Här är bakgrunden till succén

Världscup-succén i Ulricehamn är ytterligare ett bevis för att flera förbund och klubbar borde tänka enligt devisen ”rätt evenemang på fel plats”.
30 000 åskådare njöt i solen och följde skidstjärnorna på nära håll och inte via TV:n. Satsningen i Ulricehamn är en jättelik succé. Foto: Adam Ihse, TT

 

Redan under de tidigare morgontimmarna på lördagen syntes vad som väntade och som skulle bli till historia. Väg 40, den många tar mellan Stockholm och Göteborg, och där man behagas av höjderna och naturens skönhet, korkades igen.

Just köerna bedömdes också som det största hotet mot evenemanget. Alla skulle ju till samma ställe. Något annat var uteslutet den här dagen.

Nyhetens behag

Med ständig upprepning blir människor lätt uttråkade medan nyhetens behag aldrig upphör i sin enkla logik.

50 000 biljetter är sålda till helgens Världscup-tävlingar i Ulricehamn. Redan innan entrérna öppnades kl 07 var åtskilliga åskådare på plats. De ville till och med se åkarnas förberedelser inför start.

Ledare och åkare från skidvärldens olika nationer drogs med i entusiasmen och talade om en rekordtävling i många bemärkelser. Många frågade sig det samma, ”har vi haft fler åskådare nån gång i Världscupen?”

Mest omöjliga platsen 

Västgötska Ulricehamn med 23 000 invånare, fjärran från vinter och snö... Inte mycket som egentligen talade för stan och vilka konkurrensfördelar som fanns när Sverige tilldelades den här tävlingen. Piteå, Umeå och Östersund ville också ha ett ord med i laget.

De fick de inte.

Ulricehamn har sina höjder där vädret är som ingen annanstans i hela regionen. Är det nånstans det finns snö är det i Ulricehamn.

Det är därför Ulricehamns IF är och har varit så framträdande i skidsammanhang. Inte bara Hanna Falk kommer härifrån utan en mängd andra kvalificerade åkare. Exempelvis startar alltid en stor grupp åkare från klubben i Vasaloppet.

Ett komplett bygge 

Mot den här bakgrunden är det inte så märkligt att tanken föddes till att försöka erövra ett stort arrangemang.

I synnerhet inte när kommunen sa ja till en satsning om 120 miljoner och spaden trycktes ned i marken den 29 april 2010. Det var början till det stora fritidsområdet där helgens internationella tävlingar genomförs.

6 miljoner har investerats i byggandet av skidspår och ett omfattande konstsnö-system. Men notera, det finns en spåravgift på 80+ kr/dag eller 1200 kr/säsong.

Nya Lassalyckan består också av konstgräsplaner, fotbollshall, två (!) ishallar, badplatser, båtplatser, museum, sim- och sporthall och så skidbacken med spår och leder.   

Kommer du på något som saknas...

Kommunalråd som rodnar 

Det finns många kommunalråd som tittar i marken när man synar deras förutsättningar. Med anläggningar utspridda, om de ens finns, med vilsna tankar och utan en medvetenhet eller förståelse om vad besöksnäringen kan innebära.

Det vi tjatar om, värdet av Idrottsturism.

I Ulricehamn var kommunpolitikerna förutseende och tyckte att det var lika bra att bygga för framtiden. Imponerande egentligen av en liten kommun att både ha råd och tänka så koordinerat när det gäller att utforma ett fritidsområde och sportanläggning.

Som pricken över i:et kommer den här helgen, dessutom med en fantastisk sol. Uppmärksamheten är värd flera miljoner och ger en PR som Ulricehamn aldrig hade kunnat komma i närheten utav på annat sätt.

En allians  

Allt till synes enligt en uttänkt strategi inom idrottsturism. Nej, riktigt så var det inte, men det ena gav det andra. Anläggningen, klubbens styrka i ambitiösa medlemmar – kryddat med nyfikna, lyhörda politiker och inte minst, företagare som gärna ville vara med.

En allians som inte kan uppstå överallt eftersom det krävs öppna tankar...

För drygt ett år sedan, när solen lyste som mest, hölls det avgörande mötet. Kommunalrådet Mattias Josefsson (S) har själv berättat hur han åkte till träffen iklädd shorts och t-shirt – för att prata skidtävling av största tänkbara format.

Alla ville bidra, politiker, bankdirektören, klubbens företrädare och när de skiljdes åt var beslutsamheten total.

I går stod de där, allihopa med ett leende, i TV inför cirka 100 miljoner åskådare.

Thomas Ejderhov

Fakta

55 000 åskådare följde tävlingarna i Ulricehamn.

Att jämfört med Val di Fiemme och Holmenkollen som brukar locka 25 000 besökare vid tävlingar i Världscupen.

2019 blir det en ny helg med Världscupen. FIS, det internationella skidförbundet, har ännu inte gett klartecken, men väntas göra det inom kort.

De lyckosamma tävlingarna innebär att Ulricehamns IF väntas få stöd från kommunen för att bygga ut banorna som ska bli längre och svårare.

Den ekonomiska succén är av stort format - 55 000 personer betalade entré, säg att de köpte biljetter för i snitt 300 kr per person plus all försäljning vid serveringar och i kiosker. Arrangötrerna har inte hunnt sammanställa intäkterna, men det handlar om åtskilliga miljoner utöver den gigantiska PR-vinsten.

Världscupen i Ulricehamn hade åtskilliga vinnare. 

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Inte många såg det komma men nu är Åby/Tjureda klart för elitserien i bandy. I byn Åby, 24 kilometer norr om Växjö, bor 431 personer men klubben har 1 300 medlemmar. Dessutom är småländska Åby/Tjureda vid Helgasjön landets rikaste bandyklubb.

Ännu ett alpint VM i Åre har passerat. Det tredje i ordningen. Aktiva, besökare och volontärer har levt och andats VM i veckor.  Bortom alla åk  och medaljer har något annat ägt rum – en orts marknadsföring i syfte att växa.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Här ska blivande OS-medaljörer träna. av Apollos sporthotell blir Svenska Olympiska Camps. Flaggskeppet är fortsatt Playitas på Fuerteventura men nu tillkommer Apollo-nyheten "Aqua Vista – powered by Playitas" i Hurghada och även ett tredje sporthotell, som offentliggörs under våren 2019. Sveriges Olympiska Kommitté har enats med Apollo om ett förlänger samarbetet.

Han ställde sig framför alla representanter från spelbolagen och deklarerade tydligt:

- Dämpa er. "Annars kommer regeringen att att ta fram nya regler som begränsar marknadsföring", 

Civilminister Ardalan Shekarabi (S) gjorde sig till talesman för åtskilliga svenskar

IFK Göteborgs supportrar börjar se en framtid igen. Under ett halvår har det enbart handlat om förluster, antingen pengar, ledare, anseende eller spelare. Nu vänder strömmen av nyheter. Det uppstår plustecken också. Klubben håller på att att bygga en ny ekonomi och på spelar- och ledarsidan tillkommer nya namn. På måndagen tillkännagav IFK att klubben har gjort klart med ett nytt och långsiktigt samarbete med Ekkono Soccer Services, med huvudkontor i Barcelona.