Stockholm Marathon en guldgruva

Stockholm Marathon är en guldgruva för Stockholmsidrotten och Marathongruppen AB. Tävlingen ger i dag, 40 år efter första upplagan 1979, miljonintäkter till ägarna av bolaget, friidrottsklubbarna Hässelby och Spårvägen.

Starten i den 39e upplagan av ASICS Stockholm marathon 2017. Foto: Jonas Ekstromer / TT

Stora belopp hamnar också hos andra Stockholms-klubbar, som bidrar med cirka 4 000 funktionärer för loppets genomförande.

Marathongruppens vd Martin Almgren, 39 år, tidigare landslagsman i tiokamp, med examen från Handelshögskolan och arbete inom Mc Kinsley Konsulting, bekräftar bilden av lördagens löparfest som en stor kassapjäs.

– Så är det, och för klubbarnas ekonomi är tävlingen mycket gynnsam. Utan att nämna några siffror är överskottet betydande, meddelar Daniel Almgren.

20 miljoner i löparintäkter

Bara i löparintäkter kan Daniel Almgren redovisa 20 miljoner kronor. Titelsponsor är Asics och BMW svarar för alla transporter för loppets genomförande. Lägg till ett stort antal mindre sponsorer och utställare av olika produkter.

I bolagets utgifter ligger främst den nämnda ersättningen till de föreningar som ställer upp med funktionärer, ett sjusiffrigt belopp meddelar Daniel Almgren, vidare så kallade deltagarkostnader, det vill säga mat och dryck samt medaljer till samtliga som genomför loppet.

För Marathongruppen AB, bildat 1985, är Stockholm Marathon, 42 195 meter på Stockholms gator, juvelen i företagets verksamhet. Företaget har en monopolställning som arrangörer av motionslöpning och står även bakom exempelvis Halvmaran, Tjejmilen och Vårruset, samtliga med tusentals deltagare. Motionslopp som ger ytterligare klirr i kassan för bolaget och berörda Stockholms-klubbar.

New York-loppet tände idén

Den tändande gnistan var en artikel i Sports Illustrated om New York Marathon. I sportjournalisten Anders Olssons huvud föddes en djärv tanke – konceptet från Manhattan i New York borde fungera även i Stockholm.

Den 4 augusti 1979, i solsken och 19 grader varmt, premiärsprang 1 799 löpare från nio nationer på Stockholms gator. Tidigare sågs motionslöpare över axeln, men Stockholm Maraton var en omedelbar succé. Polisen uppskattade att över 100 000 personer följde loppet.

Intresset för loppet hade höjts tack vare samarbete med Aftonbladet, samtliga resultat publicerades i tidningen den 5 augusti. På herrsidan vann Finlands Jukka Toivola, 2,17, 39. Hans Jonsson, Enhörna, var bäste svensk på tredje plats, 2,20,31. Bästa dam var Heidi Brenner, Västtyskland, 2,47,05 före Christina Johansson IF Vikingen, 2,54,35.

20 000 löpare från 103 nationer

Lördagens lopp kommer att domineras av utomeuropeiska löpare. Prispengar utgör i dag lockelse för de främsta, beloppen är 8 000 dollar till bästa herre och bästa dam, cirka 70 000 svenska kronor. Prispengar utgår t o m åttonde plats, 500 dollar, eller 4 500 kronor. För nytt banrekord utgår bonus på 5 000 dollar, eller 43 000 kronor. Gällande banrekord är 2,10,58 respektive 2,28,34 minuter.

Sedan länge är loppet fulltecknat med 20 000 löpare från 103 nationer. Maxtiden har förlängts med en timme till sex timmar och 30 minuter på grund av den aktuella värmeböljan.

– Stockholm är som gjort för ett maratonlopp, loppet blir en skön turistattraktion, staden är att gratulera, skrev Sven Pe Johansson, legendarisk krönikör på Dagens Nyheter, då planerna presenterades 1978.

En attraktion som också är en av idrotts-Sveriges största kassapjäser.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Det här samarbetet hör till de mest oväntade och udda. Om du köper biljett till basketlandskampen Sverige-Turkiet i Globen får du möjligheten att se hockeymatchen Tre Kronor-Tjeckien i Beijer Hockey Games  - på köpet. 

Idrottssverige skriker efter anläggningar av alla slag. Det går trögt på de flesta håll. Men det finns en kommun som gör något åt behoven: Nacka kommun, 8 kilometer utanför Stockholms centrum. Fram till 2035 kommer kommunen att satsa 2 miljarder kronor på olika anläggningar.

AIK var länge den fula ankungen i bandysagan tills framför allt miljonären Marco Engborg ville att AIK skulle återta en plats bland hermelinerna. Med hjälp av en välfylld plånbok förverkligade Engborg sin dröm och på några snabba säsonger var AIK tillbaka i högsta serien inför säsongen 2019-2020.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

BAUHAUS samlar på idrotter och sponsoravtal. Nu har företaget utökat avtalet  med Svenska Skidförbundet. Under säsongen 2018/2019 var BAUHAUS partner till svensk skicross, men tar nu ytterligare ett steg och utökar samarbetet genom att bli huvudsponsor för den framgångsrika skicross-verksamheten.

Nu gör SVT en egen lansering. ”SVT – kanalen för damfotboll!”

Sportevenemang och tv – men i vilken kanal… Den här gången är det SVT som har varit på tårna. SVT har klart med större delen av det svenska damlandslagets kvalmatcher och landskamper och nu står det klart att EM 2021 sänds i SVT. 

När Östersunds stjärna Saman Ghoddos kom hem till Östersund från utflykten till Huesca augusti fjol trodde han att han skrivit på ett papper om läkarundersökning för La Liga-nykomlingen. Papperet var istället ett övergångskontrakt. Sen började cirkusen.