Sportindustrin en framtidsbransch

Världsmarknaden för sport är 6 000 miljarder kronor. Sverige har en sportindustri som är 70 miljarder, dvs lite drygt en procent av totalen i en bransch som är den mest drivande delen i den stora upplevelse- och fritidssektorn.
Idrott är en exportindustri, fastslår Björn Anders Larsson och ger en rad exempel på en framgångsbransch. Foto: TT

 

Det är dags för riksdagens partier och näringslivsorganisationer att inse att det är en snabbt växande framtidsbransch för Sverige. Den produceras och konsumeras både lokalt i varje kommun och i globala event och media. 

En ny industri

Där finns idag över 100 000 jobb (årsarbeten) i Sverige att jämföra med mycket få jobb 1950 (jympalärare, vaktmästare och cykel- och järnhandlare som sålde sportprylar). Men faktiskt fanns det under efterkrigstiden ett tag tillverkning i Sverige av skidor, skridskor, klubbor, blå jympaskor, båtar, fotbollar mm. Den svenska industrin avvecklades nästan helt därefter. Vi hade kvällstidningar med en (!) sida sport och ingen TV. Jerring och Hyland rapporterade ibland i radio.Vi gjorde annat på fritiden helt enkelt.

Förändringen till dagens situation är stor. Konsumtion och investeringar inom sport växer snabbare än BNP. De globala sporterna skapar kraftig impact och dominerar media vilket leder till att de stora konsumentmärkena i världen använder sporterna och dess fält för sin sponsring, reklamutrymme i massmedia och andra marknadsåtgärder. 

De största sporterna skapar genom kombinationen av publik och utövare väldiga  nettointäkter (BNP); fotbollsindustrin kanske 600-700 miljarder kronor totalt i världen, golfen med 30 000 anläggningar i världen  ca 400 miljarder kr, hästsporter, motorsporter och segling når liknande nivåer. 

Skickliga sportföretag

Allt det här skapar i sin tur resurser till sina professionella individer, klubbar, företag och förbund i dessa sporter och stimulerar bredd i deltagande och i publik. De kommersiella processerna hos de globala företagen (Coca Cola, Ericsson, BMW, VW, flygbolagen etc) använder sporterna i sin marknadsmix. 

Arenorna för sport blir ytterligare redskap i marknadsföringen. Det globala näringslivet (media, bilmärken, drycker, finansiella tjänster, mode etc) är draglok som drar sporterna med sig om dessa ger effektiva marknadsskapande resultat. 

Men de skickligaste sportföretagen dvs individer, klubbar, förbund och specialiserade sportföretag  samspelar allt bättre  med marknadsekonomins övriga företag. Motorsportens traditionella aktörer med förbund och klubbar samspelar med motorbranschens leverantörer. Men andra sporter lyckas inte skapa detta samspel.  

Oväntade processer

Det jag påstår är att sporter kan utvecklas av olika krafter i det svenska samhället och vi ser detta ske alltmer omvälvande just nu. De sporter och de hittillsvarande organisationsformerna som är flexibla och samverkar bra med de resursskapande krafterna kan vidareutveckla sin sport. 

De som inte kan skapa dessa allianser kanske väljer att fortsätta som helt eller delvis frivilligstödda sportsektorer. Breddverksamheten kan hållas uppe av medborgarna men elitnivån globalt blir svår att nå. 

Den globala konkurrensen i sporterna och i näringslivet skapar dynamik och oväntade samverkande processer. Genom innovationer i teknik, träning och organisering uppstår nya genombrott i organisationer, orter och regioner i övriga världen.  Där finns 99 procent av sportens volym totalt dvs utanför den svenska organiseringen av sporten. I vissa sporter är Sveriges andel hög och har stark påverkan i andra är vår roll obetydlig.  

Skapar nya möjligheter

Många miljarder kr av landets konsumtion och investeringar i sport importeras från världsledande sportföretag som Nike, Adidas, Titleist, Bauer, mediaföretag etc. 

Kan sportnationen Sverige bli en framtida innovations- och exportnation som i andra moderna näringar? 

Det diskuteras nu alltmer om innovation i några av landets centra för idrottsvetenskap som t ex mitt Lund men också sportregionen Umeå med Västerbotten. En förebild för oss är skidsporternas utveckling i Östersund och Åre. Sveriges ”export” består hittills främst av professionella idrottsutövare – det är en bra tjänsteexport från sportnationen Sverige.

