Volvo tillbaka i svensk sponsring

Efter några år av en något mer undanskymd roll som sponsor i Sverige är Volvo tillbaka på banan. Volvo blir nämligen sponsor till damlandslaget i fotboll, men den globala anknytningen finns där via gästspel av USA och Japan.
Damlandslaget har Göteborg som huvudstad. Här ses laget vid ett event på Liseberg. Nu presenteras också nyheten att Volvo blir huvudsponsor till stjärnturneringen på Gamla Ullevi. Foto: Adam Ihse, Scanpix

 

Volvo Ocean Race i segling och Volvo Golf Champions i golf är vad Volvo främst lägger kraft och pengar på medan den svenska marknaden är mer hänvisad till lokala återförsäljare av bilmärket.

Det goda med det onda

Trenationsturneringen med damlandslaget i Göteborg fick stor uppmärksamhet när lagen inte skulle få tillträde till Gamla Ullevi. Där skulle en en jättelik bildskärm placeras inför EM i fotboll och då skulle damerna få maka på sig.

Slutligen löste sig bråket och nu ska ändå Sverige, Japan och USA spela där.

Men en oväntad konskekvens uppstod i form av Volvos intresse av att vara huvudsponsor till turneringen.

- Det är nu klart att Volvo blir namnsponsor, säger Göran Havik, organisationschef för EM 2013 som spelas i Sverige.

Alla medaljörer

- Det är ett av Sveriges och Göteborgs viktigaste varumärken och det är ett bevis för att vi växer att de går med, säger han.

Turneringen är av yppersta klass eftersom de tre främst lagen i senaste VM deltar. Guldmedaljören, silvermedaljören och bronsmedaljören i en och samma turnering, bättre kan det inte bli.

- Intresset är jättestort. Japan kommer hit med 50 journalister. Det är bra för både turneringen och vårt framtida EM att Volvo går in i det här, säger Göran Havik.

Vi vill ha din åsikt

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

När Uddevalla kommunen ökar sin sponsring till 1 miljon kronor sitter politikerna i Trollhättan och vet inte hur de ska göra med en begäran om 1,2 miljoner för att rädda fotbollsklubben.

1981 byggdes Sunnerbohov i Ljungby. En ishockeyhall som då var mycket välkommen. I dag en sliten och omodern hall. Därför är beskedet från kommunen så efterlängtat.

Kolla skissen över en ombyggd Tele2 Arena i Stockholm. Sådana här förföriska beskrivningar kunde inte Europeiska Handbollsförbundet motstå och därför blev Sverige en av tre värdar för EM 2020.

Ingvar Kamprad, Fredrik Reinfeldt eller Hans Vestberg kanske borde vara först. Nej, då, Pia Sundhage och Erik Hamrén finns i topp när kontorsanställda önskar en ny chef. Men förlåt, hur gick det här till?

Ingen annan elitklubb har fått sina sponsorkontrakt så hårt granskade som Brynäs. Avtalet med kommunen som i bästa fall ska ge 25 miljoner kronor över fem år står också fast efter valet.

Får vi lov att presentera mannen som lade ned 5 000 timmar under 17 år för att idrottsrörelsen skulle få ett eget lotteri: Ingemar Nilsson, 68 år, med rötterna i nykterhetsrörelsen.

Det blir STCC och RallyX i tv-rutan och på bildskärmarna även under de tre kommande åren. Det står klart sedan SVT och STCC har skrivit under ett nytt treårsavtal.

Champions League-spel är en katalysator för allsvenska stjärnor. En av Sveriges mest främsta agenter hävdar att värdet kan dubblas – och för Malmö FF kan det bli en guldgruva.