" />

Nytt avtal stärker svensk ishockey

Svenska ishockeyförbundets ordförande, Anders Larsson,  skriver i sin första krönika i Idrottens Affärer om hur enig hockeyn står numera. "jag undrar om vi tidigare haft en sådan bred samsyn i flera av de viktiga frågorna som just nu. 

Svenska Ishockeyförbundet och Svenska Hockeyligan AB har enats om ett utvecklat samarbetsavtal för de kommande sex åren. Ett långsiktigt avtal som bygger på en sammanhållen svensk ishockey ger den stabilitet vi behöver för att gemensamt ta oss an sportens utmaningar och utvecklingsmöjligheter. .

Pengar slussas tiil flera

I den nya överenskommelsen ska mer pengar slussas till fler inom svensk ishockey genom en ny modell för utbildningsersättning som införs säsongen 2019/20. SHL vill och kommer även ta en mer aktiv roll i en gemensam satsning på regional förbunds- och föreningsutveckling i hela landet.

Utöver mer resurser nedåt i systemet och en gemensam satsning på breddhockeyn innehåller avtalet också en översyn av juniorhockeyn och en ambition att tillsammans göra nästa herr-VM i Sverige till en hockeymanifestation.

 Sedan drygt tre år finns SHL-klubbarna representerade i förbundsstyrelsen och som en naturlig effekt av det har samarbetet mellan förbundet och SHL under senare år fördjupats inom en rad olika områden. '

Inga infekterade diskussioner 

Vi har sett över tid befunnit oss i olika mer eller mindre infekterade diskussioner mellan ligor och förbund. Men nu är läget annorlunda. Det nya samarbetsavtalet är frukten av dagens väl fungerande samarbete och den gemensamma strategi vi formulerat för svensk ishockey. 

 SHL är en viktig motor och med vårt gemensamma strategiarbete har det blivit väldigt tydligt att vi tillsammans ska ta ansvar för utvecklingen. Med ett sådant perspektiv på frågorna är det för oss självklart att de olika delarna ska göra det man är bäst på. 

  • Ligorna ska därför bland annat ta ett huvudansvar för att skapa kommersiella värden för sin liga. 
  • Vi som förbund har ansvaret för helheten, i det ligger att skapa de bästa förutsättningarna för alla delar. 

Vill bli Sveriges mest engagerande idrott

Därför är det viktigt att vi är överens om långsiktiga och stabila förutsättningar så att SHL fortsatt kan vara i framkant i den internationella ligaishockeyn samtidigt som de ska kunna vara en betydande del i att stärka ishockeyn som helhet.

 Vi har en ambitiös vision att bli Sveriges mest engagerande idrott och den kräver att alla delar bidrar och gör det man är bäst på. Precis som på ishockeyplanen. Vi vinner inga matcher om alla bara kan göra mål, men vi vinner heller inga matcher om alla bara kan försvara. 

Det är kombinationen av kompetenser och samspelet som skapar ett slagkraftigt hockeylag. Svårare än så är det faktiskt inte.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Patrik Sjöberg, Emma Green, Erica Johansson och Christian Olssonhar tränat här under upväxten, men nu är Slottskogshallen borta. På söndagskvällen började hallen att brinna, av okänd anledning, och gick inte att rädda.

Två sponsorer lovar atleterna 970 000 kronor om de sätter världsrekord under friidrotts-VM i Doha 27 september – 6 oktober. Utöver detta ger guld 580 000, silver 290 000 och brons 190 000 kronor. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Damkronorna och den högsta damligan, SDHL, har jagat rubriker den senaste månaden. Från bojkotten av landslagsturneringen i Finland och nu presentation av huvudsponsor för SDHL.

C More har ingått avtal som exklusiv mediepartner till ESS - Elitserien i Speedway med start säsongen 2020. Storsatsningen innebär att Elitseriens samtliga 82 matcher sänds i C Mores kanaler. Två matcher per omgång, en på tisdag och en på torsdag, är huvudmatcher och planeras att sändas i Sportkanalen.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.