Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

När media gör en Åkesson

Lite nyhetstorka och några journalister på Rapports landsortsredaktioner är allt som behövs. Public Service-media har under onsdagen varit full av inslag om försäljning av alkohol vid hockeymatcher. Allt i samma fördömande ton som journalister använder när de tror sig avslöja felaktigt beteende.

Men räkna lite, för tusan!

Journalister har gjort en Åkesson, dvs de har kopplat ihop alkohol och idrott på samma sätt som Åkesson kopplar ihop invandring med kostnader för statsbudgeten.

De gör dessutom en Åkesson även retoriskt när de säger saker som ”Modo tjänar 3,6 miljoner kronor på försäljning av alkohol så blir det lika dumt som när Åkesson påstår att invandrarna kostar. Tjänar är det som blir över när kostnader är avdragna. Modo omsätter 3,6 miljoner på alkohol.

Modo säljer alkohol för 3,6 miljoner. Det ger översatt i öl 1,08 miljoner i moms och alkoholskatt till Anders E Borg. Med restaurangers nyckeltal för personalkostnad och 65 procent av den som skatt och sociala får Borg ytterligare 800 000. Inköp ex alkoholskatt är 400 000. Kvar före hyra, restauranginredning, glas, disk, IT system, vakter med mera är alltså ca 1,4 miljoner.

21,70 kr per åskådare

Jämför man det med Modos omsättning så slipper man som journalist bli jämförd med Jimmie Åkesson. Statskassan tjänar däremot nästan 2 miljoner.
Låt oss titta på lite allmänt kända fakta. 375 elitseriematcher med totalt 2,3 miljoner besök på arenan och en total alkoholförsäljning på ca 50 miljoner ger en total försäljning på 21 kronor och 70 öre per besök.

Journalister är välkända för att ha goda empiriska data om krogpriser på öl, vin och sprit. Den journalist som kommer hem dyngrak från krogen och säger till hustrun att han krökat bort 22 spänn ljuger som vi alla vet.

När man i sina frågor lägger in adjektiv som ”mycket” så bör det alltså jämföras med 21 kronor och 70 öre. Det är mindre än 20 cl mellanöl vi pratar om fördelat på tid före matchen, i två pauser och efter matchen. Även om många är spik nyktra och kör bil från matchen är försäljning av alkohol på våra arenor en mycket måttlig verksamhet.

En reporter hade behövt några minuter

Det hade vilken reporter som helst kunnat räkna ut på ungefär samma tid det tog mig, d.v.s. cirka fem minuter.

Nästa Åkesson uppstår när reportern intervjuar Karin Mattsson-Weijber, Riksidrottsförbundets ordförande. Idrott och alkohol hör inte ihop på säger hon på frågan vilket är korrekt och klokt sagt. Man skall inte ens gå ner på gymmet och träna när man druckit alkohol.

Det som inte reportern förstår är att frågeställningen har samma relevans som Åkessons budgetförslag. Man idrottar inte när man tittar på arenaidrott. De som idrottar är nämligen spik nyktra och nere på planen medan åskådaren sitter på en stol eller i soffan framför sin tv.

Bara en del av upplevelseindustrin

Elitidrott är upplevelseindustri och att gå på hockey är fullt jämförbart med upplevelser som att gå på krogen, gå på konsert, gå på teater, ha folk på middag, vara på semester eller motsvarande.

Det är sociala beteenden då det anses vara helt okej att bränna iväg 21,70 på alkohol och till och med någon krona till utan att någon journalist hetsar upp sig.

PS: relevans bygger på kontrollerad relativitet och relevans är förutsättning för förtroende. Enda tillgången för media. DS

Dan Persson

AIK Bandyförening och SvartGul Bandy utreder just nu av Skatteverket. Det handlar om från vilket konto spelarnas och ledarnas löner har kommit. ”Jag har hela tiden tyckt att det är fel eftersom det inte är SvartGul Bandy som betalat ut lönerna utan att det är föreningen som har gjort det”, säger Ingemar Andreasson, handläggare på Skatteverket, till SVT Sport.

Åbytravet byter vd.Johan F Lundberg får lämna sin roll och ersättare blir förre vd:n Kenneth Thollström. 

– Efter flera år av tunga investeringar måste vi ta ett steg framåt och lägga ökat fokus på lönsamhet och förbättrade intäkter, säger ordföranden Fredrik Tenfält. 

SKF fortsätter som huvudpartner till Gothia Cup. Det nya avtalet sträcker sig till 2022 och parterna tittar nu på hur de kan utveckla det nära samarbetet som byggts upp under många år. Högt upp på önskelistan: en utbyggnad av SKF Arena på Heden till nästa sommar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Som tränare hade han drömjobbet. Hans klubb fick 50 miljoner kronor från Mellby Gård för att förstärka laget. Spelare skulle handplockas och tränaren såg fantastiska möjligheter för att bygga ett lag, men i dag fick han sparken. Managern Peter Swärdh måste lämna Trelleborg. 

Svenska sporträttighetsagenturen Spring Media har inlett ett samarbete med Red Bee för att lansera Wnited /juːˈnaɪtɪd/– världens första globala streamingtjänst tillägnad damfotboll. Presentationen skedde på måndagen under Sportel Monaco. 

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.