Volvo tillbaka i svensk sponsring

Efter några år av en något mer undanskymd roll som sponsor i Sverige är Volvo tillbaka på banan. Volvo blir nämligen sponsor till damlandslaget i fotboll, men den globala anknytningen finns där via gästspel av USA och Japan.
Damlandslaget har Göteborg som huvudstad. Här ses laget vid ett event på Liseberg. Nu presenteras också nyheten att Volvo blir huvudsponsor till stjärnturneringen på Gamla Ullevi. Foto: Adam Ihse, Scanpix

 

Volvo Ocean Race i segling och Volvo Golf Champions i golf är vad Volvo främst lägger kraft och pengar på medan den svenska marknaden är mer hänvisad till lokala återförsäljare av bilmärket.

Det goda med det onda

Trenationsturneringen med damlandslaget i Göteborg fick stor uppmärksamhet när lagen inte skulle få tillträde till Gamla Ullevi. Där skulle en en jättelik bildskärm placeras inför EM i fotboll och då skulle damerna få maka på sig.

Slutligen löste sig bråket och nu ska ändå Sverige, Japan och USA spela där.

Men en oväntad konskekvens uppstod i form av Volvos intresse av att vara huvudsponsor till turneringen.

- Det är nu klart att Volvo blir namnsponsor, säger Göran Havik, organisationschef för EM 2013 som spelas i Sverige.

Alla medaljörer

- Det är ett av Sveriges och Göteborgs viktigaste varumärken och det är ett bevis för att vi växer att de går med, säger han.

Turneringen är av yppersta klass eftersom de tre främst lagen i senaste VM deltar. Guldmedaljören, silvermedaljören och bronsmedaljören i en och samma turnering, bättre kan det inte bli.

- Intresset är jättestort. Japan kommer hit med 50 journalister. Det är bra för både turneringen och vårt framtida EM att Volvo går in i det här, säger Göran Havik.

Vi vill ha din åsikt

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

I hundra år, 1904-2004, ökade antalet medlemmar i svenska golfklubbar. Just 2004 registrerades 554 293 spelare, sedan försvann uppemot 75 000 spelare – tills nu. Nu visar siffror att trenden kan brytas i år.

Träskfotboll, har ni hört om något så galet. Med inte mindre än 250 lag. Och däcktillverkaren Nokian Tyres tycker det är en mycket logisk sponsring.

Sarah Sjöström byter agent. Hon lämnar Martin Klette och Björn Wagnsson Sports & Entertainment och går till JRS Sports Management där hon anförtror sig till trion Daniel Wessfeldt, Stina Funke och Christian Olsson.

Coop investerar 12 sponsormiljoner i Petter Northug och vd:n Svein Fanebus har personligen engagerat sig för att hjälpa skidstjärnan efter fylleskandalen. Men nu kommer rapporter om att Northug inte kan hålla sina löften.

Svensk Travsport väljer en sensationell och hård linje. Spelbolaget går samman med Unibet och provocerar regeringen. ”Vi måste göra det som är bäst för oss”, säger Hans Ljungqvist, ordförande i svensk travsport

Det hette ju att Marta var i i det närmaste klar för Paris SG. Men det stämde inte alls. Hon struntade i de stora pengarna och accepterade en lägre lön av ett skäl – hon ville bo kvar i Sverige.