"Här är den nya tidens sponsring"

9 av 10 av Sveriges annonsörer använder sociala medier i sin kommunikation, 8 av 10 använder sponsring och event och 7 av 10 använder båda samtidigt. Sociala medier förlänger och förstärker annonsörernas insatser i sponsring och event.
Skyltar och en stjärna är det traditionella vid uppvisandet av en stjärna, som här en showande Usain Bolt poserande framför varumärket till skenet från åtskilliga fotoblixtar. Fakta i dag är att nio av tio sponsorkontrakt inkluderar sociala medier. Foto: Shizuo Kambayashi, AP Photo/Scanpix

 

Samtidigt är mobilen som uppkopplad enhet på väg att passera datorns browser i antal.

Nu kan både kunder, anställda och partners agera i realtid med text och bild. Det påverkar och kommer att påverka stora delar av media och hur vi kommunicerar med kunder.

Nya beteenden, nytt tänkande

Företagen kommer att behöva omorganisera sig för att klara av den interaktivitet med kunder och anställda som redan håller på att överbemanna vissa företag.

Medierna är redan mitt uppe i allt och sliter med att anpassa sig. Många pratar om traditionella mediers omedelbara död och förintelse, andra är mindre oroliga medan sanningen förmodligen är någonstans mittemellan.

De som förmår att anpassa sig till kundernas behov kommer att överleva, allt kommer inte att vara digitalt.

Blir helt avgörande

Men hur påverkar allt det här våra sporträttigheter och deras partner, är rättigheterna också på väg att ställa om till nya förutsättningar?

Om vi nöjer oss med att se på saken ur en sponsors synvinkel och lämnar det sportsliga tittande och utövandet åt sidan, så är sociala medier och mobila kanaler avgörande för att få räckvidd och bättre kontaktkostnader.

Eftersom rättigheten oftast är länken till den tilltänkta målgruppen, den part som möjliggör trovärdig och engagerande kommunikation från annonsörer, så är en väl utvecklad strategi för sociala medier och mobila kanaler avgörande.

När skyltar och vip-platser betyder mindre

Ett evenemang med 30 000 besökare kan, rätt hanterat vara content som når ut till 1,5 miljoner människor. 

Annonsörer kan verka som möjliggörare, vara avsändare eller vara en del av content.

Organisatoriskt ligger det här dock ganska långt från att erbjuda arenaskyltar och VIP- platser.

Samtidigt som möjligheterna är enorma så är acceptansen för reklam och varumärken nästintill obefintlig i sociala medier. Istället gillar vi att bestämma själva, bli respekterade men också att bli underhållna, få möjlighet att ta del av unik information och tycka till.  

Helt nya krav på båda parter

Koncept och unikt innehåll blir lösningen och det ställer krav på kompetens, närmare samarbete, nya typer av rättighetsavtal och högt mått av transparens.

OK men vad ska man då göra för att snabbt komma i form och överraska sina samarbetspartner? Utöver att sätta frågan högt upp på agendan så är ordningen:

1. Anlita en kunnig byrå för att styra rätt från början

2. Sätt en strategi som är långsiktig och anpassar sig till framtidens trender

3. Anställ unga människor och ge dem ansvar

4. Se över samtliga sponsoravtal och utveckla punkten marknadsföring till att innehålla sociala medier

5. Ta själva ett tydligt ansvar för att på ett kreativt sätt inkorporera sponsorn så att det blir tydligt och acceptabelt för dem att synas gentemot målgruppen.

6. Kanske man inte kan ta betalt fullt ut för det här i avtalen utan snarare se det som en justering av befintligt. Det ni säljer är kontakten med målgruppen, har man varit mindre bra på det tidigare kanske det krävs väldigt hög leverans för att prislappen ska kunna öka.

7. Kör hårt, tiden är knapp!

Ricky Strandberg

Ricky Strandberg är engagerad i Sveriges Annonsörer där han är ordförande i Kommittén för Sponsring och Event som arbetar med att sprida och fördjupa kompetensen kring sponsring som metod bland landets annonsörer och rättighetsinnehavare. Till vardags jobbar han som Client Director på event- och sponsringsbyrån MEC Access

De tre senaste åren har Smederna från Eskilstuna blivit svenska mästare i speedway. När Elitserien kör igång den 11 augusti blir det utan Smederna. ”Så länge vi inte kan ha publik som är 50 procent av våra intäkter kan vi inte köra, säger Tobias Spångberg, ordförande.

Det unika beslutet kan bli dyrbart för Smederna. Kommunen sponsrar klubben med 950 000 kronor. Beloppet betalas ut månadsvis och Smederna har hittills fått 450 000. Nu kan kommunen stoppa sponsringen och kräva det utbetalda beloppet tillbaka.

Golfen har medvind. Men det finns också förlorare. rena tragedier. 

Sollerö golfklubbs bana ligger fantastiskt inbjudande vid Siljan, men nu växer gräset okontrollerat .Maskinparken är såld och en av de stora fairwayklipparna hämtades nyligen av en köpare. Nu är det slutklippt.

Seglartävlingen Match Cup Marstrand är högaktuell, men genomförs i år ute till havs och utan publik och kringaktiviteter. Intresserad åskådarefår i stället följa tävlingarna via TV4 Medias kanaler C More och Sportkanalen.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

ATG:s miniatyrhäst Vinnie har setts av miljontals tv-tittare sedan premiären 2014.

Nu får stjärnan en egen tv-serie – ”Mitt liv som Vinnie” – där tittarna får följa med hem till gården, med kompisarna i hagen och under filminspelning.

TV-profilen Rickard Olsson har fått en ett nytt uppdrag. I nio avsnitt av programmet ”Travsommar med Rickard Olsson” – som visas i ATG Live och ATG Play – ska han lära sig själv och tittarna olika moment i den svenska travsporten.

- Jag älskar hästar, men har inte kommit nära travsporten tidigare. Nu har jag fått chansen och jag tycker att det är superkul, säger den folkkäre programledaren.

Under måndagen höll Cas, Idrottens skiljedomstol, en hearing med Saman Ghoddos och Östersunds FK. Anledningen känner ni till. Ghoddos underskrift med den spanska klubben Huesca, kovändningen till ett nytt kontrakt med franska Rennes som till slut blev ett kontrakt franska Amiens. Någon dom i ärendet kom inte.