framåt. Det föregående hyresavtalet (ett år) gick ut innan sommaren, det nya skrevs på under tisdagen och gäller så länge som till våren 2023.

Trefaldiga mästarna Smederna från Eskilstuna drog sig ut BAHAUS-ligan (tidigare Elitserien) vilket gav eko i svensk speedway. Orsak: ingen publik i coronatider, inga inkomster. Men klubben kör vidare – i division 1.

-  Så länge vi inte kan ha publik som är 50 procent av våra intäkter kan vi inte köra, förklarade Tobias Spångberg, ordförande, avhoppet.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Mikael Fahlander var starkt pådrivande när klubben inledde marschen mot en tillvaro i högsta serien. Då i flera roller, som sportchef, ordförande och storsponsor för Örebro hockey.   

ATG:s miniatyrhäst Vinnie har setts av miljontals tv-tittare sedan premiären 2014.

Nu får stjärnan en egen tv-serie – ”Mitt liv som Vinnie” – där tittarna får följa med hem till gården, med kompisarna i hagen och under filminspelning.

TV-profilen Rickard Olsson har fått en ett nytt uppdrag. I nio avsnitt av programmet ”Travsommar med Rickard Olsson” – som visas i ATG Live och ATG Play – ska han lära sig själv och tittarna olika moment i den svenska travsporten.

- Jag älskar hästar, men har inte kommit nära travsporten tidigare. Nu har jag fått chansen och jag tycker att det är superkul, säger den folkkäre programledaren.

Brynäs är på väg att lyckas med sin donationkampanj som ska göra det möjligt att värva två ¨högklassiga nyförvärv. Pengar strömmar stadigt i och många vill bidra till att förstärka laget. Men det krävs flera miljoner.