Strategin bakom EM-succén

På ett och ett halvt dygn såldes 30 000 biljetter till dam-EM i Sverige i sommar. Det överträffar alla som helst förväntningar, men framför allt får EM-organisationen en bekräftelse på att taktiken var rätt. Och 163 dagar återstår...
Marie Hammarström och hela damlandslaget kan se fram emot en EM-turnering med välfyllda läktare. Biljettförsäljningen har fått en strålande start. Foto: Björn Larsson Rosvall, Scanpix


EM-generalen Göran Havik betonar:

- 7 100 biljetter är sålda till öppningsmatchen mot Danmark den 10 juli på Gamla Ullevi. Notera, det är 45 procent av kapaciteten. Och det har vi sålt på bara drygt ett dygn.

- Till finalen den 28 juli på Friends arena har vi sålt 6 000 biljetter. Det är 20 procent av fullsatt.

Jobbat i över två år

Göran Havik bubblar av glädje. Han konstaterar att totalt är 30 000 biljetter sålda och påpekar:

- All erfarenheter säger att man säljer fler biljetter ju närmare man kommer evenemanget. Vi är i februari, EM i juli...

4 oktober 2010 fick Sverige förtroendet att arrangera EM 2013 och sedan dess har Göran Havik jobbat heltid med förberedelserna.

Människor ska känna stolthet

En av de första diskussionerna inom EM-organisationen gällde frågan hur intresset skulle byggas upp.

- Nu känns det som om vi har hittat rätt, säger Havik först lite försiktigt.

- Vi insåg att det inte finns någon tradition eller vana att titta på damfotboll.

- I stället gällde det att sätta evenemanget och få människor runt om i Sverige och framför allt på spelorterna att känna en stolthet för och med evenemanget.

Ska smitta många fler

- Det är inte den enstaka matchen utan hela EM som lockar och som drar.

Därför har Göran Havik rest runt i spelstäderna och träffat massor av människor.

- Det personligt mötet skulle bana väg, det var vi övertygade om. I två år har vi ständigt gjort nya besök.

- Vi sa det, vi ska smitta människor med entusiasm, klarar vi det så smittar de andra. Så vi har träffar föreningar, politiker och företagare. Och det har uppenbarligen gett resultat.

"Annonskampanj hade inte gett något"

Havik framhåller:

- Det känns så skönt för alla som jobbar med det här att vi har lyckats beröra. Jag menar, en annonskampanj hade inte tillnärmelsevis gett samma resultat.

25 matcher ska spelas i Norrköping, Linköping, Växjö, Kalmar, Göteborg, Halmstad och Solna.

- Vi vill arrangera det bästa EM någonsin. Målet är att det ska vara välfyllda läktare på alla matcher och fullsatt på Sveriges matcher.

En jämförelse säger att en tredjedel av biljetterna såldes vid de två föregående EM-turneringarna som spelades i Finland och England.

- För oss handlar det ytterst om att öka intresset för damfotboll, såväl kommersiellt, publikt och för nyrekryteringen, avslutar Göran Havik.

Fakta

Biljettpriser under EM

Alla matcherna, från gruppspelet och fram till finalen kommer att ha samma prissättning enligt nedan:
Kategori 1: 200 kr
Kategori 2: 150 kr
Kategori 3: 100 kr
Priset för ungdomar upp till 16 år är 50 kr per biljett i alla kategorier.

Peter Dahlén (inte verifierad)

fre, 2013-02-15 20:49

1. ...och Pia Sundhage?

Göran Havik borde kanske ägna en tanke åt vad Pia Sundhage har betytt för biljettförsäljningen och det stora intresset i allmänhet. Jag torde inte vara ensam om att ha fått en intressekick av att hon nu leder landslaget.

Benke S (inte verifierad)

lör, 2013-02-16 13:12

2. Dam-EM

Jag delar helt Peters uppfattning, att det är Pia Sundhages energi, utstrålning, mediabemötande och stora lidelse för sin damfotboll, som mest lockar till sig publikintresset för Sverige i dam-EM. Hon är den rätta drivkraften. Men bra också att EM-organisationen jobbar framgångsrikt med sitt koncept att sälja in arrangemanget till fotbollsfansen på damsidan.

