Ska dubbla omsättningen

Att sälja kakor, kläder, schampo m m har många inom idrotten prövat med varierande framgång. Men nu har bröderna Thomas och Andreas Ravelli hittat ett vinnande koncept.
Sedan några år tillbaka är Thomas Ravelli flitigt anlitad som föreläsare, men nu tar hans nya bolag allt mera tid. Foto: Adam Ihse, TT

 

På den breda och konkurrensutsatta skol- och idrottsförsäljningsmarknaden räknar bröderna Ravelli med att öka sin omsättning med 185 procent i år. Det ger 9,5 miljoner tillbaka till klubbar, lag och klasser. 

Störst inom två år

Och målsättningen för Ravelli AB är klar:

– Målet är att bli störst inom fem år, säger Verner Hemmingsen, delägare och kreatör.

Klubb- och idrottsförsäljning är inget nytt koncept. Marknaden har sedan länge varit stor och bred med kakor, kläder, korvar,  lotter – allt för klubbar, lag och klasser att sälja och tjäna pengar på. 

Men den hårda konkurrensen avskräckte inte bröderna Thomas och Andreas Ravelli från att för drygt två år sedan ge sig in i branschen med ett säljkoncept innehållande sport- och underkläder samt hemtextil under det självklara namnet Ravelli. 

Målet är 25 miljoner

2014 omsatte det nystartade företaget drygt 7 miljoner och gav tillbaka 3,3 miljoner kronor till idrottsrörelsen och skolklasser, pengar som i normala fall hade hamnat i butikernas kassor. 

Målet i år är att omsätta 20 miljoner. Ett mål man är på god väg att uppnå. Det skulle innebära en ökning med 185 procent på bara ett år. Med succéökningen av omsättning räknar Ravelli i år med att kunna ge tillbaka upp mot 9,5 miljoner kronor, framförallt till idrottsrörelsen. 

Bröderna menar att framgångskonceptet är det samma som inom fotbollen – hårt arbete och ett bra lagarbete. 

Kreatören i bolaget

- Vi har ett bra tema på Ravelli och viktigast av allt, vi har fantastiska och engagerade försäljare ute i landet som gör ett jättejobb. Det känns bra att kunna ge tillbaka till dem, säger Andreas och Thomas.

- Vi vet av erfarenhet att lag och klubbar alltid är i behov av pengar. Inte minst har det blivit tydligt med den pågående debatten om dyr ungdomsverksamhet. Det känns bra att kunna ge tillbaka något till idrottsverksamheten som vi själva fått så mycket av under vår uppväxt, säger Thomas.

En, för allmänheten, mindre namnkunnig spelare i Ravelli-teamet är delägaren och kreatören Verner Hemmingsen. Den danska nyckelspelaren huserar i småländska Kulltorp, där huvudkontoret också återfinns. För honom är Ravellis framtidsplaner solklara:

- Vi ska bli en stor och stabil spelare på marknaden. Målet är att bli störst inom fem år, säger Hemmingsen.

Lars (inte verifierad)

tors, 2015-08-13 14:29

1. I artikeln står inget om hur

I artikeln står inget om hur mycket som hamnar i bröderna Ravellis fickor. Oavsett om det är korvar, kallingar eller tulpaner bygger konceptet på att använda sig av gratis arbetskraft i form av barn och ungdomar. Försäljningen garanteras genom att grannar, arbetskamrater, släktingar och föräldrar köper eftersom det är näst intill omöjligt att tacka nej till ett barn man känner. För många idrottsföräldrar skulle det inte spela någon roll för ekonomin om medlemsavgiften istället höjdes.

Erland (inte verifierad)

fre, 2015-08-14 09:01

2. Kan man köpa artikar av er. I

Kan man köpa artikar av er. I så fall, undrar jag hur mycket de har betalat, eller i annat fall hur naiv och okunnig artikelförfattaren är. Försäljning av idrottsklubbar fungerar så att klubbarna får del av försäljningssumman. Det betalar en butik istället i personalkostnader,hyra m.m. Således har inte leverantören "skänkt" några pengar till klubbana. De betalar ut säljararvode. I övrigt säkert minst lika bra vinstmarginaler som andra detaljister. Den elake kan också säga att det är ett sätt att kringgå förbudet om barnarbete.

thomasejd

fre, 2015-08-14 10:03

3. Men du...

Vi kan inte avslöja prislistan... Nej, skämt åsido, det går inte att köpa artiklar av oss. Det här är en artikel av många om personer inom och nära idrotten, personer som nu vill göra karriär utanför arenan. /Thomas Ejderhov, IA
Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Samtliga tolv fordon i en flotta av racerbilar är nu levererade till STCC inför säsongen 2024. De t handlar om specialbyggda bilar för flera miljoner som ska sätta nytt signum på racing i Sverige i år.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.