Björn Anders Larsson

Rolf Öhman (inte verifierad)

sön, 2014-09-14 07:11

1. Quantum : Unikt Robotiserad Svenskt tränings och Rehab system

1080motion har utvecklat ett världsunikt träning och rehab system som används idag av bl.a. Everton FC,OlympiaToppen Oslo,Italiens Fotbolls Landslag, Udinese Calcio Serie A, Skellefteå Hockey,MoDo Hockey.Djurgårdens hockey och Malmö Idrotts Akademi är några av våra kunder. Tyvärr är den Svenska marknaden den kanske svåraste där man först tar till sig nya trender och utrustning som först är "testad" utomlands! Istället för att få ett försprång gentemot internationella konkurrenter avvaktar vi! Problemet är att många klubb ledare saknar kunskap om träningsprinciperna och att fys och rehab teamet saknar budget och har svårt att få loss pengar på långsiktiga satsningar. Det är mer normen att man köper " rätt" spelare. Det är både bättre för svensk idrott att vi utvecklar talanger optimalt på så sätt blir klubbarna som utvecklar spelarna bättre betalda om och när proffs kontrakt både i Sverige och utomlands blir aktuellt.

Drygt 4000 föreningar och förbund har sökt om stöd på grund av Corona för närmare 1,3 miljarder. I dag avslöjade Riksidrottsförbundet om hur stort idrottens verkliga behov är. Klubbar och förbund har önskemål om mycket mer pengar än vad statens anslag om 500 miljoner täcker. 

Nu får RF en synnerligen svår uppgift att fördela regeringens krispaket till idrottsrörelsen. Det tår klart att många blir utan pengar eller får mycket mindre än vad de har förhoppningar om.

HL-laget Örebro HK är Sveriges mest publikdragande lag. Det visar Idrottens Affärers genomgång av den så kallade beläggningsgraden på ishockeyns och fotbollens arenor. Med beläggningsgrad avses det antal stolar som är sålda vid varje matchtillfälle.

Apropå publiksiffror och betydelse: I diskussionen om när fotbollen kan återstartas är det centrala för SEF-klubbarna, Allsvenskan och Superettan, att rädda det nya TV-avtalet.  Uppgörelsen med sändande Discovery garanterar klubbarna 700 miljoner kronor årligen under sex år.

Dagen efter avslöjandet att världens genom tiderna främsta kvinnliga längdskidåkare, Marit Björgen, med 26 OS- och VM-guldmedaljer i bagaget, gör comeback och satsar på Vasaloppet kommer nästa nyhet: Vasaloppet blir en av fyra tävlingar i ”The Grand Classics” som består av de största långloppen i världen. Och de största prispengarna.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Onsdag morgon och två dagar kvar till beskedet – att idrotten tillåts leva och verka. Det är vad åtskilliga i alla fall vill tro inför Folk och Hälsomyndighetens utlovade svar på idrottens samlade vädjan om att få inleda träning och tävlingar.

Och vad händer då denna morgon? Jo, maillådan domineras av nyheter från företag som vill berätta om nya sponsoraffärer. Det om något är ett bevis på en förväntan och ett uppvaknande.

Statistik från Skatteverket visar en förflyttning av spelare. Men de har inte till nätkasino, utan många föredrar spel på hästar

Under våren har socialförsäkringsministern fört fram bilden av att spelandet på nätkasino ska ha ökat kraftigt under den pågående pandemin. Några fakta för detta påstående har inte presenterats, menar BOS (branschföreningen för onlinespel i ett uttalande.

Svenska Fotbollförbundet, SvFF, hotar med repressalier mot distriktsförbund vid fortsatt samarbete med streamingtjänsten Solidsport.

Flera stora förbund som Skåne, Västergötland och Småland har efter förbundets påtryckningar tills vidare avbrutit all samarbete – och därmed har distriktets mindre klubbar förlorat chansen till  värdefulla tillskott till klubbkassan. Extra värdefullt nu i corona-tider.

Under måndagen höll Cas, Idrottens skiljedomstol, en hearing med Saman Ghoddos och Östersunds FK. Anledningen känner ni till. Ghoddos underskrift med den spanska klubben Huesca, kovändningen till ett nytt kontrakt med franska Rennes som till slut blev ett kontrakt franska Amiens. Någon dom i ärendet kom inte.