Stockholm Marathon en guldgruva

Stockholm Marathon är en guldgruva för Stockholmsidrotten och Marathongruppen AB. Tävlingen ger i dag, 40 år efter första upplagan 1979, miljonintäkter till ägarna av bolaget, friidrottsklubbarna Hässelby och Spårvägen.

Starten i den 39e upplagan av ASICS Stockholm marathon 2017. Foto: Jonas Ekstromer / TT

Stora belopp hamnar också hos andra Stockholms-klubbar, som bidrar med cirka 4 000 funktionärer för loppets genomförande.

Marathongruppens vd Martin Almgren, 39 år, tidigare landslagsman i tiokamp, med examen från Handelshögskolan och arbete inom Mc Kinsley Konsulting, bekräftar bilden av lördagens löparfest som en stor kassapjäs.

– Så är det, och för klubbarnas ekonomi är tävlingen mycket gynnsam. Utan att nämna några siffror är överskottet betydande, meddelar Daniel Almgren.

20 miljoner i löparintäkter

Bara i löparintäkter kan Daniel Almgren redovisa 20 miljoner kronor. Titelsponsor är Asics och BMW svarar för alla transporter för loppets genomförande. Lägg till ett stort antal mindre sponsorer och utställare av olika produkter.

I bolagets utgifter ligger främst den nämnda ersättningen till de föreningar som ställer upp med funktionärer, ett sjusiffrigt belopp meddelar Daniel Almgren, vidare så kallade deltagarkostnader, det vill säga mat och dryck samt medaljer till samtliga som genomför loppet.

För Marathongruppen AB, bildat 1985, är Stockholm Marathon, 42 195 meter på Stockholms gator, juvelen i företagets verksamhet. Företaget har en monopolställning som arrangörer av motionslöpning och står även bakom exempelvis Halvmaran, Tjejmilen och Vårruset, samtliga med tusentals deltagare. Motionslopp som ger ytterligare klirr i kassan för bolaget och berörda Stockholms-klubbar.

New York-loppet tände idén

Den tändande gnistan var en artikel i Sports Illustrated om New York Marathon. I sportjournalisten Anders Olssons huvud föddes en djärv tanke – konceptet från Manhattan i New York borde fungera även i Stockholm.

Den 4 augusti 1979, i solsken och 19 grader varmt, premiärsprang 1 799 löpare från nio nationer på Stockholms gator. Tidigare sågs motionslöpare över axeln, men Stockholm Maraton var en omedelbar succé. Polisen uppskattade att över 100 000 personer följde loppet.

Intresset för loppet hade höjts tack vare samarbete med Aftonbladet, samtliga resultat publicerades i tidningen den 5 augusti. På herrsidan vann Finlands Jukka Toivola, 2,17, 39. Hans Jonsson, Enhörna, var bäste svensk på tredje plats, 2,20,31. Bästa dam var Heidi Brenner, Västtyskland, 2,47,05 före Christina Johansson IF Vikingen, 2,54,35.

20 000 löpare från 103 nationer

Lördagens lopp kommer att domineras av utomeuropeiska löpare. Prispengar utgör i dag lockelse för de främsta, beloppen är 8 000 dollar till bästa herre och bästa dam, cirka 70 000 svenska kronor. Prispengar utgår t o m åttonde plats, 500 dollar, eller 4 500 kronor. För nytt banrekord utgår bonus på 5 000 dollar, eller 43 000 kronor. Gällande banrekord är 2,10,58 respektive 2,28,34 minuter.

Sedan länge är loppet fulltecknat med 20 000 löpare från 103 nationer. Maxtiden har förlängts med en timme till sex timmar och 30 minuter på grund av den aktuella värmeböljan.

– Stockholm är som gjort för ett maratonlopp, loppet blir en skön turistattraktion, staden är att gratulera, skrev Sven Pe Johansson, legendarisk krönikör på Dagens Nyheter, då planerna presenterades 1978.

En attraktion som också är en av idrotts-Sveriges största kassapjäser.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Hur  ansträngd situationen är i Östersunds FK beskrivs av dagens fakta – klubben har fått in drygt 7,7 miljoner kr, men behöver ytterligare 11 miljoner! Sedan den 1 september har klubben lyckats samlat in7,7 miljoner kronor av de tio miljoner kronorna som föreningen behöver kortsiktigt och av de 15 miljoner kronorna som behövs långsiktigt.

Sportprofilerna Niklas Wikegård och Jonas Eriksson expanderar sitt träningskonceptet WE och öppnar ett nytt träningscenter tillsammans med hälsoentreprenören Peter Bláha. 

Svaneholm Open lockade med några av världens bästa spelare till den nya tennisturneringen vid slottet. Men det kom alldeles för få åskådare och arrangemanget gick back. 

Arrangörsbolaget saknar pengar och kan inte betala räkningarna, enligt Sydsvenskan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nordea återkommer som landets ledande sponsor till tennis. Banken har en lång tradition som tennissponsor, allra senast för Nordic Light Open åren 2002–2008. Damturneringen i Båstad gällde det då, nu går banken all- in för både damtävlingen och herrturneringen, den som är en av tourens äldsta och mest populära tävlingar. Nu skaSwedish Open bli Nordea Open, en tvåveckors tennisfest sommaren 2020.

Rättigheter att sända stora idrottstävlingar i tV  halkar hit och dit. Köpslåendet är intensivt och som konsument är det inte lätt att alltid hänga med. De gäller att ha rätt abonnemang.

Glädjen över att SVT var tillbaka i en huvudroll vid ishockey-VM i fjol blev kortvarig. Förvisso är SVT kvar VM t o m 2023, men sedan tar Nent Group med Viasat-kanalerna, Viaplay, TV3 och TV6 tillbaka ett eget herravälde. Kontraktet är signerat och gäller fem år, 2024–2028.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.