Volvo tillbaka i svensk sponsring

Efter några år av en något mer undanskymd roll som sponsor i Sverige är Volvo tillbaka på banan. Volvo blir nämligen sponsor till damlandslaget i fotboll, men den globala anknytningen finns där via gästspel av USA och Japan.
Damlandslaget har Göteborg som huvudstad. Här ses laget vid ett event på Liseberg. Nu presenteras också nyheten att Volvo blir huvudsponsor till stjärnturneringen på Gamla Ullevi. Foto: Adam Ihse, Scanpix

 

Volvo Ocean Race i segling och Volvo Golf Champions i golf är vad Volvo främst lägger kraft och pengar på medan den svenska marknaden är mer hänvisad till lokala återförsäljare av bilmärket.

Det goda med det onda

Trenationsturneringen med damlandslaget i Göteborg fick stor uppmärksamhet när lagen inte skulle få tillträde till Gamla Ullevi. Där skulle en en jättelik bildskärm placeras inför EM i fotboll och då skulle damerna få maka på sig.

Slutligen löste sig bråket och nu ska ändå Sverige, Japan och USA spela där.

Men en oväntad konskekvens uppstod i form av Volvos intresse av att vara huvudsponsor till turneringen.

- Det är nu klart att Volvo blir namnsponsor, säger Göran Havik, organisationschef för EM 2013 som spelas i Sverige.

Alla medaljörer

- Det är ett av Sveriges och Göteborgs viktigaste varumärken och det är ett bevis för att vi växer att de går med, säger han.

Turneringen är av yppersta klass eftersom de tre främst lagen i senaste VM deltar. Guldmedaljören, silvermedaljören och bronsmedaljören i en och samma turnering, bättre kan det inte bli.

- Intresset är jättestort. Japan kommer hit med 50 journalister. Det är bra för både turneringen och vårt framtida EM att Volvo går in i det här, säger Göran Havik.

Sista ordet är långt ifrån uttalat i turerna runt kommunens övertagande av Guldfågeln Arena i Kalmar. Nu har Gunnar Rydström, civilingenjör i fastighetsekonomi, lämnat in ett överklagade till Förvaltningsrätten.

Det blir det största arenaprojektet någonsin i Sverige. Politiker och tjänstemän i Göteborgs stad är nu överens om samma linje – att bevara positionen som landets främsta evenemangsstad. Och det får kosta. Dagens arenor rivs och ersätts av en jättearena för 16 000 åskådare, en mellanstor arena för 5 000 personer och tre hallar för breddidrotten.

2018 är valår och då passar Riksidrottsförbundet, RF, på att stärka samarbetet med Träffpunkt Idrott på Svenska Mässan 5-7 mars. RF:s satsning kommer att fokusera på frågor om anläggningar och folkhälsa – och generalsekreteraren Stefan Bergh hoppas på ännu fler rikspolitiker än senast.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

Svensk Elitbandys egen webbtv-kanal Bandyplay.se utökar samarbetet med Mittmedias Bandypuls. Förutom att alla elitseriematcher för herrarna sänds från Bandypuls plattform kommer matcher också att sändas från damernas elitserie och bandyallsvenskan.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.