Här blir Solvalla en racerbana

Konkurrensen inom racingsporten mellan STCC och TTA fortsätter. Svenska Bilsportförbundet letar efter en möjlig kompromiss samtidigt som organisationerna satsar mångmiljonbelopp. STCC ska nu bygga om Solvallas travbana.
Maskinerna har kört in på Solvallas innerplan för att börja ombyggnationen till en racerbanan. Foto: Joakim Tärnström

 

Arbetet är inlett för att försöka få de två konkurrerande organisationerna att samarbeta i framtiden. Ett första möte hölls i mitten av augusti, enligt ett pressmeddelande från förbundet häromdagen. Samtidigt fortsätter de båda organisationerna att tävla om publikens intresse.

Premiär i Stockholm

För första gången ska ett racinglopp köras i Stockholm. Travbanan Solvalla blir till tävlingsbana för bilar.

Det blir möjligt tack vare en mobil racingbanan. Annars ligger landets racingbanor en bra bit utanför stadskärnorna, långt bort från storstadens bekvämligheter, nöjen och sevärdheter.

För att skapa den 1,2 km långa banan med extra kurvor på Solvalla behövs bland annat två kilometer cementbarriärer och en kilometer staket. 50 långtradare fraktar allt material.

10 000 biljetter sålda

För en helg, den 21-22 september byts de vanliga hästkrafterna på Solvalla mot racerbilarna i STCC, Camaro Cup och Porsche Carrrera Cup.

Redan nu har man sålt 10 000 biljetter till evenemanget.

- Det är viktigt att öppna motorsporten för en ny publik och framför allt nå människor i storstäderna. Östersund var hellyckat och vi tror starkt på Stockholm, inte minst för att här finns perfekta förutsättningar för publiken med bra läktarplatser, säger Bob Huzell.

Succé i Östersund

Första gången den mobila banan byggdes upp var i Östersund. Där förvandlades flygplatsen, helgen 10-11 augusti, på Frösön till racingbana med ett mycket lyckat resultat.

Tidigare har all banracing varit förlagt till södra Sverige. Initiativet med att försöka med en tävling i Norrland var på förhand ett vågspel – skulle det finnas tillräckligt med publik för en tävlingsform utan tradition för banracing i regionen?

På STCC hoppades man på en hygglig publiktillslutning men det kom många fler åskådare än väntat, så många att arrangörerna fick ta till bandvagnar för att hinna transportera alla från parkeringen till tävlingsarenan.

Planerar nästa år

Över 15 000 norrlänningar mötte upp till motorfesten på Frösön och det är den högsta publiksiffran i år för ett race i någon av de båda racingserierna.

Företagarna i Östersund var nöjda och kommunstyrelsens ordförande i Östersund, AnnSofi Andersson, skrev ett personligt inlägg i Österunds-Posten där hon tackade alla inblandade för ett arrangemang som bidrar till att lyfta intresset för staden.

- Att det blev en sådan framgång överraskade, men det gör att vi i vår planering utgår från att återkomma med ett STCC-race nästa år också, säger Bob Huzell, vd på STCC.

Kampen om publiken mellan STCC och TTA är tuff. Tack var racer på Frösön leder STCC med en hästlängd.Efter fem tävlingar hade STCC haft strax över 30 000 åskådare (ett snitt på 6 700) medan TTA låg strax under (ett snitt på 5 800).

Att aldrig stå på fel sida – det är nyckelord för Never Offside som erbjuder svenskt föreningsliv nya inkomstmöjligheter. Företaget startades 2014 och är idag en viktig samarbetspartner för flera elitklubbar i våra största lagidrotter.

Never Offside bygger digitala nätverk i syfte att skapa nya intäkter där klubbens olika partners, och supporters, kan möta varann.

Rögle ska förbli en elitklubb i ishockey. Mot den bakgrunden satsas 250 miljoner krnor för att bygga ut Carena arena i Ängelholm för att få en anläggning som uppfyller kraven.

Den nuvarande hallen blir sju meter högre, utökas med 3 450 kvm och det innebär att publikkapaciteten ökar med drygt 1500 platser och totalt  6 550 platser. Detta via nya balkongläktare, loger, ståplatser och större restaurangytor. Och inte minst, en tredje träningshall med anslutning till arenan tillkommer.

Idrottsförbunden  har kölapp hos idrottsminister Amanda Lind den här veckan. I takt med samtalen stiger förväntningarna.Många ser hur idrotts-Sverige snart öppnar igen.

Då tar statsepidemiolog Anders Tegnell till orda och slår igen dörren med kraft och utan minsta vilja att diskutera ett öppnande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

SDHL och SHL har tecknat ett nytt samarbetsavtal som ger den svenska damhockeyligan miljoner i flera år framöver.

– Det här skapar en trygghet för damligan att kunna utvecklas, säger Agne Bengtsson, SDHL:s ordförande.

Handbollsmålvakten Johan ”Hubbe” Sjöstrand räddar inte bara bollar. Han vet hur man kryssar i travkuponger. ”Hubbe” har varit utlandsproffs sedan 2009 men svensk travsport har han järnkoll på. På V75 på Bollnäs i helgen fick hans andelssystem in sju rätt. Utdelning: 5 007 965 kronor.

Varje andel kostade 385 kronor. 51 andelsköpare kunde kvittera ut 99 959 kronor. 5-miljonersvinsten var den största i landet.

SVT och TV4 gör gemensamma affärer igen.  Den 14 augusti är det säsongspremiär för friidrottens  Diamond League – och nu står det klart att tävlingarna ska sändas av båda bolagen, Inte bara i år utan det nya avtalet gäller de kommande fem säsongerna.