Medvind för SOK och Lindeberg

En sponsor till. Stefan Lindeberg, SOK:s ordförande, och Viktor Svensson, Ångpanneföreningens marknadschef, tog i hand och resurserna ökar avsevärt.
Stefan Lindeberg och OS är synonymt. Nu har också stark medvind, om det så gäller samtal med IOK-presidenten Thomas Bach eller sponsorförhandlingar på hemmaplan. Foto: TT

 

För bara en dryg vecka skrev Stefan Lindeberg kontrakt med Skanska. 

Nu bockar han för nästa partner, Ångpanneföreningen eller ÅF.

Med samma tema - långsiktig utveckling och hållbarhet. 

ÅF agerar i flera länder

SOK har som tidigare byggt ihop ett internationellt samarbete där ÅF blir partner och rådgivare till fyra nationella olympiska kommittéer, Norge, Finland, Schweiz och Sverige.

Hållbarhetsfrågorna är centrala i IOK:s nya principer för hur OS ska genomföras och hur OS-städer utses. SOK har haft en aktiv roll i den processen inte minst genom att agera tillsammans med de tunga vinternationerna, Schweiz, Tyskland och Österrike.

Sponsoravtalen bekräftar att SOK har slagit in på rätt väg.

- Det är lysande exempel på hur vår linje håller, betonar Stefan Lindeberg, glad över fyra-årskontrakt med ÅF och pekar genast på fördelar och nämner delar som man först kanske inte tänker på:

Inte bara medaljer som räknas

- Det gynnar talangutvecklingen, vi kan inspirera fler vuxna till aktivitet med ett mer lekfullt tävlingsformat och vi kan driva projekt via olympier som precis slutat sin karriär. Och inte minst, de pengar vi tjänar på projektet går till att stödja fler talanger.

SOK vill alltså ta en mera aktiv och större roll. Allt arbete räknas inte i medaljer och framskjutna placeringar.

- Det visar hur vi konkret kan göra det så många snackar om och dessutom samtidigt på många plan.

Det här samarbetet hör till de mest oväntade och udda. Om du köper biljett till basketlandskampen Sverige-Turkiet i Globen får du möjligheten att se hockeymatchen Tre Kronor-Tjeckien i Beijer Hockey Games  - på köpet. 

Idrottssverige skriker efter anläggningar av alla slag. Det går trögt på de flesta håll. Men det finns en kommun som gör något åt behoven: Nacka kommun, 8 kilometer utanför Stockholms centrum. Fram till 2035 kommer kommunen att satsa 2 miljarder kronor på olika anläggningar.

AIK var länge den fula ankungen i bandysagan tills framför allt miljonären Marco Engborg ville att AIK skulle återta en plats bland hermelinerna. Med hjälp av en välfylld plånbok förverkligade Engborg sin dröm och på några snabba säsonger var AIK tillbaka i högsta serien inför säsongen 2019-2020.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

BAUHAUS samlar på idrotter och sponsoravtal. Nu har företaget utökat avtalet  med Svenska Skidförbundet. Under säsongen 2018/2019 var BAUHAUS partner till svensk skicross, men tar nu ytterligare ett steg och utökar samarbetet genom att bli huvudsponsor för den framgångsrika skicross-verksamheten.

Nu gör SVT en egen lansering. ”SVT – kanalen för damfotboll!”

Sportevenemang och tv – men i vilken kanal… Den här gången är det SVT som har varit på tårna. SVT har klart med större delen av det svenska damlandslagets kvalmatcher och landskamper och nu står det klart att EM 2021 sänds i SVT. 

När Östersunds stjärna Saman Ghoddos kom hem till Östersund från utflykten till Huesca augusti fjol trodde han att han skrivit på ett papper om läkarundersökning för La Liga-nykomlingen. Papperet var istället ett övergångskontrakt. Sen började cirkusen.