"I väntan på en drömpartner"

Under mina år som sponsorchef och på byrå har jag sällan blivit rejält överraskad över rättighetsinnehavarnas förmågor. De flesta är kunniga, intresserade och vill sponsorn väl. Men...
Alla sponsorer söker exponering i en eller annan form. TV, sociala medier, event, skyltar eller vad det må vara - men de måste motiveras och få känna att förbundet eller föreningen har en tydlig strategi. Foto: Jessica Gow, Scanpix



Få, om någon, skulle passa in på beskrivningen drömpartner. Det gör att de flesta samarbeten går på halvfart och rättighetsinnehavarna klarar sig på gamla meriter, okunniga köpare och starka varumärken.

Mycket kvar att lära

Det är bara att konstatera att branschen har en del kvar och att vi måste lära av varandra.

Som sponsor och som byrå har man också ett stort ansvar för att hjälpa till att utveckla rättigheterna. Ibland handlar det om att ställa tydligare krav, ibland om att jämka och hitta nya lösningar och ibland om gemensam affärsutveckling. Med ömsesidig respekt och förståelse kommer man långt ändå.

Men om jag nu ska drömma istället för att vara pragmatisk, så låt oss drömma rejält.

Begär mycket!

En drömpartner som passar in i den moderna sponsringen ska ha en helt ny uppsättning av kompetenser. Spetskompetens inom marknadskommunikation, sociala medier, affärsutveckling, kompletterat med arbetslivserfarenheter utanför den egna verksamheten är avgörande.

De flesta sponsorer håller på att växla upp inför den nya digitala och mer komplexa marknadskommunikationen. Rättighetsinnehavarna måste göra det samma. 

Med kompetensväxling kommer förhoppningsvis också nya arbetsprocesser och prioriteringar. Den viktigaste är att ha en djup förståelse och respekt för sin sponsors  affärer och utmaningar och att inse på vilket sätt man kan bidra till att lösa den utmaningen. 

Plötsligt, en tydlig strategi

Vår drömpartner har på förhand en tydlig strategi vilka sponsorer som de behöver och vill ha.

Strategin bygger på deras egna behov att utveckla rättigheten samtidigt som sponsorn ska bidra till upplevelsen för målgruppen. Det gör att vi redan från början har den naturliga kopplingen mellan sponsorer och rättigheter och då är halva jobbet redan gjort.

En stort mått av flexibilitet är också kännetecknet för vår drömpartner. De flesta sponsorer konkurrerar inte med varandra och har helt skilda behov. Därför ser de lösningarna ofta helt olika ut. Vår drömpartner inser det, vågar och kan argumentera för helt olika innehåll i avtal och aktivering för sponsorer.

Glöm inte ansvaret

Med hög kreativitet och förmåga att tänka utanför boxen kommer rättighetsinnehavaren med de unika lösningarna och koncept  som på allvar skapar effekt på sponsorskapet och bidrar till utveckling av rättigheten.

Och till slut , det viktigaste av allt: rättighetsinnehavarens ansvar att stärka sponsorns relation med målgruppen.

Undersökningar visar att över 50 procent av attitydeffekten för en sponsor kommer från att rättigheten hyllar sin sponsor inför målgruppen. Det är ganska naturligt eftersom rättigheten har trovärdigheten och relationen med målgruppen vilket  är vad en sponsor egentligen köper rätten till.

Ta sociala medier på allvar!

Ett stort ansvar vilar med andra ord på rättigheterna, för om de inte gör sitt jobb försvinner hälften av effekten.

Nu har dock möjligheterna ändrats radikalt med framväxten av sociala medier. Möjligheterna att hylla sina sponsorer direkt till målgruppen är oändliga.

Rättigheter som tar sociala medier på allvar och integrerar sina sponsorer är morgondagens hjältar och vinnare, allas vår drömpartner.

Ricky Strandberg

Han är engagerad i Sveriges Annonsörer där han är ordförande i Kommittén för Sponsring och Event som arbetar med att sprida och fördjupa kompetensen kring sponsring som metod bland landets annonsörer och rättighetsinnehavare. Till vardags jobbar han som Client Director på event- och sponsringsbyrån MEC Access

Temperaturen i Östersund kryper under nollan men för de ansvariga i Östersunds FK känns det som ljumma vårvindar. På måndagen blev det klart att det anrika byggföretaget Diös blir ny sponsor inför 2020. Under veckan har klubben också betalat av drygt en miljon på skatteskulden.

Det finns ingen gata i Sverige som kan mäta sig med Evenemangsgatan i Göteborg. Sträckan mellan Scandinavium och Ullevi, med närheten till Gamla Ullevi och Valhalla är arenatätast i landet och har därtill med ett massivt utbud.

Men det finns heller ingen gata i landet som är så omdiskuterad och väcker så mycket tankar på förändring. Nu finns förslag om att riva både Ullevi och Scandinavium!

Sverige  blir platsen för en unik golftävling de tre närmaste åren. På Bro Hof ska 78 damer möta 78 herrar i ett exceptionellt arrangemang i premiären 2020. Affischnamn  och värdar är de svenska essen, Annika Sörenstam och Henrik Stenson.

Scandinavian Invitation ( före detta Scandinavian Masters) får nytt format och blir Scandinavian Mixed.

Scandinavian Invitation ( före detta Scandinavian Masters) får nytt format och blir Scandinavian Mixed.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nils Wiberg med sitt företag Prioritet Finans är en av landets största idrottssponsorer. Nu har han tagit nya beslut. Hans miljoner ska få fart på de svenska herrarna i längdåkning och samtidigt blir han stjärnsponsor till IFK Göteborg Futsal. 

14-20 oktober vänds tennisblickarna mot Kungliga Tennishallen i Stockholm när det är dags för klassiska Stockholm Open. Nu är det klart att hela turneringen sänds på Eurosport och Kanal 9.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.