Hela denna digitala bilaga är en annons från Sponsrings & Eventföreningen

Välkomna till Gyllene Hjulet!

I den här digitala bilagan kan du läsa om sponsrings- och eventbranschen med inriktning på Gyllene Hjulet, den årliga galan där branschens innovatörer hyllas. Här ser du vilka som vann i de 13 kategorierna och här finns ett stort antal artiklar. Och inte bara från Gyllene Hjulet utan också från konferensen IEG 2015 i Chicago där ett stort antal svenskar deltog veckan innan. Välkommen att ta del av det senaste inom sponsrings- och eventbranschen!

 

Texterna är producerade av IA Event, Idrottens Affärers kommersiella del, på uppdrag av Sponsrings & Eventföreningen.

Rekordsiffran 42 500 deltagare samt 750 000 kronor och sex ton kläder till Stadsmissionen. Det är klart att Lidingöloppets Stockholm Tunnel Run skulle begåvas med Gyllene Hjulet.

Tough Viking har lyckats fånga både motionärer och crossfolket. I går belönades loppet med Gyllene Hjulet. På två år har arrangemangety vuxit från noll deltagare till 40 000 deltagare!

Kiruna IF:s regnbågsfärgade segertåg fortsätter över Sverige. Nu har hockeyklubben även tilldelats Gyllene Hjulet - och tackar Kiruna-sönerna Stig och Börje Salming för succén. 


På torsdagskvällen hade Sponsrings&Eventföreningen årets stora fest, Gyllene Hjulet, galan med 13 priskategorier. Flera hundra människor samlades på Garnisonen i Stockholm för att hylla vinnare i 13 olika kategorier. Här är dem, alla lyckliga prismottagare 2015!

Här är de: alla 61 bidragen som har chanson att vinna ett Gyllene Hjul! Den 26 mars får vi veta vilka 13 som skriker högst av glädje. 

Sex månader av tester, sex kameror under skinnet, röstning i Brasilien om namnet och eget Twitter-konto med humor som anfallsvapen. Så stal Adidas showen under fotbolls-VM med bollen Brazuca. 


Större än dagspress och TV-reklam, och tvåa efter internet inklusive mobilannonsering. Sponsring växer som marknadsföringskanal. Och räknat tillsammans med event är den störst!


Dricka sitt eget svett blev en världssnackis på Gothia Cup 2013. Bakom låg en kreativ PR-byrå, en modig kund och världens största ungdomsturnering i fotboll. Sponsringsbranschen tog kampanjen till sitt hjärta. 


E-gaming växer lavinartat världen över, inte minst spel inom sport. Den grupp som ökar mest som användare är kvinnor över 25. E-gaming är nu större än både film-och skivindustrin i omsättning.

Tänk nytt utifrån det gamla, tänk in mobilen och tänk att även en liten budget kan utlösa en stor kreativitet. Niklas Birgetz, vd på Sponsrings & Eventföreningen, tar oss med på en trendspaning.

Nu är de klara: de nominerade och vinnande bidragen i Gyllene Hjulet. Ledordet i juryarbetet har varit Respekt.

Hallå där, Magnus Sallbring, HR- och marknadsdirektör på Atea, vars projekt Atea landslagsläger tillsammans med Minnesota Communication är nominerat i kategorin Årets långsiktiga.

Hallå där Petter Dixelius, copywriter på Saatchi & Saatchi Stockholm, som skapade kampanjen Popagandafestivalens Instasläpp tillsammans med Föreningen Popaganda, Luger och B-Reel.


IEG 2015 i Chicago är över. Här följer en sammanfattning från några av de svenska deltagarna, som reste som en grupp om 38 personer i Sponsrings & Eventföreningens regi.