"Vi har något gemensamt fel"

När krisen var som mest överhängande fanns hjälpen ändå på nära håll. Supportrar och sponsorer ställde upp som aldrig förr och underskottet på nära 3 miljoner kronor eliminerades.
Mora IK rustar för en ny säsong. Men det är en ständig kamp för ekonomisk överlevnad.

 

De ansvariga i Mora IK:s hockey vet inte hur de ska tacka alla sina hjälpare. Nära fans, enskilda och företagare, uppslutningen var total.

Totalt samlades 2,7 miljoner kronor in, underskottet raderades och klubben har i dag också en viss likviditet att luta sig emot.

"Fanntastiska människor"

I Mora pustar klubbdirektören Peter Hermodsson ut:

- Många är fantastiska, upprepar han.

Hermodsson är lagom klar med budgeten inför nästa år. Han har fått ihop det, men ser hur marginalerna minskar allt mera.

- Vi hade nyligen träff i Hockeyallsvenskan och vi sa det, alla måste ha någon slags gemensam gen som är så tokiga att vi kan jobba med det här.

Han ser egentligen ett omöjligt uppdrag. Plus och minus går inte ihop trots att klubbarna försöker spara i alla avseenden.

NHL-ersättningen gjorde skillnad

Fans och sponsorer i alla ära, men utan NHL-ersättningen om 2,8 miljoner för målvakten Mantas Armalis (San Jose Sharks via Djurgården) och backen Lukas Bengtsson (Pittsburgh Penguins via Frölunda) så hade situationen varit mycket bekymmersam.

Nu kan Peter Hermodsson pusta ut och se normala arbetsdagar i antal timmar

- Men det är nu allt ska byggas, truppen, organisationen och budgeten.

Han har varit klubbdirektör i sex år och frågat sig själv hur länge han ska orka.

- Men en och annan semestervecka har man ändå haft...

Kanske nån semesterdag...

Han vet fortfarande hur det blir med ledighet i sommar.

- Vi i Hockeyallsvenskan har så enormt skilda förutsättningar jämfört med SHL. Om folk ändå kunde förstå.

- Bara i TV-ersättning får de 25 miljoner kronor mer. 

- Vi kämpar på och försöker göra vår röst hörd. Men det blir inte mycket över när SHL har fått eller tagit sitt. Men om vi inte orkar, vem ska utveckla nya spelare i framtiden...

Thomas Ejderhov

 

 

Kommuner runt om i landet börjar allt mera upptäcka vinsterna med Idrottsturism och det leder till ett uppvaknande och skilda  uttryck. I spåren på det uppstår nya idéer. Som i Närke där stans marknadsbolag,Örebrokompaniet,med ansvar för platsvarumärket Örebrohar inlett en kampanj benämnd Ambassadörerna.  Fem vanliga örebroare är utsedda till att representera Örebro i ett annorlunda initiativ.

Nu attackerar Svenska Fotbollförbundet och Svensk Elitfotboll polisens strategi på arenorna.” Den nuvarande situationen är inte hållbar”, skriver Förbundets ordförande Karl-Erik Nilsson i ett pressmeddelande.

Vad visar egentligen evenemangsforskningen om effekten av stora idrottsevenemang? Under Almedalsveckan presenteras och debatteras färska resultat från studier av alpina-VM och skidskytte-VM i Åre och Östersund.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

En reklamkampanj,signerad Asics, innebar  en ordentlig utmaning för en grupp löpare från världens alla hörn som genomförde deras mest fysiskt och psykiskt krävande utmaning när de sprang från London till Paris genom att, enligt ett upplägg med tio maraton på tio dagar. Den 450 kilometer långa färden ingick i en ,som inleddes på Londons Regent Street och avslutades med Paris Marathon, har dokumenterats i en film som finns ute nu.

500 mil på öppet hav. Utlämnade till vädrets makter – och till varandra. Det är delar av innehållet till den senaste TV-satsningen. Då är idrottskändisar bra att anlita till besättningen tycker Discovery och lanserar programmet Öppet hav. En av de ombordvarande är Thomas Wassberg!

Benjamin Nygren, 17 har tackat ja till belgiska Genk. Han kan inte motstå locktonerna – och pengarna. Hans beslut innebär också att IFK Göteborg får 50 miljoner i övergångspengar och säkrar klubbens ekonomi.