Volvo tillbaka i svensk sponsring

Efter några år av en något mer undanskymd roll som sponsor i Sverige är Volvo tillbaka på banan. Volvo blir nämligen sponsor till damlandslaget i fotboll, men den globala anknytningen finns där via gästspel av USA och Japan.
Damlandslaget har Göteborg som huvudstad. Här ses laget vid ett event på Liseberg. Nu presenteras också nyheten att Volvo blir huvudsponsor till stjärnturneringen på Gamla Ullevi. Foto: Adam Ihse, Scanpix

 

Volvo Ocean Race i segling och Volvo Golf Champions i golf är vad Volvo främst lägger kraft och pengar på medan den svenska marknaden är mer hänvisad till lokala återförsäljare av bilmärket.

Det goda med det onda

Trenationsturneringen med damlandslaget i Göteborg fick stor uppmärksamhet när lagen inte skulle få tillträde till Gamla Ullevi. Där skulle en en jättelik bildskärm placeras inför EM i fotboll och då skulle damerna få maka på sig.

Slutligen löste sig bråket och nu ska ändå Sverige, Japan och USA spela där.

Men en oväntad konskekvens uppstod i form av Volvos intresse av att vara huvudsponsor till turneringen.

- Det är nu klart att Volvo blir namnsponsor, säger Göran Havik, organisationschef för EM 2013 som spelas i Sverige.

Alla medaljörer

- Det är ett av Sveriges och Göteborgs viktigaste varumärken och det är ett bevis för att vi växer att de går med, säger han.

Turneringen är av yppersta klass eftersom de tre främst lagen i senaste VM deltar. Guldmedaljören, silvermedaljören och bronsmedaljören i en och samma turnering, bättre kan det inte bli.

- Intresset är jättestort. Japan kommer hit med 50 journalister. Det är bra för både turneringen och vårt framtida EM att Volvo går in i det här, säger Göran Havik.

Transfersummorna i fotbollen förvånar inte längre. Miljoner blir till miljard och inte ens det räcker. Agenterna bygger också förmögenhet. Mest framgångsrik är Mino Raiola.

Där håll-i-gånget är som mest populärt inne på Högis och där familjer tar vintersemester, där ska 20 000 samlas för O-ringen i fem dagar. Sälenfjällen väntar på att emot över 20 000 deltagare.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Det hjälper inte, trots att sponsorsatsningarna ökar i Sverige så är det chefen och vederbörandes intresse som ändå styr. Rider dottern, ja, då gynnas hästsport...

Det är fart på bingospelet i Sverige. Det ska idrottsanhängarna vara glada över. Resultat av verksamheten i Idrottens Spel generar inte mindre än 23,9 miljoner kronor till föreningarna.

Premier League och Zlatan Ibrahimovic – researrangörer och TV-bolag stortrivs. Som Kanal 5 som nu har laddat och köpt tre träningsmatcher för direktsändning.

I Västerås tömmar klubbchefen Michael Campese nervöst på ett avtal. Papperet är värt 55 miljoner kronor. Allt tack vare en tonåring som flyttade till Portugal.