Vi valde Göteborg före Stockholm och Malmö

Junior-VM i ishockey har blivit en folkkär jul- och nyårstradition. Vi ser nya stjärnor födas och göra entré inför en större publik. Och tack vare den så framgångsrika svenska modellen för spelarutveckling har vi på senare tid allt som oftast tävlat om medaljerna. 

Årsskiftet 2021/22 är det dags för nästa Junior-VM på hemmaplan i Sverige. Det är en del av svensk ishockeys ”internationella resa” som också innehåller U18-VM i Örnsköldsvik och Umeå nu i april, förbundets 100-årsfirande 2022 och av allt att döma herr-VM på hemmaplan 2025. Dessutom är ett vinter-OS i Sverige 2026 mer än högaktuellt. Det är med andra ord bäddat för mycket internationell ishockey på hemmaplan och därmed en potential för vår sport att växa.  

Därför blir det Göteborg

Tidigare i veckan kunde vi meddela att vi inleder slutförhandlingar med Göteborg som värdstad för Junior-VM 2021/22. Vi baserade vår utvärdering på i huvudsak på fyra huvudkriterier: Arenor & logistik, Arrangemang & organisation, Folkfest & avtryck och Ekonomi för fortsatt utveckling.

Göteborg är välkända för sin erfarenhet och förmåga som evenemangsstad och hade i vår samlade bedömning det starkaste budet. Men det var inte ett enkelt beslut. Även Stockholm och Malmö var på tå och lämnade riktigt starka bud med den helhetssyn vi både efterfrågade och så starkt tror på. Personligen är jag både stolt och imponerad över de förslag till upplägg de tre städerna redovisade. 

Junior-VM är ett viktigt exempel på den framtida modellen att utveckla och driva en sammanhållen svensk ishockey, en modell jag själv tror så mycket på. Och jag vågar påstå att det också är den modell vi behöver acceptera för att driva en stark och sammanhållen svensk idrott in i framtiden. 

Men jag måste erkänna att jag är något av en idealist som gärna ser att föreningen och det ideella perspektivet är lösningen på idrottens alla framtida frågor och utmaningar. Så är det inte och i ärlighetens namn var det länge sedan det var så. För att bli framgångsrika handlar det kort och gott om vår förmåga att knyta samman och förena den ”hybrid” som det ideella, kommersiella och samhälleliga perspektivet utgör och som idrotten och ishockeyn i dag är en del av. Om någon skulle tvivla tydliggör ett Junior-VM verkligen behovet av det synsättet.

Alla ska med!

Svensk ishockey har en gemensam vision att bli ”Sveriges mest engagerande idrott”.  Med ett Junior-VM i Sverige och Göteborg kan vi inspirera ännu fler spelare, ledare och funktionärer att börja och fortsätta med ishockeyn. Vi vill få fler intresserade av vår spännande och underhållande sport. 

Samtidigt handlar det givetvis om att bygga ishockeyns kommersiella värde och stärka varumärket svensk ishockey. Vi ska inte heller sticka under stol med att Junior-VM också handlar om pengar. Vi har därför varit tydliga med att vår ambition är att göra en vinst som överstiger Junior-VM i Malmö 2014 att investera i ishockeyns fortsatta utvecklingsarbete. 

Men ishockeyn är också något mer än bara idrott och pengar. Viktigast av allt är vad vi kan betyda i ett större perspektiv. Vi gör och kan göra skillnad för många genom att vara med i att bygga ett bättre och mer sammanhållet och framgångsrikt samhälle. Det verkar kanske ambitiöst, men det är det bredare samhällsperspektivet som får mig att som ordförande lägga största delen av min vakna tid på svensk ishockey och vår framtid. 

Junior-VM i Sverige ska bli en folkfest och investering såväl i den ideella ishockeyrörelsen som i ishockeyns kommersiella kraft och vår så betydelsefulla samhälleliga roll. Kort sagt. En investering i det vi ser och definierar som svensk ishockey nu och i framtiden.

 

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Hur  ansträngd situationen är i Östersunds FK beskrivs av dagens fakta – klubben har fått in drygt 7,7 miljoner kr, men behöver ytterligare 11 miljoner! Sedan den 1 september har klubben lyckats samlat in7,7 miljoner kronor av de tio miljoner kronorna som föreningen behöver kortsiktigt och av de 15 miljoner kronorna som behövs långsiktigt.

Sportprofilerna Niklas Wikegård och Jonas Eriksson expanderar sitt träningskonceptet WE och öppnar ett nytt träningscenter tillsammans med hälsoentreprenören Peter Bláha. 

Svaneholm Open lockade med några av världens bästa spelare till den nya tennisturneringen vid slottet. Men det kom alldeles för få åskådare och arrangemanget gick back. 

Arrangörsbolaget saknar pengar och kan inte betala räkningarna, enligt Sydsvenskan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nordea återkommer som landets ledande sponsor till tennis. Banken har en lång tradition som tennissponsor, allra senast för Nordic Light Open åren 2002–2008. Damturneringen i Båstad gällde det då, nu går banken all- in för både damtävlingen och herrturneringen, den som är en av tourens äldsta och mest populära tävlingar. Nu skaSwedish Open bli Nordea Open, en tvåveckors tennisfest sommaren 2020.

Rättigheter att sända stora idrottstävlingar i tV  halkar hit och dit. Köpslåendet är intensivt och som konsument är det inte lätt att alltid hänga med. De gäller att ha rätt abonnemang.

Glädjen över att SVT var tillbaka i en huvudroll vid ishockey-VM i fjol blev kortvarig. Förvisso är SVT kvar VM t o m 2023, men sedan tar Nent Group med Viasat-kanalerna, Viaplay, TV3 och TV6 tillbaka ett eget herravälde. Kontraktet är signerat och gäller fem år, 2024–2028.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.