Kennet Anderssons nya karriär

Kennet Andersson, VM-hjälten från 1994, tar nya steg i sin karriär. Efter att ha varit anlitad av IFK Göteborg under ett par år utvecklar han sin konsultroll ytterligare i och med engagemang för två företag.
Den klassiska målgesten - Kennet Andersson med pistolerna. Foto: Björn Lindgren

 

Han blir knuten till Sportive People i sin gamla hemstad Eskilstuna och i More PR i Göteborg.

- Två snabbväxande företag med intressanta erbjudanden som ligger helt rätt i tiden. Jag hoppas kunna bidra med mitt nätverk och erfarenhet på ett bra sätt, kommenterar Kennet Andersson.

Bemanningsbolag

Eskilstunabaserade Sportive People är ett bemanningsföretag som vänder sig till näringslivet och kopplar samman kundernas bemanningsbehov med engagemang för lokala eller nationella idrottsklubbar. Det har visat sig vara ett effektivt sätt för klubbar att bli ännu vassare i sina kontakter med sponsorer och genererar en rejäl intäkt tillbaka till idrottsföreningarna. 

Sportive People grundades av Tommy Svensson och han är mycket nöjd med sitt senaste nyförvärv från hemstaden Eskilstuna.

- Kennet har precis rätt profil för vårt erbjudande. Med sitt ursprung inom både bredd- och elitidrott vet han vilken tillgång landets idrottsklubbar är för samhället i stort och näringslivet. Kan vi hjälpa klubbarna till en starkare ekonomi och samtidigt öka sponsorvärdet så finns det bara vinnare, konstaterar Tommy Svensson.

Event- och kundansvarig

Kennet Anderssons andra nya uppdrag är som event- och kundansvarig för Göteborgsföretaget More PR. Bolaget hör till snabbväxarna inom PR-branschen och har på tre år vuxit från två till tio medarbetare.

- Kennet kommer att utveckla vårt erbjudande och arbeta med några utvalda kunder som har sport, resor och upplevelser som gemensam nämnare. Resultatet kommer vi att kunna se under hösten, säger Jan-Olof Ekelund, VD för More PR.

More PR är en traditionell PR-byrå men har också ett flertal uppdrag kopplade till sportvärlden. IFK Göteborg, GKSS, Göteborgs Nya Arena, Volvo Ocean Race och Frölunda Hockey Club finns på kundlistan och byrån hade även pressansvaret när Innebandy-VM avgjordes i Göteborg i december.

Byggaren Michael Cocozza i Linköping fyllde 60 år på torsdagen – då skänkte han 20 mijoner till elva idrottsklubbar plus  Linköpings stadsmission. En total överraskning för mottagarna.

När nykomlingen Åby-Tjureda i elitserien basunerade ut att vi ska bygga en bandyhall var det många som hånlog. En bandyhall mitt i skogen i Åby-Tjureda socken med 750 invånare? Det går inte, var andemeningen. Underskatta aldrig smålänningar. Nu är hallen klar. Bygget tog fem månader. Världsrekord?

Kostnad: 43 miljoner kronor. Hallen är stålklädd men fullisolerad. Ljus och fin invändigt med träläktare som ger ett varmt intryck, Yta: 78x120 meter. Plats för 2 000 stående, plus 102 stolar som monterades på torsdagen. Takhöjd tolv meter till lamporna enligt Bandyförbundets bestämmelser.

Svaneholm Open lockade med några av världens bästa spelare till den nya tennisturneringen vid slottet. Men det kom alldeles för få åskådare och arrangemanget gick back. 

Arrangörsbolaget saknar pengar och kan inte betala räkningarna, enligt Sydsvenskan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nordea återkommer som landets ledande sponsor till tennis. Banken har en lång tradition som tennissponsor, allra senast för Nordic Light Open åren 2002–2008. Damturneringen i Båstad gällde det då, nu går banken all- in för både damtävlingen och herrturneringen, den som är en av tourens äldsta och mest populära tävlingar. Nu skaSwedish Open bli Nordea Open, en tvåveckors tennisfest sommaren 2020.

Rättigheter att sända stora idrottstävlingar i tV  halkar hit och dit. Köpslåendet är intensivt och som konsument är det inte lätt att alltid hänga med. De gäller att ha rätt abonnemang.

Glädjen över att SVT var tillbaka i en huvudroll vid ishockey-VM i fjol blev kortvarig. Förvisso är SVT kvar VM t o m 2023, men sedan tar Nent Group med Viasat-kanalerna, Viaplay, TV3 och TV6 tillbaka ett eget herravälde. Kontraktet är signerat och gäller fem år, 2024–2028.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.