Strategin bakom EM-succén

På ett och ett halvt dygn såldes 30 000 biljetter till dam-EM i Sverige i sommar. Det överträffar alla som helst förväntningar, men framför allt får EM-organisationen en bekräftelse på att taktiken var rätt. Och 163 dagar återstår...
Marie Hammarström och hela damlandslaget kan se fram emot en EM-turnering med välfyllda läktare. Biljettförsäljningen har fått en strålande start. Foto: Björn Larsson Rosvall, Scanpix


EM-generalen Göran Havik betonar:

- 7 100 biljetter är sålda till öppningsmatchen mot Danmark den 10 juli på Gamla Ullevi. Notera, det är 45 procent av kapaciteten. Och det har vi sålt på bara drygt ett dygn.

- Till finalen den 28 juli på Friends arena har vi sålt 6 000 biljetter. Det är 20 procent av fullsatt.

Jobbat i över två år

Göran Havik bubblar av glädje. Han konstaterar att totalt är 30 000 biljetter sålda och påpekar:

- All erfarenheter säger att man säljer fler biljetter ju närmare man kommer evenemanget. Vi är i februari, EM i juli...

4 oktober 2010 fick Sverige förtroendet att arrangera EM 2013 och sedan dess har Göran Havik jobbat heltid med förberedelserna.

Människor ska känna stolthet

En av de första diskussionerna inom EM-organisationen gällde frågan hur intresset skulle byggas upp.

- Nu känns det som om vi har hittat rätt, säger Havik först lite försiktigt.

- Vi insåg att det inte finns någon tradition eller vana att titta på damfotboll.

- I stället gällde det att sätta evenemanget och få människor runt om i Sverige och framför allt på spelorterna att känna en stolthet för och med evenemanget.

Ska smitta många fler

- Det är inte den enstaka matchen utan hela EM som lockar och som drar.

Därför har Göran Havik rest runt i spelstäderna och träffat massor av människor.

- Det personligt mötet skulle bana väg, det var vi övertygade om. I två år har vi ständigt gjort nya besök.

- Vi sa det, vi ska smitta människor med entusiasm, klarar vi det så smittar de andra. Så vi har träffar föreningar, politiker och företagare. Och det har uppenbarligen gett resultat.

"Annonskampanj hade inte gett något"

Havik framhåller:

- Det känns så skönt för alla som jobbar med det här att vi har lyckats beröra. Jag menar, en annonskampanj hade inte tillnärmelsevis gett samma resultat.

25 matcher ska spelas i Norrköping, Linköping, Växjö, Kalmar, Göteborg, Halmstad och Solna.

- Vi vill arrangera det bästa EM någonsin. Målet är att det ska vara välfyllda läktare på alla matcher och fullsatt på Sveriges matcher.

En jämförelse säger att en tredjedel av biljetterna såldes vid de två föregående EM-turneringarna som spelades i Finland och England.

- För oss handlar det ytterst om att öka intresset för damfotboll, såväl kommersiellt, publikt och för nyrekryteringen, avslutar Göran Havik.

Fakta

Biljettpriser under EM

Alla matcherna, från gruppspelet och fram till finalen kommer att ha samma prissättning enligt nedan:
Kategori 1: 200 kr
Kategori 2: 150 kr
Kategori 3: 100 kr
Priset för ungdomar upp till 16 år är 50 kr per biljett i alla kategorier.

Peter Dahlén (inte verifierad)

fre, 2013-02-15 19:49

1. ...och Pia Sundhage?

Göran Havik borde kanske ägna en tanke åt vad Pia Sundhage har betytt för biljettförsäljningen och det stora intresset i allmänhet. Jag torde inte vara ensam om att ha fått en intressekick av att hon nu leder landslaget.

Benke S (inte verifierad)

lör, 2013-02-16 12:12

2. Dam-EM

Jag delar helt Peters uppfattning, att det är Pia Sundhages energi, utstrålning, mediabemötande och stora lidelse för sin damfotboll, som mest lockar till sig publikintresset för Sverige i dam-EM. Hon är den rätta drivkraften. Men bra också att EM-organisationen jobbar framgångsrikt med sitt koncept att sälja in arrangemanget till fotbollsfansen på damsidan.

