"Här är den nya tidens sponsring"
Samtidigt är mobilen som uppkopplad enhet på väg att passera datorns browser i antal.
Nu kan både kunder, anställda och partners agera i realtid med text och bild. Det påverkar och kommer att påverka stora delar av media och hur vi kommunicerar med kunder.
Nya beteenden, nytt tänkande
Företagen kommer att behöva omorganisera sig för att klara av den interaktivitet med kunder och anställda som redan håller på att överbemanna vissa företag.
Medierna är redan mitt uppe i allt och sliter med att anpassa sig. Många pratar om traditionella mediers omedelbara död och förintelse, andra är mindre oroliga medan sanningen förmodligen är någonstans mittemellan.
De som förmår att anpassa sig till kundernas behov kommer att överleva, allt kommer inte att vara digitalt.
Blir helt avgörande
Men hur påverkar allt det här våra sporträttigheter och deras partner, är rättigheterna också på väg att ställa om till nya förutsättningar?
Om vi nöjer oss med att se på saken ur en sponsors synvinkel och lämnar det sportsliga tittande och utövandet åt sidan, så är sociala medier och mobila kanaler avgörande för att få räckvidd och bättre kontaktkostnader.
Eftersom rättigheten oftast är länken till den tilltänkta målgruppen, den part som möjliggör trovärdig och engagerande kommunikation från annonsörer, så är en väl utvecklad strategi för sociala medier och mobila kanaler avgörande.
När skyltar och vip-platser betyder mindre
Ett evenemang med 30 000 besökare kan, rätt hanterat vara content som når ut till 1,5 miljoner människor.
Annonsörer kan verka som möjliggörare, vara avsändare eller vara en del av content.
Organisatoriskt ligger det här dock ganska långt från att erbjuda arenaskyltar och VIP- platser.
Samtidigt som möjligheterna är enorma så är acceptansen för reklam och varumärken nästintill obefintlig i sociala medier. Istället gillar vi att bestämma själva, bli respekterade men också att bli underhållna, få möjlighet att ta del av unik information och tycka till.
Helt nya krav på båda parter
Koncept och unikt innehåll blir lösningen och det ställer krav på kompetens, närmare samarbete, nya typer av rättighetsavtal och högt mått av transparens.
OK men vad ska man då göra för att snabbt komma i form och överraska sina samarbetspartner? Utöver att sätta frågan högt upp på agendan så är ordningen:
1. Anlita en kunnig byrå för att styra rätt från början
2. Sätt en strategi som är långsiktig och anpassar sig till framtidens trender
3. Anställ unga människor och ge dem ansvar
4. Se över samtliga sponsoravtal och utveckla punkten marknadsföring till att innehålla sociala medier
5. Ta själva ett tydligt ansvar för att på ett kreativt sätt inkorporera sponsorn så att det blir tydligt och acceptabelt för dem att synas gentemot målgruppen.
6. Kanske man inte kan ta betalt fullt ut för det här i avtalen utan snarare se det som en justering av befintligt. Det ni säljer är kontakten med målgruppen, har man varit mindre bra på det tidigare kanske det krävs väldigt hög leverans för att prislappen ska kunna öka.
7. Kör hårt, tiden är knapp!
Mest lästa just nu
Allmänna arvsfonden är mycket viktig, för att inte säga avgörande partl för fler och bättre idrottsanläggningar.i Sverige. Bara under 2023 kom 235 miljoner den vägen till idrotten..
Därför blir reaktionen kraftig inom idrotts-Sverige när Riksrevisionen något obetänksamt publicerar en granskningsrapport av Allmänna arvsfonden och föreslår att fonden bör avvecklas.
Den svenska OS-truppen till Paris växer – och ambitioner och förhoppningar gör det samma. Utgifterna också för den delen.
I förra veckan gav SOK klartecken till ett handbollslag, ett bordtennislag, två lagkapper i simning och åtta individuella idrottare.
Det är en idrottslig mobilisering för 100 miljoner.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.