Nu skiljs Blåvitt och ICA

Efter 37 år skiljs IFK Göteborg och ICA. Ni vet, sponsorn där på bröstet på de blåvit-randiga tröjorna. Två starka varumärken starkt förknippade med varandra i nästan fyra decennium. Tills nu...
Ärkeängeln själv, Torbjörn Nilsson gör sitt vanliga ryck på högerkanten och motståndaren hinner inte med. Knappt inte heller ICA. Visst känns bilden igen? Foto: Anders Wejrot, Scanpix


ICA har meddelat att de kliver av. Inget är uppenbarligen heligt och en stark tradition har ingen betydelse när nya beslutsfattare tar över. Åren med Peter Wiklander som den ansvarige hos ICA är över och en ny syn gäller.

Perfekt exponering

Det är få om ens någon sponsor som så starkt förknippats med ett elitlag i svensk idrott. ICA har tagit sig in i Göteborgs historieböcker.

1976 återkom IFK Göteborg i allsvenskan efter sex år av degradering i den näst högsta serien.

Det var året då ICA etablerade sitt varumärke och blev synonymt med Blåvitt. Ni vet, sedan följde de där underbara åren när IFK Göteborg blev hela folkets lag och dit alla talanger siktade. Alla kända spelare, alla fantastiska matcher, segrarna, jublet – och hela tiden hängde ICA med.

Framgångar i mängd

SM-guld, Uefa Cup-triumfer och Champions League – som sponsor kunde inte ICA eller en annan sponsor ha fått större och bättre exponering. Det var jackpott och lite till.

Men 2011 kom första förvarningen. ICA var inte lika intresserat och klev av som klubbens största samarbetspartner. Livsmedelsjätten lämnade plats för Prioritet Finans.

Nu kommer nästa meddelande – ICA kliver av helt. Ett beslut som torde ha föranlett långa och många diskussioner inom koncernen, men ingen stoppade förslaget. 

Hur många miljoner?

Och IFK jagar en ersättare. Någon som vill tillhöra innersta kretsen, dit Adidas, KIA, Intersport, GP Batteries, SEFA Byggnads AB och SKF hör.

- Vi hoppas givetvis på samma lyckosamma partnerskap med deras arvtagare, säger Kent Olsson, ordförande i föreningen, till klubbens hemsida.

- Vi söker ett företag som ser affärsmässig vinning i att samarbeta med Sveriges populäraste fotbollslag. Vidare är det viktigt att de delar vår värdegrund; passion, professionalism och kamratskap och aktivt vill bidra till och förstärka den samhällsnytta vi gör inom ramen för vårt projekt Samspelet.

Hur stor insats som krävs av en ny sponsor framgår inte. Och förresten, man kan ju gissa hur många miljoner som ICA har investerat i Blåvitt under 37 år...

Frans Fransson (inte verifierad)

tis, 2013-02-05 10:43

1. Nytt koncept och modernt perspektiv

Tiden då tradition var det tyngsta skälet till att sponsra en rättighet tillhör lyckligtvis historien. ICA:s satsning på konceptet "var med och må bra" som de nyligen lanserat ska bli riktigt intressant att följa. Ett modernt perspektiv på sponsring. Du kan se mer om detta koncept här: http://vimeo.com/42752670

Hur  ansträngd situationen är i Östersunds FK beskrivs av dagens fakta – klubben har fått in drygt 7,7 miljoner kr, men behöver ytterligare 11 miljoner! Sedan den 1 september har klubben lyckats samlat in7,7 miljoner kronor av de tio miljoner kronorna som föreningen behöver kortsiktigt och av de 15 miljoner kronorna som behövs långsiktigt.

Sportprofilerna Niklas Wikegård och Jonas Eriksson expanderar sitt träningskonceptet WE och öppnar ett nytt träningscenter tillsammans med hälsoentreprenören Peter Bláha. 

Svaneholm Open lockade med några av världens bästa spelare till den nya tennisturneringen vid slottet. Men det kom alldeles för få åskådare och arrangemanget gick back. 

Arrangörsbolaget saknar pengar och kan inte betala räkningarna, enligt Sydsvenskan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nordea återkommer som landets ledande sponsor till tennis. Banken har en lång tradition som tennissponsor, allra senast för Nordic Light Open åren 2002–2008. Damturneringen i Båstad gällde det då, nu går banken all- in för både damtävlingen och herrturneringen, den som är en av tourens äldsta och mest populära tävlingar. Nu skaSwedish Open bli Nordea Open, en tvåveckors tennisfest sommaren 2020.

Rättigheter att sända stora idrottstävlingar i tV  halkar hit och dit. Köpslåendet är intensivt och som konsument är det inte lätt att alltid hänga med. De gäller att ha rätt abonnemang.

Glädjen över att SVT var tillbaka i en huvudroll vid ishockey-VM i fjol blev kortvarig. Förvisso är SVT kvar VM t o m 2023, men sedan tar Nent Group med Viasat-kanalerna, Viaplay, TV3 och TV6 tillbaka ett eget herravälde. Kontraktet är signerat och gäller fem år, 2024–2028.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.