"Här är den nya tidens sponsring"

9 av 10 av Sveriges annonsörer använder sociala medier i sin kommunikation, 8 av 10 använder sponsring och event och 7 av 10 använder båda samtidigt. Sociala medier förlänger och förstärker annonsörernas insatser i sponsring och event.
Skyltar och en stjärna är det traditionella vid uppvisandet av en stjärna, som här en showande Usain Bolt poserande framför varumärket till skenet från åtskilliga fotoblixtar. Fakta i dag är att nio av tio sponsorkontrakt inkluderar sociala medier. Foto: Shizuo Kambayashi, AP Photo/Scanpix

 

Samtidigt är mobilen som uppkopplad enhet på väg att passera datorns browser i antal.

Nu kan både kunder, anställda och partners agera i realtid med text och bild. Det påverkar och kommer att påverka stora delar av media och hur vi kommunicerar med kunder.

Nya beteenden, nytt tänkande

Företagen kommer att behöva omorganisera sig för att klara av den interaktivitet med kunder och anställda som redan håller på att överbemanna vissa företag.

Medierna är redan mitt uppe i allt och sliter med att anpassa sig. Många pratar om traditionella mediers omedelbara död och förintelse, andra är mindre oroliga medan sanningen förmodligen är någonstans mittemellan.

De som förmår att anpassa sig till kundernas behov kommer att överleva, allt kommer inte att vara digitalt.

Blir helt avgörande

Men hur påverkar allt det här våra sporträttigheter och deras partner, är rättigheterna också på väg att ställa om till nya förutsättningar?

Om vi nöjer oss med att se på saken ur en sponsors synvinkel och lämnar det sportsliga tittande och utövandet åt sidan, så är sociala medier och mobila kanaler avgörande för att få räckvidd och bättre kontaktkostnader.

Eftersom rättigheten oftast är länken till den tilltänkta målgruppen, den part som möjliggör trovärdig och engagerande kommunikation från annonsörer, så är en väl utvecklad strategi för sociala medier och mobila kanaler avgörande.

När skyltar och vip-platser betyder mindre

Ett evenemang med 30 000 besökare kan, rätt hanterat vara content som når ut till 1,5 miljoner människor. 

Annonsörer kan verka som möjliggörare, vara avsändare eller vara en del av content.

Organisatoriskt ligger det här dock ganska långt från att erbjuda arenaskyltar och VIP- platser.

Samtidigt som möjligheterna är enorma så är acceptansen för reklam och varumärken nästintill obefintlig i sociala medier. Istället gillar vi att bestämma själva, bli respekterade men också att bli underhållna, få möjlighet att ta del av unik information och tycka till.  

Helt nya krav på båda parter

Koncept och unikt innehåll blir lösningen och det ställer krav på kompetens, närmare samarbete, nya typer av rättighetsavtal och högt mått av transparens.

OK men vad ska man då göra för att snabbt komma i form och överraska sina samarbetspartner? Utöver att sätta frågan högt upp på agendan så är ordningen:

1. Anlita en kunnig byrå för att styra rätt från början

2. Sätt en strategi som är långsiktig och anpassar sig till framtidens trender

3. Anställ unga människor och ge dem ansvar

4. Se över samtliga sponsoravtal och utveckla punkten marknadsföring till att innehålla sociala medier

5. Ta själva ett tydligt ansvar för att på ett kreativt sätt inkorporera sponsorn så att det blir tydligt och acceptabelt för dem att synas gentemot målgruppen.

6. Kanske man inte kan ta betalt fullt ut för det här i avtalen utan snarare se det som en justering av befintligt. Det ni säljer är kontakten med målgruppen, har man varit mindre bra på det tidigare kanske det krävs väldigt hög leverans för att prislappen ska kunna öka.

7. Kör hårt, tiden är knapp!

Ricky Strandberg

Ricky Strandberg är engagerad i Sveriges Annonsörer där han är ordförande i Kommittén för Sponsring och Event som arbetar med att sprida och fördjupa kompetensen kring sponsring som metod bland landets annonsörer och rättighetsinnehavare. Till vardags jobbar han som Client Director på event- och sponsringsbyrån MEC Access

Hockeyförbundets årsmöte sade ja till enmansutredaren Ola Lundbergs förslag om  ny modell för ned – och uppflyttning i SHL, Hockeyallsvenskan och Hockeyettan. Beslutet ökar klyftorna i hockey-.Sveriges och togs i strid med Hockeyallsvenskan och Hockeyettans totalt 50 klubbar.

Nu attackerar Svenska Fotbollförbundet och Svensk Elitfotboll polisens strategi på arenorna.” Den nuvarande situationen är inte hållbar”, skriver Förbundets ordförande Karl-Erik Nilsson i ett pressmeddelande.

Torsdagens match i VM-fotbollen,Sverige mot USA i Le Havre har finalkaraktär. Det märks både på spelarnas anspänning och intresset från både publik och TV-tittare. 

VM har så här långt skapat ett intresse som är av rekordformat.Torsdagskvällens match är slutsåld, vilket innebär en publiksiffra  runt 25 000, bland dem cirka 2 000 svenskar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

En reklamkampanj,signerad Asics, innebar  en ordentlig utmaning för en grupp löpare från världens alla hörn som genomförde deras mest fysiskt och psykiskt krävande utmaning när de sprang från London till Paris genom att, enligt ett upplägg med tio maraton på tio dagar. Den 450 kilometer långa färden ingick i en ,som inleddes på Londons Regent Street och avslutades med Paris Marathon, har dokumenterats i en film som finns ute nu.

Det hann bara gå några dagar med misstankar om matchfixing runt det allsvenska mötet Kalmar-Elfsborg så kommer rapporten från RF. Vardagen med spelmissbruk och matchfixning bland ledare och aktiva är mycket värre än befarat, visar en ny studie från Centrum för psykiatriforskning vid Karolinska Institutet. 

Nu är han i farten igen, Stephan Wilson, som utan någon som helst kunskap eller vana antog uppgiften att åka Vasaloppet. Nu ska han leda andra nybörjare i Min klassiker på TV6.

Benjamin Nygren, 17 har tackat ja till belgiska Genk. Han kan inte motstå locktonerna – och pengarna. Hans beslut innebär också att IFK Göteborg får 50 miljoner i övergångspengar och säkrar klubbens ekonomi.