Johan (inte verifierad)

lör, 2013-02-16 17:29

3. Dam-EM

Skulle vara intresant att veta om sponsors- och gratisbiljetter är inräknade i de 30.000? Hur många är dessa i så fall??

Oskar (inte verifierad)

sön, 2013-02-17 20:36

4. SvFF delar inte ut gratisbiljetter

Till skillnad så komemr inte SvFF att dela ut fribiljetter som ett annat förbund gör och komemr att göra till sitt hemma VM i vår. Den uppfattning som jag har fått är att man tror på sin produkt (damfotbollen) och inte delar ut fribiljetter = tror inte på sin produkt. Visst har Pia en stor del i detta, inget att sncaka om.

Göran Havik (inte verifierad)

sön, 2013-02-17 21:15

5. Alla biljetter är sålda biljetter!

Till er som undrar om sponsor- och fribiljetter ingår i de som sålts till Dam-EM hittills: Nej, vi har inte räknat in biljetter som är reserverade för olika grupper (t.ex. sponsorer, de deltagande nationerna,UEFA). Den totala publikkapaciteten för turneringen är cirka 280.000. I denna försäljningsomgång finns cirka 200.000 biljetter tillgängliga. Och av dessa sålde vi alltså 30.000 på 1,5 dag. Det finns mycket riktigt heller inga fribiljetter. En sak till när jag ändå skriver: Pia-effekten är givetvis en av de stora framgångsfaktorerna, och det framhåller vi i alla sammanhang!

Vita Hästen gör sin bästa säsong på länge i Hockeyallsvenskan. Men de ekonomiska villkoren är hotfulla och förtar delar av glädjen..

 "Det är tuffa siffror", säger klubbchefen Dan Björkman.

Klubben måste ha in 5 miljoner kronor innan sista april för att klara elitlicensen, det är den bistra verkligheten.

66-årige Lasse Diding, välkänd i Varberg som mångmiljonär, kommunist , fastighetsägare och tidigare hotelldirektör får rubriker eftersom han vill köpa namnet på stans bästa fotbollsarena, gamla traditionella Folkbergsvallen  och  döpa om den till Leninstadion

Diding  har redan en Leninstaty som han vill ställa vid fotbollsarenan i Varberg – lagom till den allsvenska arenan.

Det var som en saga. Lilla Åby-Tjureda gjorde på tre år en blixtresa till elitserien i bandy. Byggde rekordsnabbt och rekordbilligt en hall för 43 miljoner kronor som stod klar till premiären. Allt var glädje, hurrarop och applåder. Men alla sagor slutar inte lyckligt. Laget kom toksist i elitserien.

Så frågan är vad som händer? Blir det en snabbresa nedåt nu?

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Elias Pettersson genombrott i NHL är välkänt. Att hans stjärnglans stärks stadigt kommer det nu ytterligare bevis på. Han har skrivit ett personligt kontrakt med Vitamin Well där han ska bli en av varumärkets ambassadörer. Han  blir företagets första ambassadör inom ishockey.

Han lever ensam i dag och på existensminimum med en skuld hos Kronofogden på 20 miljoner kronor. Hustru och barn har flyttat och han tvingades lämna hus och jobb, men har nu varit spelfri i 20 månader och ser, trots all bedrövelse, en fortsättning på livet.

På ett år omsatte han 200 miljoner hos spelbolagen, han som knappt hade köpt en trisslott tidigare… Nu berättar han allt i boken Lukas Betting. Inte minst hur lätt det är att bli spelmissbrukare.

EBU, Europeiska radio- och TV-unionen, har säkrat både en förlängning och ett nytt avtal med  Internationella skidskytteförbundet. Ett kontrakt som gäller fram till 2026, med en möjlighet för IBU och EBU att förlänga ytterligare fyra år. Det innebär att det blir fortsatt mycket skidskytte i SVT.

Juventus betalar Atalanta runt 365 miljoner kronor för Dejan Kulusevski, men hans moderklubb får varken utbildningsersättning eller solidaritetsersättning. 

Och det är helt i sin ordning. Så märkliga är fotbollens regler.