Johan (inte verifierad)

lör, 2013-02-16 18:29

3. Dam-EM

Skulle vara intresant att veta om sponsors- och gratisbiljetter är inräknade i de 30.000? Hur många är dessa i så fall??

Oskar (inte verifierad)

sön, 2013-02-17 21:36

4. SvFF delar inte ut gratisbiljetter

Till skillnad så komemr inte SvFF att dela ut fribiljetter som ett annat förbund gör och komemr att göra till sitt hemma VM i vår. Den uppfattning som jag har fått är att man tror på sin produkt (damfotbollen) och inte delar ut fribiljetter = tror inte på sin produkt. Visst har Pia en stor del i detta, inget att sncaka om.

Göran Havik (inte verifierad)

sön, 2013-02-17 22:15

5. Alla biljetter är sålda biljetter!

Till er som undrar om sponsor- och fribiljetter ingår i de som sålts till Dam-EM hittills: Nej, vi har inte räknat in biljetter som är reserverade för olika grupper (t.ex. sponsorer, de deltagande nationerna,UEFA). Den totala publikkapaciteten för turneringen är cirka 280.000. I denna försäljningsomgång finns cirka 200.000 biljetter tillgängliga. Och av dessa sålde vi alltså 30.000 på 1,5 dag. Det finns mycket riktigt heller inga fribiljetter. En sak till när jag ändå skriver: Pia-effekten är givetvis en av de stora framgångsfaktorerna, och det framhåller vi i alla sammanhang!

Att aldrig stå på fel sida – det är nyckelord för Never Offside som erbjuder svenskt föreningsliv nya inkomstmöjligheter. Företaget startades 2014 och är idag en viktig samarbetspartner för flera elitklubbar i våra största lagidrotter.

Never Offside bygger digitala nätverk i syfte att skapa nya intäkter där klubbens olika partners, och supporters, kan möta varann.

Rögle ska förbli en elitklubb i ishockey. Mot den bakgrunden satsas 250 miljoner krnor för att bygga ut Carena arena i Ängelholm för att få en anläggning som uppfyller kraven.

Den nuvarande hallen blir sju meter högre, utökas med 3 450 kvm och det innebär att publikkapaciteten ökar med drygt 1500 platser och totalt  6 550 platser. Detta via nya balkongläktare, loger, ståplatser och större restaurangytor. Och inte minst, en tredje träningshall med anslutning till arenan tillkommer.

Idrottsförbunden  har kölapp hos idrottsminister Amanda Lind den här veckan. I takt med samtalen stiger förväntningarna.Många ser hur idrotts-Sverige snart öppnar igen.

Då tar statsepidemiolog Anders Tegnell till orda och slår igen dörren med kraft och utan minsta vilja att diskutera ett öppnande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

SDHL och SHL har tecknat ett nytt samarbetsavtal som ger den svenska damhockeyligan miljoner i flera år framöver.

– Det här skapar en trygghet för damligan att kunna utvecklas, säger Agne Bengtsson, SDHL:s ordförande.

Handbollsmålvakten Johan ”Hubbe” Sjöstrand räddar inte bara bollar. Han vet hur man kryssar i travkuponger. ”Hubbe” har varit utlandsproffs sedan 2009 men svensk travsport har han järnkoll på. På V75 på Bollnäs i helgen fick hans andelssystem in sju rätt. Utdelning: 5 007 965 kronor.

Varje andel kostade 385 kronor. 51 andelsköpare kunde kvittera ut 99 959 kronor. 5-miljonersvinsten var den största i landet.

SVT och TV4 gör gemensamma affärer igen.  Den 14 augusti är det säsongspremiär för friidrottens  Diamond League – och nu står det klart att tävlingarna ska sändas av båda bolagen, Inte bara i år utan det nya avtalet gäller de kommande fem säsongerna.