När rättigheter levererar...

Jag blir genuint glad av de goda exemplen. När man med små medel åstadkommer stora förändringar. När allt klaffar, både sponsorns och rättighetens värden ökar och målgruppen bjuds på nya upplevelser. Jag jublar!
Redan vid genombrottet blev Charlotte Kalla en i Vattenfalls sponsorfamilj. Energikoncernen har haft en uthållighet som sponsor inom vintersport som få andra företag. Foto: Pontus Lundahl, Scanpix


På ett sätt är modern sponsring riktigt komplicerad och svårmanövrerad, o andra sidan - busenkel. Vi behöver bara jobba annorlunda och forma oss efter de nya förutsättningarna.

I teorin är allt dock oförändrat. Det finns några faktorer som styr vår framgång mer än allt annat.

Den naturliga kopplingen avgör

När annonsören formulerat sin utmaning, analyserat intressemålgruppen och satt sina tydliga  mål, väljs lämpliga rättigheter med tillhörande aktivering.

Om målgruppen gillar det vi gör styrs av vilka attityder som finns till rättigheten, vårt eget varumärke, hur vi engagerar oss och hur seriöst vi tar uppdraget.

Men mest av allt påverkar vår naturliga koppling (linking) till rättigheten/passionen effekten. Utan en tydlig koppling mellan vår affär och rättigheten/målgruppen är uppförsbacken brant.

Ytterligare räckvidd genom sociala medier

Det går förstås med långt och träget arbete att bygga en länk, men kan vara dyrt och ta tid. Vattenfalls långsiktiga och kraftfulla satsning på vintersport, Telias närvaro i svenska fjällen är några exempel.

Enklare om man säljer öl till en hockeypublik, skidutrustning till Vasaloppsåkare eller är leverantör av bredband på ett e-game event. En bra koppling känns rätt i magen. Faktum är nog att en naturlig koppling får halva jobbet gjort.

Med en bra koppling finns förutsättningar för att få målgruppen ska ta oss till sina hjärtan och gilla det vi gör (liking). Med starka koncept som är väl förankrade i målgruppens passion och vår egen affär aktiverar vi och skapar intresse och engagemang.

Budskapet sprids i våra egna och köpta kanaler och får ytterligare räckvidd genom sociala medier. Men utan en aktiv rättighet blir det ändå svårt att nå igenom dagens mediebrus.

Rättigheter levererar det verkliga värdet

Rättigheten äger målgruppens förtroende och sitter på medel för att aktivera rakt in i målgruppens hjärta.

Den rättighet som omfamnar sin sponsor, förstår dess behov, blir en del av dess koncept, kommunicerar, gillar, delar och hyllar inför målgruppen är en vinnare i framtiden.

Med äkta och genuint engagemang och nya arbetsprocesser kommer effekten för sponsorer att öka kraftfullt.

Växer med sociala medier

Potentialen har ökat väsentligt med framväxten av sociala medier. Och det är främst rättigheten som sitter på nyckeln.

Det finns många bra exempel men för att fortsätta på ämnet öl så är Spendrups Grushjältar Cup med aktivt stöd av Fotbollförbundet ett bra exempel. Konkurrenten Falcon hyllar hockeylegender i en egen rättighet och får uppbackning av Hockeyförbundet. Bra koncept i nära samarbete med respektive rättighet.

I min vardag på SJ glädjs jag åt redaktionen på Way Out West som kontinuerligt och med naturlig cred uppmanar besökarna att ta tåget till den gröna festivalen. SJs linking, liking, köpintention och försäljning ökar år från år och det är till stor del rättighetens förtjänst. Jag jublar!

Ricky Strandberg

Han är till vardags chef för Sponsring och event på SJ. Ricky Strandberg är också engagerad i Sveriges Annonsörer där han är ordförande i Kommittén för Sponsring och Event som arbetar med att sprida och fördjupa kompetensen kring sponsring som metod bland landets annonsörer och rättighetsinnehavare.

Supporterklubben, det är platsen för de allra trognaste. Därför är besvikelsen stor i Malmö Redhawks sedan misstankarna visade sig riktiga. För några veckor sedan började några personer i styrelsen misstänka att pengar försvunnit. I veckan kom bekräftelsen - kontot var tömt.

"Kommunerna har slutat planera för idrott och fritid"

Många var överens vid ett seminarium i Almedalen på onsdagen, där Riksidrottsförbundet och Tankesmedjan Movium presenterade  en ny exempelsamling som belyser utmaningarna att planera för social hållbarhet och plats för idrott..

Hockey-Sverige tänker på Tobias Forsberg och det tar sig uttryck på olika sätt.

Forsbergs stiftelse har förstärkts rejält de senaste veckorna. Totalt handlar det om nästan 1 miljon kronor 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Det finns nio företag med svensk bakgrund i årets Formel 1 serie, trots att det inte finns en enda svensk förare. Det visar Spomotion Analytics färska F1-analys. Antalet svenska företag har fördubblats jämfört med i fjol. 

Första kvartalet ifjol redovisade Svenska Spel en vinst på 975 miljoner kronor för det andra kvartalet. Siffrorna för andra kvartalet 2019 visar att vinsten sjunkit till 534 miljoner. Rörelsevinsten sjönk från 301 miljoner till 197 miljoner.

Populära programmet Vinterterstudion kanske inte behöver upphöra efter hösten 2021 då Nent Group har rättigheterna. SportExpressen har avslöjat att ett samarbete kan uppstå mellan Nent Group med bland annat  kanalerna TV3, TV6, TV8 och TV10  - och SVT.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.