Volvo tillbaka i svensk sponsring

Efter några år av en något mer undanskymd roll som sponsor i Sverige är Volvo tillbaka på banan. Volvo blir nämligen sponsor till damlandslaget i fotboll, men den globala anknytningen finns där via gästspel av USA och Japan.
Damlandslaget har Göteborg som huvudstad. Här ses laget vid ett event på Liseberg. Nu presenteras också nyheten att Volvo blir huvudsponsor till stjärnturneringen på Gamla Ullevi. Foto: Adam Ihse, Scanpix

 

Volvo Ocean Race i segling och Volvo Golf Champions i golf är vad Volvo främst lägger kraft och pengar på medan den svenska marknaden är mer hänvisad till lokala återförsäljare av bilmärket.

Det goda med det onda

Trenationsturneringen med damlandslaget i Göteborg fick stor uppmärksamhet när lagen inte skulle få tillträde till Gamla Ullevi. Där skulle en en jättelik bildskärm placeras inför EM i fotboll och då skulle damerna få maka på sig.

Slutligen löste sig bråket och nu ska ändå Sverige, Japan och USA spela där.

Men en oväntad konskekvens uppstod i form av Volvos intresse av att vara huvudsponsor till turneringen.

- Det är nu klart att Volvo blir namnsponsor, säger Göran Havik, organisationschef för EM 2013 som spelas i Sverige.

Alla medaljörer

- Det är ett av Sveriges och Göteborgs viktigaste varumärken och det är ett bevis för att vi växer att de går med, säger han.

Turneringen är av yppersta klass eftersom de tre främst lagen i senaste VM deltar. Guldmedaljören, silvermedaljören och bronsmedaljören i en och samma turnering, bättre kan det inte bli.

- Intresset är jättestort. Japan kommer hit med 50 journalister. Det är bra för både turneringen och vårt framtida EM att Volvo går in i det här, säger Göran Havik.

Patrik Sjöberg, Emma Green, Erica Johansson och Christian Olssonhar tränat här under upväxten, men nu är Slottskogshallen borta. På söndagskvällen började hallen att brinna, av okänd anledning, och gick inte att rädda.

Två sponsorer lovar atleterna 970 000 kronor om de sätter världsrekord under friidrotts-VM i Doha 27 september – 6 oktober. Utöver detta ger guld 580 000, silver 290 000 och brons 190 000 kronor. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Damkronorna och den högsta damligan, SDHL, har jagat rubriker den senaste månaden. Från bojkotten av landslagsturneringen i Finland och nu presentation av huvudsponsor för SDHL.

C More har ingått avtal som exklusiv mediepartner till ESS - Elitserien i Speedway med start säsongen 2020. Storsatsningen innebär att Elitseriens samtliga 82 matcher sänds i C Mores kanaler. Två matcher per omgång, en på tisdag och en på torsdag, är huvudmatcher och planeras att sändas i Sportkanalen.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.