Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

MFF vinnare när AEG tar över Friends

Foto: Pontus Lundahl / SCANPIX

 

Friends-krönika nummer XXX. Känner mig som Ture Sventon med ständigt denna Friends.

Jag har i nuläget bara mediainformation, dvs nästan ingen information alls eftersom det som står i ett pressmeddelande från företag numera har syftet att förhindra informationsflöden snarare än att informera.

AEG driver Globen-arenorna. Jag har sett dem som snäppet duktigare än Lagardère. AEG är en av få globala aktörer på området driva arenor.

Hur ser då konsekvenserna ut av att de tar över Friends och får monopol i Stockholm?

Live Nation som största konsertarrangör kan inte spela ut arenorna mot varandra, dvs man får betala en högre hyra. 

Dyrare konserter

Konsekvensen blir att konserter blir dyrare för stockholmarna. För de artister som ”är värd en resa” uppstår risken att konserten hamnar i Göteborg och med Live Nation som operatör av arenan i Köpenhamn, oftare där. Dyrare och färre konserter i Stockholm är en logisk konsekvens.

Fabege som fastighetsägare av Friends och Stockholms Stadshus som ägare av Globen-arenorna kommer att vara konstant sura på AEG. När AEG lägger en konsert på Tele2 blir Fabege sur eftersom de tappar intäkten och vice versa. 

Med ett konstant eventminus och för liten befolkning för två multiarenor i den här storleken kommer CFO på Fabege och Stockholms Stadshus att vara konstant sura på sin operatör. AEG äger ett biljettsystem som via serviceavgifter kan sockra intäkten för operatören med 30-40 kronor per besökare, det är i de här sammanhangen en förmögenhet. Om Friends sitter kvar i avtal med befintliga biljettoperatörer så lär Friends vara torsk på det här området.

Stockholmsklubbarna förlorare

Fotbollsklubbarna är råtorsk. SvFF som knappast fått vara med och bestämma har som ägare av 33 procent av Friends-fastigheten medverkat i ett beslut som skadar AIK, Djurgården och Hammarby. Det är något år kvar till klubbarna skall omförhandla sina avtal och då inser de att de inte kan förhandla utan AEG kommer att säga: "Det här är de nya villkoren, skriv på här." +5 Miljoner kronor per klubb och år i ökade kostnader är ingen konstig effekt.

Färre SM-guld till Stockholm är den logiska konsekvensen. Min förra chef Jan Stenbeck sa att monopol är som bebisar, man tycker bara om sina egna. 

AEG äger nu arenamarknaden i Stockholm.

Om det finns någon konsekvens i Stockholms Stadshus AB (stadens bolag) så har de för att godkänna affären ställt krav och fått gehör i en omfattning som är negativa för Friends.

SvFF och AIK det logiska

Hade AIK fotboll AB med hälften av eventen på arenan inte befunnit sig mitt i den långa marschen mot forntiden när det gäller ny organisation hade ett operatörsbolag där SvFF och AIK Fotboll drev arenan varit det logiska.

Att det numera fattiga SvFF inte fått gehör för nya risker på arenaområdet gjorde att det inte ens var en diskussion kommer att skada svensk fotboll framåt i tid.

Det som förvånar är att det gått så fort. Jag kan plocka fram fyra seriösa kapitalstarka aktörer som kan Inventory Business utöver AIK fotboll som hade kunnat gå in. Att sälja rum eller stol är identiskt. Hotellkedjor, parks and resorts, 2eGroup är några möjligheter. Här känns det som att Fabege agerat för att bli av med ett problem snarare än för att strategiskt skapa en möjlighet. Fabege har inte förstått att en arena är identisk med alla kommersiella fastigheter inom Inventory Business.

Grattis, Malmö FF!

För att sammanfatta så skall vi gratulera Malmö FF. Dagens bästa present är minst fyra SM-guld för varje tioårsperiod framåt i tid. Fabeges skånska rötter förnekar sig inte. MFF som juvelen i kronan och det mest välskötta i svensk fotboll har kunskapen att vinna på egen hand. 

Nu fick de dessutom en miljonpresent av Fabege.

Dan Persson

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Wayne Gretzky, världens kanske bäste ishockeyspelare genom tiderna, är delägare och marknadsförare i  Gold Town Games, ett företag i Skellefteå som utvecklar mobilspel. World Hockey Manager har blivit en succé i en rad länder. Gretzky upptäckte och tyckte själv om spelet när han fick testa lite tillsammans med en av sina söner hemma i Los Angeles.

Det finns ingen gata i Sverige som kan mäta sig med Evenemangsgatan i Göteborg. Sträckan mellan Scandinavium och Ullevi, med närheten till Gamla Ullevi och Valhalla är arenatätast i landet och har därtill med ett massivt utbud.

Men det finns heller ingen gata i landet som är så omdiskuterad och väcker så mycket tankar på förändring. Nu finns förslag om att riva både Ullevi och Scandinavium!

Sverige  blir platsen för en unik golftävling de tre närmaste åren. På Bro Hof ska 78 damer möta 78 herrar i ett exceptionellt arrangemang i premiären 2020. Affischnamn  och värdar är de svenska essen, Annika Sörenstam och Henrik Stenson.

Scandinavian Invitation ( före detta Scandinavian Masters) får nytt format och blir Scandinavian Mixed.

Scandinavian Invitation ( före detta Scandinavian Masters) får nytt format och blir Scandinavian Mixed.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nils Wiberg med sitt företag Prioritet Finans är en av landets största idrottssponsorer. Nu har han tagit nya beslut. Hans miljoner ska få fart på de svenska herrarna i längdåkning och samtidigt blir han stjärnsponsor till IFK Göteborg Futsal. 

14-20 oktober vänds tennisblickarna mot Kungliga Tennishallen i Stockholm när det är dags för klassiska Stockholm Open. Nu är det klart att hela turneringen sänds på Eurosport och Kanal 9.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.