När rättigheter levererar...

Jag blir genuint glad av de goda exemplen. När man med små medel åstadkommer stora förändringar. När allt klaffar, både sponsorns och rättighetens värden ökar och målgruppen bjuds på nya upplevelser. Jag jublar!
Redan vid genombrottet blev Charlotte Kalla en i Vattenfalls sponsorfamilj. Energikoncernen har haft en uthållighet som sponsor inom vintersport som få andra företag. Foto: Pontus Lundahl, Scanpix


På ett sätt är modern sponsring riktigt komplicerad och svårmanövrerad, o andra sidan - busenkel. Vi behöver bara jobba annorlunda och forma oss efter de nya förutsättningarna.

I teorin är allt dock oförändrat. Det finns några faktorer som styr vår framgång mer än allt annat.

Den naturliga kopplingen avgör

När annonsören formulerat sin utmaning, analyserat intressemålgruppen och satt sina tydliga  mål, väljs lämpliga rättigheter med tillhörande aktivering.

Om målgruppen gillar det vi gör styrs av vilka attityder som finns till rättigheten, vårt eget varumärke, hur vi engagerar oss och hur seriöst vi tar uppdraget.

Men mest av allt påverkar vår naturliga koppling (linking) till rättigheten/passionen effekten. Utan en tydlig koppling mellan vår affär och rättigheten/målgruppen är uppförsbacken brant.

Ytterligare räckvidd genom sociala medier

Det går förstås med långt och träget arbete att bygga en länk, men kan vara dyrt och ta tid. Vattenfalls långsiktiga och kraftfulla satsning på vintersport, Telias närvaro i svenska fjällen är några exempel.

Enklare om man säljer öl till en hockeypublik, skidutrustning till Vasaloppsåkare eller är leverantör av bredband på ett e-game event. En bra koppling känns rätt i magen. Faktum är nog att en naturlig koppling får halva jobbet gjort.

Med en bra koppling finns förutsättningar för att få målgruppen ska ta oss till sina hjärtan och gilla det vi gör (liking). Med starka koncept som är väl förankrade i målgruppens passion och vår egen affär aktiverar vi och skapar intresse och engagemang.

Budskapet sprids i våra egna och köpta kanaler och får ytterligare räckvidd genom sociala medier. Men utan en aktiv rättighet blir det ändå svårt att nå igenom dagens mediebrus.

Rättigheter levererar det verkliga värdet

Rättigheten äger målgruppens förtroende och sitter på medel för att aktivera rakt in i målgruppens hjärta.

Den rättighet som omfamnar sin sponsor, förstår dess behov, blir en del av dess koncept, kommunicerar, gillar, delar och hyllar inför målgruppen är en vinnare i framtiden.

Med äkta och genuint engagemang och nya arbetsprocesser kommer effekten för sponsorer att öka kraftfullt.

Växer med sociala medier

Potentialen har ökat väsentligt med framväxten av sociala medier. Och det är främst rättigheten som sitter på nyckeln.

Det finns många bra exempel men för att fortsätta på ämnet öl så är Spendrups Grushjältar Cup med aktivt stöd av Fotbollförbundet ett bra exempel. Konkurrenten Falcon hyllar hockeylegender i en egen rättighet och får uppbackning av Hockeyförbundet. Bra koncept i nära samarbete med respektive rättighet.

I min vardag på SJ glädjs jag åt redaktionen på Way Out West som kontinuerligt och med naturlig cred uppmanar besökarna att ta tåget till den gröna festivalen. SJs linking, liking, köpintention och försäljning ökar år från år och det är till stor del rättighetens förtjänst. Jag jublar!

Krönikör

Ricky Strandberg

Han är till vardags chef för Sponsring och event på SJ. Ricky Strandberg är också engagerad i Sveriges Annonsörer där han är ordförande i Kommittén för Sponsring och Event som arbetar med att sprida och fördjupa kompetensen kring sponsring som metod bland landets annonsörer och rättighetsinnehavare.

Vi vill ha din åsikt

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Det har varit mycket snack om att Henrik Stenson en dag ska bli ny delägare i sin gamla hemmabana på Barsebäck. Nu har han köpt in sig i ett bolag, men det blev inte alls Barsebäck.

En av de rika bland många rika. Men listan över Sverige miljardärer innehåller ingen annan som det det skrivs lika mycket om. Zlatan Ibrahimovics slår dem allihopa som rubriknamn.

När nöden var som störst fanns hjälpen som längst ifrån. Conrad Elektronik, ett e-handelsföretag med kontor bara några mil från Malmö FF, väljer att komma som räddande änglar till Åtvidaberg.

Ett tack borde riktas till de 271 612 kunderna. De som har tippat och hoppats. Om de blev vinnare, är en sak, men vinnare är i alla fall 6 935 föreningar som får dela på 50 miljoner. Här kan du också se fördelningen i Sverige.

Marta har sett till att få ett skapligt lönepåslag under åren i Sverige. Från 17 000 kr i månaden första året till 168 000 kr under tiden i Tyresö. Varpå hon nu går med på sänkt lön i Rosengård.